مهاجرت به ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در مقایسه با کشورهای دیگر هزینه نسبتاً پایینی دارد. به همین دلیل، ایتالیا مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای کارشناسی ارشد تبدیل شده است. سیستم آموزشی ایتالیا طوری است که از حداقل هزینه قانونی برای ثبت‌نام دانشجویان استفاده می‌کند. در واقع با تحصیل در ایتالیا فرصت آموزشی فوق‌العاده‌ای برای شما فراهم خواهد شد که همراه با بهترین کیفیت آموزشی در این دانشگاه‌ها از بهترین فرهنگ و زبان دنیا نیز بهره‌مند می‌شوید.

سیستم آموزشی ایتالیا از کیفیت بالایی برخوردار است، همین دلیل خوبی است تا تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا هدف اول بسیاری از دانشجویان بین‌المللی باشد. اگر قصد دارید در ایتالیا به تحصیل‌تان ادامه دهید بهتر است با همه شرایط آن آشنا شوید. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به ایتالیا، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ایتالیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

شهریه کارشناسی ارشد در ایتالیا

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی این کشور به‌طور چشم‌گیری بسیار پایین است. شهریه دانشگاه‌ها می‌تواند از ۹۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو متغیر باشد که به دوره‌ای بستگی دارد که انتخاب کرده‌اید. متوسط شهریه دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد ۱۶۳۰ یورو در هر سال است.

در یک دانشگاه خصوصی در ایتالیا، شهریه کارشناسی ارشد می‌تواند ۶۰۰۰ یورو یا حتی ۲۰۰۰۰ یورو در سال باشد.

البته باید برخی هزینه‌های دیگر را هم به هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا اضافه کنید:

هزینه تقاضا: هزینه تقاضا برای دانشگاه‌های دولتی حدود ۳۰ یورو است. در دانشگاه‌های خصوصی این هزینه ممکن است به ۱۰۰ یورو برسد.

کتاب‌های درسی: برای خرید کتاب‌های درسی باید بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ یورو در سال هزینه کنید. با این وجود، می‌توانید از کتاب‌های درسی دست دوم که با تخفیف فروخته می‌شوند نیز استفاده کنید.

 

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی

برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا می‌توانید از بورسیه تحصیلی که توسط دولت ایتالیا و همچنین دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود استفاده کنید.

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا، نیاز دانشجویان ایتالیایی را با استفاده از شاخص وضعیت اقتصادی معادل  (ISEE) ارزیابی می‌کنند و به دانشجویانی که توان اقتصادی برای پرداخت شهریه دارند بورسیه اهدا می‌کنند.

وزارت امور خارجه ایتالیا نیز به دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط به مبلغ ۹۰۰ یورو در ماه بورسیه اهدا می‌کند.

 

انتخاب دانشگاه کارشناسی ارشد در ایتالیا

با اینکه انتخاب دانشگاه برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا یک انتخاب شخصی است، اما در انتخاب دانشگاه باید به چند نکته مهم توجه کنید:

  • آیا دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کند؟ معمولاً دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند از دانشجویان بین‌المللی نیز استقبال می‌کنند.
  • آیا می‌خواهید در شهر بزرگ تحصیل کنید یا در شهر کوچک؟ شهرهای بزرگی همچون میلان، رُم و فلورانس جزو پیشروترین قطب‌های فرهنگی در جهان محسوب می‌شوند. قطعاً هزینه زندگی در این شهرها بسیار بالا است. اگر از عهده هزینه بالای شهرهای بزرگ برنمی‌آیید بهتر است شهرهای کوچکتری مانند پیزا و یا پادوا را انتخاب کنید.
  • بودجه‌تان چقدر است؟ اگرچه به کمک بورسیه‌های تحصیلی هم می‌توانید در کارشناسی ارشد در ایتالیا تحصیل کنید، اما باید بدانید که شهریه دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا بیشتر است.

 

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا

۵ دانشگاه برتر در ایتالیا که جز ۶۰ دانشگاه برتر دنیا نیز محسوب می‌شوند عبارتند از:

  1. دانشگاه مدیریت بازرگانی بولونیا به‌عنوان پیشروترین دانشکده بازرگانی در نظر گرفته شده است. در این دانشگاه می‌توانید در رشته‌های مختلف از جمله بازاریابی، امور مالی و نوآوری در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید.
  2. دانشگاه بولونیا به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در دنیای غرب در نظر گرفته شده است. این دانشگاه در رشته‌های اقتصاد و علوم دارای برنامه‌های مقطع کارشناسی ارشد است.
  3. مدرسه نرمال عالی پیزا دانشجویان شایسته و برتر را در مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری ثبت‌نام می‌کند.
  4. دانشگاه هیومنیتاس، دانشگاه بین‌المللی است که در میلان واقع شده است. دوره‌های تحصیلی این دانشگاه عبارتند از پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی است.
  5. دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت آنا، دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که دانشجویان از طریق آزمون و رقابت می‌توانند وارد این دانشگاه شوند.

 

ساختار آموزشی دانشگاه‌های ایتالیا

سال تحصیلی در دانشگاه‌های ایتالیا شامل دو ترم است. در حالیکه تاریخ دقیق شروع و پایان هر ترم تحصیلی برای هر دانشگاه متفاوت است، اما برنامه تحصیلی اکثر دانشگاه‌های ایتالیا به‌صورت زیر است:

ترم اول: از سپتامبر/ اکتبر تا دسامبر

 ترم دوم: از ژانویه/ فوریه تا ژوئن/جولای

دانشگاه‌های ایتالیا در طول تعطیلات کریسمس، عید پاک و تعطیلات عمومی ایتالیا و تعطیلات تابستان، تعطیل هستند.

 

اشتغال بعد از کارشناسی ارشد در ایتالیا

بعد از تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا می‌توانید برای اجازه کار در ایتالیا تقاضا کنید و به دنبال کار باشید. فرصت‌های شغلی بی‌شماری در ایتالیا وجود دارند که با مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید در آن مشاغل مشغول به کار شوید.

کلام آخر

برای اینکه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا برای شما رایگان باشد باید از بورسیه کامل دانشگاه‌ها استفاده کنید. دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا برنامه‌هایی را بر اساس موقعیت مالی دانشجویان ارائه می‌کنند. اگر می‌خواهید پس از تحصیل همچنان در ایتالیا اقامت داشته باشید، یادگیری زبان ایتالیایی در حین تحصیل یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. همچنین بهتر است از قوانین مهاجرت به ایتالیا هم اطلاعات لازم را به دست آورید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن