مهاجرت

CLB چیست و چگونه آن را معادلسازی کنیم؟

مرکز معیار سنجش کانادایی (CLB) برای افرادی است که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و برای اثبات توانایی زبان خود نیاز به مدرک معتبری دارند. نمرات آزمون زبان عامل مهمی در تعیین واجد شرایط بودن برای بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی کانادا است. برنامه‌های مهاجرتی کانادا به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به‌صورت اقامت دائم (PR) به کانادا مهاجرت کنید. اگر برای مجوز کار در کانادا درخواست داده باشید یا بخواهید در یکی از دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید به نمره آزمون مهارت زبانی نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

همه افراد مهاجر و متقاضیان شهروندی کاناد برای تشخیص مهارت زبان انگلیسی برای زندگی و کار کردن در کانادا از معیار زبان کانادایی (Canadian language Benchmark) یا CLB استفاده می‌کنند. آیلتس و CELPIP دارای سیستم‌های نمره‌دهی متفاوتی هستند. CLB نیز دارای معیار مشترکی برای مقایسه عملکرد همه متقاضیان شرکت‌کننده در آزمون می‌باشد.

CLB چهار مهارت زبانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد: شنیداری، صحبت کردن، خواندن و نوشتاری. هر مهارت در ۱۲ سطح مهارتی سنجیده می‌شود. از این رو، برای هر مهارت زبانی نمره جداگانه‌ای دریافت خواهید کرد که نشان‌دهنده عملکرد شما در هر مهارت زبانی خواهد بود.

 

CLB مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا چقدر است؟

کانادا دارای دو زبان رسمی است: انگلیسی و فرانسه و برای زندگی در این کشور باید به یکی از این دو زبان مسلط باشید. برای درخواست اقامت دائم کانادا (PR)، باید در یک آزمون زبان که تایید شده باشد شرکت کنید تا شرایط تقاضای اقامت دائم را برآورده کرده باشید. دلایل اصلی که چرا CLB برای مهاجرت به کانادا مورد نیاز می‌باشد عبارتند از:

نمره‌دهی استاندارد

استاندارد CLB بدین گونه است که هر متقاضی با استفاده از یک سیستم امتیازدهی استاندارد شده یکسانی ارزیابی می‌شود. مقیاس نمره‌دهی CLB، ۱۲ است که از ابتدایی تا پیشرفته را شامل می‌شود. هر چه نمره زبان‌تان بیشتر باشد، سطح CLB تان بیشتر خواهد بود. نمره‌ای که در آزمون زبان به دست خواهید آورد طبق استانداردهای CLB معادل‌سازی می‌شود.

حداقل شرایط نمره آزمون برای مهاجرت

تقاضای شما تنها در صورتی پردازش می‌شود که بتوانید حاقل نمره CLB را برای برنامه مورد نظرتان به دست آورید. برای مثال، در هنگام تقاضا برای برنامه اسکیل ورکر کانادا (FSW) باید حداقل نمره CLB یعنی ۷ را در هر مهارت زبانی به دست آورید.

آزمون‌های زبان تایید شده برای مهاجرت به کانادا کدام‌ها هستند؟

آزمون‌هایی که برای مهاجرت به کانادا مورد تایید هستند عبارتند از:

  • برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی (CELPIP)
  • سیستم آزمون زبان انگلیسی بین‌المللی (IELTS)

آزمون‌های زبان تایید شده عبارتند از:

  • TEF Canada
  • TCF Canada

 

 

نحوه معادل‌سازی CLB

نمره‌ای که در آزمون زبان انگلیسی (آیلتس یا CELPIP) به دست می‌آورید با استفاده از استانداردهای CLB معادل‌سازی خواهد شد. با استفاده از جدول معادل‌سازی زیر می‌توانید نمره آزمون زبان انگلیسی‌تان را با CLB معادل‌سازی کنید.

جدول معادل‌سازی نمره آزمون زبان انگلیسی بین‌المللی (IELTS)

سطح CLB خواندن نوشتاری شنیداری صحبت کردن
۱۰ ۹٫۰-۸٫۰ ۹٫۰-۷٫۵ ۹٫۰ – ۸٫۵ ۹٫۰ – ۷٫۵
۹ ۷٫۰ ۷٫۰ ۸٫۰ ۷٫۵
۸ ۶٫۵ ۶٫۵ ۷٫۵ ۶٫۵
۷ ۶٫۰ ۶٫۰ ۶٫۰ ۶٫۰
۶ ۵٫۰ ۵٫۵ ۵٫۵ ۵٫۵
۵ ۴٫۰ ۵٫۵ ۵٫۰ ۵٫۰
۴ ۳٫۵ ۴٫۰ ۴٫۵ ۴٫۰

 

جدول معادل‌سازی برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی (CELPIP)

سطح CLB خواندن نوشتاری شنیداری صحبت کردن
۱۰ ۱۰ ۱۰ ۱۰ ۱۰
۹ ۹ ۹ ۹ ۹
۸ ۸ ۸ ۸ ۸
۷ ۷ ۷ ۷ ۷
۶ ۶ ۶ ۶ ۶
۵ ۵ ۵ ۵ ۵
۴ ۴ ۴ ۴ ۴

 

حداقل نمره CLB برای اکسپرس اینتری چقدر است؟

در هنگام آماده شدن برای آزمون زبان باید بدانید که حداقل نمره CLB برای برنامه‌های مختلف اکسپرس اینتری چقدر است. برنامه اکسپرس اینتری دارای سه نوع است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

برنامه ورکرز اسکیلد فدرال (FSW): حداقل نمره لازم CLB برای این برنامه ۷ است که در هر ۴ مهارت زبانی باید به دست آورید.

برنامه ترید اسکیلد فدرال (FSTP): حداقل نمره لازم برای برآوردن شرایط این برنامه، نمره ۵ برای مهارت‌های شنیداری و صحبت کردن و حداقل نمره ۴ CLB برای مهارت خواندن و نوشتار است.

برنامه تجربه کانادایی (CEC): اگر این برنامه را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید، حداقل نمره CLB که نیاز دارید به سطح TEER موقعیت‌تان بستگی دارد:

TEER: برای همه مهارت‌ها حداقل نمره ۷

TEER1: برای همه مهارت‌ها حداقل نمره ۷‌

TEER 2: حداقل نمره ۵ برای همه مهارت‌ها

TEER 3: حداقل نمره ۵ برای همه مهارت‌ها

 

کلام آخر

در این مقاله CLB را به‌طور کامل به شما معرفی کردیم و در مورد نحوه معادلسازی آن با دیگر آزمون‌ها صحبت کردیم. مانند هر آزمون دیگری، آماده شدن برای این آزمون می‌تواند به بهتر شدن نمره نهایی کمک کند. اگر بتوانید عملکرد خودتان هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فرانسوی را تقویت کنید، شانس مهاجرت به کانادا را افزایش داده‌اید. اگر نمره CLB تان برای برنامه مهاجرتی کافی نباشد، دوباره آزمون بدهید و شانس موفقیت‌تان را دوباره امتحان کنید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن