مهاجرت

فاند چیست؛انواع فاند و راههای دریافتشان

راه‌های پرداخت هزینه‌های دانشگاه‌ها به دو صورت پرداخت از طریق منابع مالی شخصی و یا گرفتن كمك‌هزینه تحصیلی از یك نهاد، دانشگاه و غیره است. اما از آنجایی كه هزینه‌های دانشگاه‌های خارجی بسیار بالا هستند، دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از كشور نیاز به دریافت بورسیه تحصیلی دارند. دریافت فاند از دانشگاه‌ها ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مساله برای تحصیل در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود و تقریبا همه دانشجویان در طول دوره پذیرش خود، علاوه بر اعتبار خود دانشگاه، امكان برخورداری از فاند در كل طول دوره تحصیلی را در نظر می‌گیرند. نكته مهم در اینجا این است كه اگرچه دریافت نمرات بالا در مقطع قبلی برای دریافت فاند اثر به‌سزایی در گرفتن فاند دارد، اما دانشجویان علاقه‌مندی كه سطح درسی متوسطی نیز دارند، می‌توانند با بهره‌گیری از روش‌هایی كه در این مقاله ارائه می‌شوند، شانس خود برای گرفتن فاند و ادامه تحصیل بدون هزینه شخصی در رشته و زمینه تحصیلی مورد علاقه خود را بالا ببرند.

دستيار آموزشی (Teaching Assistantship) و دستيار پژوهشی (Research Assistantship):

اکثر دانشگاه‌ها در ازای کمک دانشجو در مورد مسائل آموزشی و یا پژوهشی، حمایت مالی قابل توجهی را در اختیار او قرار می‌دهند. انواع مختلفی از دستیار در دانشگاه‌ها وجود دارد، اما اغلب دانشگاه‌ها دو نوع متداول دستیار آموزشی و دستیار پژوهشی دارند. در ازای انجام وظایف مرتبط با هر عنوان شغلی كه در ادامه توضیح داده می‌شود، حمایت مالی دانشگاه به صورت کمک‌هزینه ماهیانه (monthly stipend) و تخفیف بخشی از شهریه (tuition) و یا کل آن خواهد بود. مقدار کمک‌هزینه برای دستیار پژوهشی و دستیار آموزشی در دانشگاه‌های آمریكا تقریبا یکسان بوده و بسته به رشته، دانشگاه و ایالت مورد نظر بین ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار است.

دستیار آموزشی (TA):

دستیار آموزشی

دستیار آموزشی به استاد درس در همه امور مربوط به آن کمک می‌کند. فاند اعطایی به دستیاران آموزشی از طرف دانشکده پرداخت می‌شود. از جمله وظایف دستیار آموزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصحیح تمرین‌های کلاسی، پروژه‌ها، کوییزها و امتحان‌ها
  • تدریس یک درس آزمایشگاهی
  • کمک به دانشجویان برای حل مسائل مربوط به درس
  • در برخی موارد، تدریس یک موضوع خاص از کتاب

مزايای دستيار آموزشی:

  • اغلب زمان کمتری از شما می‌گیرد (در مقایسه با دستیار پژوهشی).
  • اگر بخواهید در آینده در دانشگاه تدریس کنید، در رزومه شما اثر مثبتی خواهد داشت.
  • وجود این تجربه در رزومه نشان‌دهنده مهارت‌های ارتباطی شما است (به خصوص در حالتی که بعد از اتمام تحصیل قصد تدریس در دانشگاه را نداشته باشید).
  • به شما کمک می‌کند تا کاملا بر موضوع مربوطه مسلط شوید.
  • در اكثر موارد، دانشجوی عهده‌دار اين سِمَت، علاوه بر معاف بودن از پرداخت شهريه، مبلغ سخاوتمندانه‌ای را به عنوان كمك‌هزينه زندگی به صورت ماهيانه دريافت مي‌كند.

در برخی دانشگاه‌ها نيز، مقداری از شهريه كاسته مي‌شود كه تحت عنوان شهریه درون-ایالتی شناخته مي‌شود. به علاوه، مبلغ ماهيانه‌ای به عنوان كمك‌هزينه تحصيلی به متقاضی اعطا مي‌شود.

چگونه دستيار آموزشي شوم؟

معمولا برای دريافت سمت دستیار آموزشی نياز به انجام هيچ كاری نيست، چرا كه اكثر دانشگاه‌ها (به خصوص دانشگاه‌هاي آمريكا) پس از اپلاي هر فرد، دانشجو را به صورت خودكار در ليست متقاضيان اين سمت قرار مي‌دهند و دانشجو، در صورت واجد شرايط بودن، در بدو ورود به دانشگاه عهده‌دار اين سمت خواهد بود. در ابتدای ورود افراد به دانشگاه، معمولا انتخاب دستیار آموزشی بر اساس رزومه (سابقه) فرد در تدریس دروس مربوطه، نمره گفتاری (speaking) در آزمون‌های زبان (TOEFL و IELTS) و معدل فرد صورت می‌گیرد. ولی پس از ورود به دانشگاه و گذراندن حداقل ۱ ترم و در صورت کسب نمرات بالا معمولا افراد واجد شرایط دستیار آموزشی خواهند بود. البته برخی از دانشگاه‌ها نيز فرم جداگانه‌ای را براي متقاضيان سمت دستيار آموزشي در نظر مي‌گيرند كه با پر كردن آن، روند بررسی صلاحيت افراد آغاز میشود. معمولا هر دانشگاه الزامات حداقلي براي نمره زبان، نمره گفتاري در آزمون‌‎های زبان و معدل را در نظر مي‌گيرد كه در قسمت پذيرش (admission) دانشگاه و يا دانشكده نوشته شده است.

دستیار پژوهشی (RA):

دستیار پژوهشی

دستیار پژوهشی در دانشگاه‌ها، به خصوص در دانشگاه‌های پژوهش-محور بسیار رایج است. فاند اعطایی به دانشجویان که در سمت دستیار پژوهشی فعالیت می‌کنند، از پروژه‌های پژوهشی یک استاد بدست می‌آید. استادان معمولا از نهادهای مختلفی مبالغی (grant) را دریافت و به ازای آن دانشجویانی را استخدام می‌کنند تا به مدت ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته در مورد حیطه خاصی به تحقیق و پژوهش بپردازند. از جمله وظایف دستیار پژوهشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام آزمایش، شبیه‌سازی، مدل‌سازی و برنامه‌نویسی
  • نوشتن مقاله
  • ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی

در واقع تمام امور مربوط به پژوهش استاد بر عهده دستیار پژوهشی است.

مزاياي دستيار پژوهشي:

  • تجربه پژوهشی خوبی را کسب خواهید کرد.
  • سابقه انجام فعالیت‌های آکادمیک در رزومه شما برجسته خواهد شد.
  • باعث می‌شود تا استاد پروژه خود را بهتر بشناسید و بتوانید در آینده توصیه‌نامه معتبرتری از او بگیرید.
  • مانند دستيار آموزشی، در اكثر موارد، دانشجوی عهده‌دار اين سمت، علاوه بر معاف بودن از پرداخت شهريه، مبلغ سخاوتمندانه‌ای را به عنوان كمك‌هزينه زندگي به صورت ماهيانه دريافت مي‌كند.

در برخي دانشگاه‌ها نيز، مقداري از شهريه كاسته مي‌شود كه تحت عنوان شهریه درون-ایالتی شناخته مي‌شود. به علاوه، مبلغ ماهيانه‌اي به عنوان كمك‌هزينه تحصيلي به متقاضی اعطا مي‌شود.

چگونه دستيار پژوهشی شوم؟

استادان برای انجام پروژه‌ها به دنبال افرادی هستند که سابقه پژوهشی قابل قبولی داشته باشند (معمولا اولویت با دانشجویان دوره دکتری است). در این راستا، هر چه زمینه و علایق پژوهشی دانشجو به پروژه مورد نظر استاد بیشتر باشد، امکان پذیرش دانشجو توسط استاد بیشتر خواهد بود. همچنین، داشتن مقاله (به خصوص مقالات چاپ‌شده در مجلات معتبر) نشان‌دهنده پتانسیل دانشجو برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی است.

براي دريافت سمت دستیار پژوهشي، مي‌توان به روش‌های زیر عمل كرد:

۱- ارتباط با اساتيد: در اين حالت، اكثر افراد از ايميل‌هاي پيش‌نوشته، كليشه‌اي و انبوه استفاده مي‌كنند كه در آن فقط نام استادان مختلف را تغيير داده و در متن ايميل، ابزار تمايل به همكاري با استاد بيان شده است. از آنجايي كه استادان دانشگاه روزانه تعداد زيادي از اين ايميل‌ها را از افراد مختلف دريافت مي‌كنند، تقريبا همه دانشجويان يا اصلا بازخوردي را دريافت نمي‌كنند و يا بازخورد دريافتي اصلا مناسب و مورد انتظار نيست. براي جلب توجه نظر استادان بايستي ابتدا وب‌سايت دانشگاهي و گروه تحقيقاتي استاد را به دقت مطالعه كرد. زمينه‌هاي پژوهشي او را كاملا بررسي كرد و بهتر است مقالات گروه تحقيقاتي استاد نيز مطالعه شود تا با اطلاعات كامل با استاد ارتباط برقرار كرد. تنها در اين صورت است كه استاد دريافت‌كننده ايميل شما متوجه خواهد شد كه شما واقعا قصد همكاري پژوهشي با او داريد. سوابق ناموفق از ارسال ايميل‌هاي كليشه‌اي ناموفق و ايميل‌هاي شخصي‌سازي‌شده موفق بسيار زياد هستند. نكته جالب اينجاست كه حتي دانشجويان متقاضي تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد نيز مي‌‎توانند با برقراري ارتباط صحيح و اصولي با اساتيد و البته سابقه پژوهشي كافي، براي دريافت فاند دستيار پژوهشي شانس بالايي داشته باشند.

۲- بسياري از دانشگاه‌ها در هنگام بررسي پرونده دانشجويان متقاضي (به خصوص دانشجويان دكتري)، رزومه آنها را كاملا بررسي مي‌كنند تا در صورت متناسب بودن موضوعات تحقيقاتي سابق دانشجو و واجد شرايط دانستن او، از زمان شروع به تحصيل در دانشگاه، فاند دستیار پژوهشي را در اختيار اين دست از دانشجوها قرار دهند. وضعيت براي دانشجويان متقاضي تحصيل در مقطع تحصيلي كارشناسي ارشد اندكي متفاوت است. از آنجايي كه اكثر اين دانشجويان سابقه پژوهشي ندارند و يا سابقه آنها بسيار كم است، دانشگاه در صورت مناسب بودن شرايط دانشجو، از جمله معدل (GPA)، نمره زبان و بقيه موارد موجود در رزومه فرد، دانشجو را پذيرش مي‌كنند. در اين حالت، يا دانشجو بايد هزينه تحصيل خود را به مدت ۱ ترم يا ۱ سال پرداخت کرده و در طول اين مدت، براي دريافت سمت دستيار پژوهشي با استادان مورد نظر خود ارتباط برقرار كند.

تخفيف كلي يا جزيي شهريه (Tuition Waiver)

شهریه به دو گروه شهریه درون-ایالتی (in-state tuition)، شهریه برون-ایالتی (out of state tuition) تقسیم می‌شود. در ایالات متحده، مقدار شهریه درون-ایالتی تقریبا نصف شهریه برون-ایالتی است.

تخفيف شهريه نوعي از كمك مالي است كه دانشگاه قبول مي‌كند تا دانشجوي متقاضي بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي (Full Tuition Waiver) و يا با مقداري تخفيف (Partial Tuition Waiver) در دانشگاه مورد نظر به تحصيل بپردازد. تخفيف شهريه براي دانشجويان بين‌المللي به رزومه دانشجو بستگي دارد. البته معمولا دانشجوياني كه واجد شرايط دستيار آموزشي و يا پژوهشي باشند، از پرداخت شهريه معاف مي‌شوند.

در برخی موارد که دانشگاه‌ها بودجه لازم برای تامین فاند یک دانشجو را ندارند و یا تصمیم می‌گیرند یک دانشجو را بدون فاند بپذیرند، برای کم کردن هزینه‌های متقاضی، شهریه برون-ایالتی را به شهریه درون-ایالتی تبدیل می‌کنند و در واقع یک تخفیف ۲۵ تا ۵۰ درصدی در شهریه را اعمال می‌کنند. گاهی اوقات نیز شهریه ۱ درس معادل ۳ تا ۴ واحد درسی را به دانشجو تخفیف می‌دهند. در این حالت که فاند اعطایی به متقاضی هزینه‌های تحصیل و زندگی او را پوشش نمی‌دهد، دانشجو باید به دنبال روش‌های دیگری برای تامین هزینه‌های خود باشد. خوشبختانه هنوز هم راه‌های دیگری برای جبران هزینه‌های مازاد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

چگونه برای تخفيف شهريه افدام كنم؟

     بهترين راه برای برخورداري از تخفيف شهريه، مطالعه وب‌سايت دانشگاه و يا برقراري تماس مستقيم است. در اكثر موارد، متقاضيان به صورت خودكار براي برخورداري از تخفيف شهريه در نظر گرفته مي‌شوند (مانند دستيار آموزشي و پژوهشي).

لازم به ذكر است كه حتي در صورت گرفتن تخفيف كلي در شهريه، دانشجو بايد هزينه‌هاي اجباري مانند ثبت نام، خدمات درماني، بيمه و غيره را پرداخت كند.

اسکالرشیپ (Scholarship)

اسکالرشیپ

اسکالرشیپ به معنی کمک‌هزینه‌ای است که از طرف یک ارگان (دولت، دانشگاه و یا یک موسسه خاص) به منظور کمک به تحصیل دانشجویان پرداخت می‌شود. مبلغ اسکالرشیپ می‌تواند صرف مخارج دانشگاه اعم از شهریه، خرید کتاب و غیره شود. اسکالرشیپ عمدتا به صورت ترمی به افراد تعلق می‌گیرد و پس از هر ترم متقاضیان برای دریافت آن باید اقدام کنند. معیارهای قرارگیری در لیست کاندیدهای دریافت اسکالرشیپ را ارگان بورس‌دهنده مشخص می‌کند. این معیارها عمدتا شرط معدل و سطح علمی قابل قبول هستند. مزیت اسکالرشیپ این است که نه تنها نیازی به برگرداندن پول آن نیست، بلکه در مقایسه با دستیار آموزشی و پژوهشی نیز نیازی نیست کاری انجام دهید. بنابراین، یافتن اسکالرشیپ بسیار سودمند است. انواع اسکالرشیپ عبارتنداز:

  • اسکالرشیپ شایسته-محور (Merit-based scholarship)
  • اسکالرشیپ احتیاج-محور (Need-based scholarship)
  • اسکالرشیپ خانم‌ها (Women scholarship)
  • اسکالرشیپ حرفه-محور (Career-specific scholarship)
  • اسکالرشیپ شرایط خاص (Student-specific scholarship)

شایان ذکر است که اقدام برای دریافت هر اسکالرشیپ، مهلت (ددلاین) مشخصی دارد و باید قبل از زمان تعیین‌شده فرم‌ها و مدارک مربوطه را تکمیل کرد.

فلوشیپ (Fellowship)

فلوشیپ عمدتا به دانشجویان دوره دکتری و فارغ التحصیلان و گاهی به دانشجویان کارشناسی ارشد اعطا می‌شود. فلوشیپ در واقع هزینه‌ای است که به افرادی که بر تحقیقات در مورد موضوع خاصی تمرکز کرده‌اند، پرداخت می‌شود تا افراد ترغیب به تحصیل و پژوهش تمام‌وقت شوند. فلوشیپ‌ها گاهی اعتبار یک ساله و گاهی نیز بلندمدت (مثلا کل دوران تحصیل) دارند. فلوشیپ اعتبار بسیار بالایی دارد، چرا که دریافت آن آسان نبوده و نیازمند پژوهش‌های زیادی در یک حوزه مهم و همین‌طور سطح علمی، معدل بالا و گاهی اوقات مصاحبه است.

وام (Loan)

اگر در کسب هیچ‌کدام از فاندهای فوق موفق نبودید و یا فاندهای دریافتی کلیه هزینه‌های شما را پوشش نمی‌دهند، هنوز هم می‌توانید هزینه‌های خود را تامین کنید. همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، وام از یک بانک و یا موسسه خصوصی دریافت می‌شود. شرایط و مقدار وام به بانک و یا موسسه وام‌دهنده بستگی دارد. این وام مستقیما به حساب دانشگاه واریز شده و از آن فقط برای پرداخت شهریه و سایر هزینه‌های دانشگاه استفاده می‌شود. دریافت این گونه وام‌ها اندکی مشکل است، زیرا باید یک ضامن مقیم در آن کشور داشته باشید تا تعهدنامه ضمانت را امضا کند.

سوالات متداول

بین دستیار آموزشی و دستیار پژوهشی کدام‌یک را انتخاب کنم؟

تصور می‌شود که موقعیت دستیار پژوهشی بهتر از آموزشی است، زیرا دانشجویان در طول تحصیل باید بر روی پروژه پایان‌نامه خود کار کنند و در صورت انتخاب دستیار پژوهشی، فرصت بیشتری برای انجام پروژه خود دارند. با این وجود، نمی‌توان جواب صحیحی به این سوال داد. هر کدام از موارد بالا مزایای خود را دارند. انتخاب مناسب به اهداف شخصی بستگی دارد.

آیا با دریافت فاند دستیار آموزشی و یا پژوهشی، قادر به پرداخت کلیه هزینه‌های تحصیل و زندگی هستم؟ آیا امکان پس‌انداز وجود دارد؟

خوشبختانه، اغلب فاندهای اعطایی به دستیاران سخاوتمندانه است و مقدار آن به نحوی تعیین می‌شود که دانشجویان با خیال آسوده به تحصیل خود بپردازند. در صورت مدیریت صحیح هزینه‌ها، امکان پس‌انداز کردن نیز وجود دارد.

بین دانشگاهی که فاند آن فقط بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل من را پوشش می‌دهد و رتبه بهتری (بالاتری) دارد و دانشگاهی که فاند کامل اعطا می‌کند و رتبه آن پایین‌تر است، کدامیک انتخابی منطقی است؟

انتخاب دانشگاه به عوامل بسیاری بستگی دارد و فقط شامل فاند و رتبه دانشگاه نیست، بلکه به بهتر بودن شرایط زندگی ایالت مقصد، شرایط جوی، هزینه‌ها و غیره نیز بستگی دارد و بایستی تمامی پارامترها را با یکدیگر در نظر گرفت تا بتوان انتخابی هوشمندانه انجام داد.

کلمه‌های فول فاند و پارشال فاند به چه معنایی هستند؟

اگر مقدار فاند دریافتی دانشجویان تمامی هزینه‌های تحصیل و کمک‌هزینه ماهیانه را پوشش دهد، این دانشجو «فول فاند (فاند کامل)» بوده و اگر تنها بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهد، «پارشال فاند (فاند جزیی)» نامیده می‌شود.

نوشته های مشابه

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن