مهاجرت به ایتالیا

مقایسه آموزش و پرورش ایران با ایتالیا

اگر می‌خواهید برای تحصیل، وارد کشور ایتالیا شوید یا اینکه فرزندتان را برای تحصیل راهی این کشور کنید، قطعاً نگران نظام آموزشی این کشور خواهید بود. حتماً برای‌تان مهم است که آیا در ایتالیا، امکانات آموزشی خوبی فراهم است یا خیر؟ چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی میان نظام آموزشی ایران و ایتالیا وجود دارد؟ اگر شما نیز مقصد مهاجرت و تحصیل‌تان ایتالیا است، بهتر است نظام آموزشی این کشور را بشناسید و شباهت‌ها و تفاوت‌هایش را با نظام آموزشی ایران بشناسید. لازم به ذکر است که  برای مهاجرت به ایتالیا و تحصیل در این کشور، باید اسناد و مدارک‌تان را به ایتالیایی ترجمه کنید. دارالترجمه ایتالیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را به صورت حضوری و آنلاین و با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تقاوت میان آموزش و پرورش ایران و ایتالیا بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

 مقایسه نظام آموزش و پرورش ایران با ایتالیا

مهاجرت با فرزندان کوچک به یک کشور جدید دلهره‌آور است، اما مزیت‌های مختص به خودش را دارد. اگر ایتالیا را به عنوان کشور مهاجرتی خودتان در نظر گرفته‌اید، احتمالاً می‌دانید که ایتالیا به خاطر غذاهای خوشمزه، آب و هوای عالی و فرهنگ غنی‌اش مشهور است. اما نظام آموزشی این کشور را نیز، که در نوع خود بهترین است، نباید نادیده بگیرید.

در ایتالیا، بودجه نظام آموزش و پرورش را عمدتاً دولت ایتالیا تامین می‌کند. در این کشور، مدارس دولتی، غیر دولتی و بین‌المللی وجود دارند، اما عمدتاً، مدارس دولتی جزو اولویت‌های مردم این کشور هستند. آموزش در ایتالیا از سن ۶ تا ۱۶ سالگی اجباری است. جالب است بدانید که کیفیت آموزش مدارس دولتی ایتالیا، از بسیاری از جهات، در مقایسه با کیفیت آموزش در مدارس خصوصی، بیشتر است.

نظام آموزشی در ایران مشابه با نظام آموزشی در بسیاری از کشورهای غربی است. آموزش در ایران نیز اجباری است و از ۶ سالگی شروع می‌شود. در ایران نیز مدارس دولتی و غیر دولتی دایر هستند که والدین دانش‌آموزان‌، بسته به سلیقه و وضعیت مالی‌شان، انتخاب را انجام می‌دهند، چرا که شهریه مدارس غیر دولتی در ایران بسیار بالا است. در ایران، یک سری مدارس دیگر نیز دایر هستندکه شهریه‌شان پایین‌تر از شهریه مدارس دولتی است: مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان. البته دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس باید در آزمون ورودی قبول شوند.

تفاوت محتوای درسی در مدارس ایران و ایتالیا

وزارت آموزش و پرورش ایران بر نظام آموزشی کشور نظارت دارد. از این رو، برنامه درسی طبق جهت‌گیری‌های سیاسی و مذهبی است. با وجود این، سطح آموزش مدارس در ایران خوب است و همان عناوینی که در مدارس اروپایی تدریس می‌شود در کتب درسی مدارس ایرانیان نیز پوشش داده شده است. از مباحث درسی در مدارس ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: زبان فارسی، ادبیات یا نگارس فارسی، ریاضیات، علوم، تاریخ، جغرافیا، هنر، مطالعات دینی و مطالعات قرآنی. همچنین در مقاطع بالاتر، دانش‌آموزان دروسی مانند علوم فیزیک، علوم انسانی و زبان خارجی را نیز یاد می‌گیرند.

در نظام آموزشی ایتالیا، برنامه درسی مبتنی بر دستورالعمل‌هایی است که مدارس باید از آن پیروی کنند. این دستورالعمل‌ها توسط تیم‌های متشکل از کارشناسان وزارتخانه و کارشناسان خارجی و با مشارکت ذی‌نفعان تهیه می‌شوند. مدارس ایتالیا این دستورالعمل‌ها را طبق نیازهای آموزشی خود اتخاذ می‌کند. مطالبی که در طول پنج سال آموزش ابتدایی در مدارس ایتالیا تدریس می‌شود عبارتند از زبان ایتالیایی، زبان انگلیسی، تارخ، جغرافیا، ریاضیات، علوم، فناوری، موسیقی، هنر، آموزش فیزیک و فعالیت‌های جایگزین و یا مذهبی کاتولیک. روش تدریس بر اساس دستورالعمل ارائه شده است.

پشتیبانی آموزشی در ایتالیا برای دانش‌آموزان بین‌المللی

به‌ طور کلی، آموزش  در مدارس دولتی و غیر دولتی ایتالیا به زبان ایتالیایی است و همین مسئله چالشی برای دانش‌آموزان غیرایتالیایی است. البته یک سری دوره‌ها برای این زبان‌آموزان برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که بتوانند بعد از شرکت در آن‌ها، آشنایی کافی را با زبان ایتالیایی پیدا کنند.

وزارت آموزش و پرورش ایتالیا نیز چندین پروژه را برای حمایت از کودکان مهاجر راه‌اندازی کرده است تا این دانش‌آموزان بتوانند با نظام آموزش ایتالیا هم‌سو شوند. مدارس بین‌المللی ایتالیا برای دانش‌آموزان خانواده‌های مهاجر راه‌اندازی شده‌اند. در این مدارس، خدمات آموزش زبان ایتالیایی در جهت رشد و پیشرفت و سلامت روانی دانش‌آموزان ارائه می‌شود. امکانات مدارس در ایتالیا متفاوت است، بنابراین بهتر است مدرسه‌ای را انتخاب کنید که مطابق با نیازهای فرزندتان باشد.

کمک هزینه مالی و بروسیه تحصیلی در مدارس ایتالیا

مدارس دولتی ایتالیا رایگان هستند و والدین دانش‌آموزان تنها باید هزینه کتاب‌ها و تجهیزات مدرسه را پرداخت کنند.  با این وجود، به دلیل تورم و افزایش هزینه‌های زندگی در ایتالیا، بسیاری از خانواده‌ها از پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند که منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود.

از این رو دولت طرح مجزایی را، به نام فوندو یونیکو، برای کمک به دانش‌آموزان دبیرستانی در نظر گرفته‌ است و همه هزینه‌های مربوط به مدرسه نیز با کمک این طرح پوشش داده می‌شود. البته این هزینه‌ها شامل شرکت در مدارس خصوصی یا مدارس بین‌المللی نمی‌شود. برای استفاده از این طرح می‌توانید به صورت آنلاین تقاضا کنید و هم می‌توانید به‌صورت مستقیم از مدیر تقاضا کنید. اکثر مدارس از والدین می‌خواهند برای شرکت در این طرح وضعیت مالی خود را ثابت کنند.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه آموزش و پرورش ایران با آموزش و پرورش ایتالیا پرداختیم و شما را با دو نظام آموزشی متفاوت آشنا کردیم. همانطور که متوجه شدید، وزارت آموزش و پرورش ایران بر محتوای برنامه درسی مدارس نظارت دارد، در حالیکه در ایتالیا تیمی متشکل از چند گروه دستورالعملی را برای برنامه درسی مدارس ایتالیا ارائه می‌کنند و مدارس ایتالیا نیز این دستورالعمل‌ها را طبق نیازهای دانش‌آموزان خود انتخاب می‌کنند. مشکلی که برای تحصیل دانش‌آموزان بین‌المللی در ایتالیا وجود دارد این است که باید به زبان ایتالیایی مسلط باشند که نظام آموزش ایتالیا با تاسیس مدارس بین‌المللی و آموزش جداگانه زبان ایتالیایی توانسته است این مشکل را حل کند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن