مهاجرت

راهنمای دریافت گرین کارت آمریکا

گرین کارت به طور رسمی کارت اقامت دائم یا PRC نام دارد. این کارت طبق سندی که به موجب قانون مهاجرت و ملیت (INA) برای مهاجران صادر شده است، حقوق، مزایا و امتیازات اقامت دائم در ایالات متحده را به دارنده آن اعطا می‌کند. افرادی که دارنده گرین کارت هستند، ساکنان دائمی قانونی نامیده می‌شوند. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۳/۲ میلیون نفر گرین کارت دارند که از بین آنها ۸/۹ میلیون نفر واجد شرایط شهروندی آمریکا هستند. روش‌‌های متعددی برای دریافت گرین کارت یا کارت اقامت دائمی در آمریکا وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

گرین کارت عنوانی است که در اصطلاح به کارت اقامت دائمی آمریکا اطلاق می‌شود و دلیل این نام‌گذاری رنگ متمایل به سبز این کارت است. دارندگان این کارت، شهروندان آمریکایی نیستند ولی اجازه اقامت دائم و قانونی دارند و مزایایی تقریبا مشابه شهروندان آمریکایی خواهند داشت.

گرین کارت چیست؟

گرین کارت، سندی است که دارنده آن اجازه اقامت دائمی در آمریکا دارد. دارندگان گرین‌ کارت پس از نشان دادن شواهد و مدارك مبنی بر اینکه آنها حداقل ۵ سال به طور مستمر در ایالات متحده اقامت داشته‌اند و دارای شخصیت اخلاقی خوب هستند می‌توانند شهروندی آمریکا را دریافت کنند. در نتیجه اقامت دائمی آمریکا یا گرین کارت با شهروندی آمریکا تفاوت دارد.

درخواست‌های دریافت گرین کارت توسط خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا یا به اختصار USCIS تصمیم‌گیری می‌شود. ولی در برخی موارد، قاضی مهاجرت یا یکی از اعضای هیئت درخواست‌های مهاجرتی (BIA) به نمایندگی از دادستان کل ایالات متحده آمریکا، ممکن است در جریان اجرای مراحل دریافت، این تصمیم را اتخاذ کند.

کارت اقامت دائمی مزایای زیر را برای دارنده آن به دنبال دارد:

  • به شما جایگاه رسمی یک مهاجر در ایالات متحده آمریکا را می‌دهد.
  • به شما حقوق و مسئولیت‌های خاصی می‌دهد.
  • اگر بخواهید برای دریافت شهروندی آمریکا اقدام کنید باید گرین کارت داشته باشید.

برای ارائه درخواست این کارت باید بررسی کنید که آیا واجد شرایط دریافت کارت هستید یا نه.

در صورت واجد شرایط بودن باید فرم‌های مربوطه را پر کنید و اسناد و مدارک لازم را ارائه کنید. این اسناد و درخواست‌ها توسط USCIS بررسی می‌شود و سپس برای یک مصاحبه با شما، برنامه‌ریزی خواهد شد. بعد از دریافت، این کارت به مدت ده سال اعتبار خواهد داشت.

هر سال، دولت آمریکا بیش از یک میلیون گرین کارت صادر می‌کند. بیشتر آنها به اعضای خانواده شهروندان آمریکا یا اعضای خانواده دارندگان فعلی این کارت تعلق می‌گیرد. جایگاه بعدی برای کسانی است که از سایر کشورها به دنبال کار به آمریکا می‌روند و این دسته، دومین گروه بزرگ از دریافت‌کنندگان این کارت را تشکیل می‌دهند. ولی غیر از این دو روش، دسته‌بندی‌های دیگری هم برای افراد واجد شرایط دریافت کارت اقامت دائمی در آمریکا وجود دارد.

راه‌های دریافت گرین کارت آمریکا چیست؟

راه های دریافت گرین کارت

برای دریافت گرین کارت آمریکا راه‌های متعددی وجود دارد. شرایط لازم برای پذیرش، ویژگی‌ها و فرایندهای درخواست برای دریافت کارت، زمان انتظار برای تایید، مقامات مسئول، هزینه‌ها و سایر شرایط دریافت این کارت، به دسته‌بندی واجدین شرایط آن بستگی دارد.

اولین قدم برای دریافت کارت اقامت دائمی آمریکا این است که ابتدا بررسی کنید که شرایط شما در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرد. ممکن است قوم و خویشی در آمریکا داشته باشید، یا پیشنهاد کاری از فردی در آمریکا دریافت کرده باشید یا اینکه ایده‌ای برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در آمریکا داشته باشید. آن چیزی که همواره ثابت است این است که راحت‌ترین راه برای دریافت گرین کارت، برنده شدن در لاتاری است.

واجدین شرایط دریافت گرین کارت در چند دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرند که در ادامه به تعدادی از رایج‌ترین انواع آن اشاره می‌کنیم:

دریافت گرین کارت از طریق خانواده

اقوام نزدیک شهروندان آمریکایی و دارندگان فعلی گرین کارت می‌توانند برای دریافت کارت اقامت دائمی از طریق خانواده اقدام کنند و برای خود کارت جداگانه بگیرند. از اعضای خانواده که واجد شرایط دریافت کارت هستند می‌توان به همسر، فرزندان، والدین و خواهر و برادر اشاره کرد. همچنین امکان دریافت آن برای فرزندان همسر هم وجود دارد.

در همین دسته‌بندی افرادی قرار دارند که همسر آنها از دنیا رفته است و در زمان مرگ، شهروند آمریکا بوده است. مثل همسران شهروندان زنده آمریکا یا دارندگان گرین کارت، این دسته از افراد که همسر خود را از دست داده‌اند نیز باید ثابت کنند که ازدواج آنها واقعی بوده است تا بتوانند کارت اقامت دائمی دریافت کنند.

سایر اقوام یک خانواده که رابطه دورتری دارند مثلا فرزندان خاله و عمه و عمو و دایی یا خود عمه، عمو، دایی و خاله یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، واجد شرایط دریافت کارت نیستند. آنها در صورتی می‌توانند برای دریافت کارت اقامت دائمی درخواست کنند که یکی از اقوام بسیار نزدیک آنها (فرزند، همسر، پدر یا مادر) شهروند آمریکا یا دارنده گرین کارت باشد.

یکی از روش‌های رایج دریافت گرین کارت از طریق خانواده است. اگر دارای شرایط زیر باشید، واجد شرایط دریافت اقامت دائم آمریکا هستید:

به عنوان اقوام نزدیک یا درجه یک شهروند آمریکا

همسر یک شهروند آمریکایی

فرزند مجرد زیر ۲۱ سال یک شهروند آمریکایی

والدین یک شهروند آمریکایی که حداقل ۲۱ سال سن دارد

سایر اقوام یک شهروند آمریکا یا مقیم دائمی آمریکا تحت دسته‌بندی الویت خانوادگی

اعضای خانواده یک شهروند آمریکا یعنی:

دختر یا پسر مجرد یک شهروند آمریکا که ۲۱ سال و بیشتر سن دارد.

دختر یا پسر متاهل یک شهروند آمریکایی

خواهر یا برادر یک شهروند آمریکا که حداقل ۲۱ سال سن داشته باشد

اعضای خانواده یک مقیم دائمی و قانونی آمریکا یعنی:

همسر یک فرد مقیم دائمی قانونی

فرزندان مجرد و زیر ۲۱ سال یک مقیم دائمی

دختر یا پسر مجرد یک مقیم قانونی دائمی که ۲۱ سال و بالاتر سن دارد.

به عنوان نامزد یا فرزند نامزد یک شهروند آمریکایی

فردی که به عنوان نامزد یک شهروند آمریکایی توسط آمریکا پذیرفته شود (ویزای K-1 nonimmigrant)

فردی که به عنوان فرزند نامزد یک شهروند آمریکایی پذیرفته شود (ویزای K-2 nonimmigrant)

همسر مرد یا زن شهروند آمریکا که از دنیا رفته باش

همسر زن یا مردی که شهروند آمریکا بوده و در زمان مرگش نیز همسر آن فرد بوده واجد شرایط گرین کارت است

دریافت گرین کارت از طریق کار و استخدام

دریافت گرین کارت از طریق کار

چند نوع ویزای مهاجرتی برای کسانی که قصد کار در آمریکا دارند وجود دارد. اینکه به کدام ویزا نیاز دارید بسته به کاری که قصد دارید انجام دهید و شرایط مختلف آن بستگی دارد. در واقع هر گزینه باید جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرد. فاکتورهای کلیدی برای بررسی واجدین شرایط دریافت ویزای کاری عبارت است از میزان مهارت و توانایی، شهروندی، مدت زمان تعیین شده برای اقامت یا وابستگی شرکتی است.

رایج‌ترین انواع ویزاها (غیرمهاجرتی) آنهایی هستند که برای کار موقت در ایالات متحده آمریکا صادر می‌شوند. اگر می‌خواهید به شکل دائم در آمریکا کار و زندگی کنید باید برای درخواست ویزای مهاجرتی (گرین کارت) اقدام کنید و باید در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار داشته باشید.

فراموش نکنید که درخواست ویزاهای کاری برای آمریکا فرایندهایی پیچیده و زمان‌بر دارد و به سرعت، امکان‌پذیر نیست.

یکی دیگر از روش‌های رایج دریافت گرین کارت از طریق کار است. اگر دارای شرایط زیر باشید، واجد شرایط دریافت اقامت دائم آمریکا هستید:

مهاجر کارگر

اگر مهاجر کارگر دارای الویت اول باشید. یعنی:

  • دارای توانایی فوق‌العاده در علوم، هنر، تحصیل، کسب و کار، رشته‌های ورزش قهرمانی و… باشید
  • یا محقق یا استاد برجسته باشید
  • مدیر یا مدیر اجرایی چند ملیتی که دارای معیارهای خاصی باشد

اگر مهاجر کارگر دارای الویت دوم باشید. یعنی:

  • دارای شغلی باشید که نیازمند درجات پیشرفته است
  • دارای تونایی خاص در علوم، هنر یا کسب‌وکار باشید
  • به دنبال چشم‌پوشی به دلیل منافع ملی هستید

اگر مهاجر کارگر دارای الویت سوم باشید. یعنی:

  • کارگر ماهر (یعنی شغل شما نیازمند حداقل دو سال آموزش یا تجربه کاری است)
  • یک فرد حرفه‌ای (یعنی شغل شما نیازمند حداقل مدرک کارشناسی آمریکا یا معادل آن در کشورهای دیگر است)
  • کارگر غیرماهر (یعنی فردی که توانایی انجام کارهای غیرماهرانه را دارد که نیازمند کمتر از دو سال آموزش یا تجربه هستند)

پزشکانی که به دنبال چشم پوشی از حق خود به خاطر منافع ملی (National interest waiver) باشند

پزشکی که بپذیرد که تمام وقت در یک مرکز پزشکی در یک محدوده خاص و در مدت زمان تعیین شده کار کند و سایر نیازمندی‌های واجد شرایط بودن را داشته باشد.

مهاجر سرمایه‌گذار

فردی که حداقل یک میلیون دلار (یا ۵۰۰ هزار دلار در یک منطقه اشتغال هدفمند) در یک شرکت تجاری جدید در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده باشد یا در حال طی کردن مراحل سرمایه‌گذاری باشد. سرمایه‌گذاری که منجر به ایجاد حداقل ده موقعیت شغلی تمام وقت برای کارمندان واجد شرایط شده باشد.

دریافت گرین کارت به عنوان مهاجر خاص

یکی از روش‌های دریافت کارت اقامت دائم با استفاده از شرایط مهاجران خاص است. اگر دارای شرایط زیر باشید، واجد شرایط دریافت اقامت دائم آمریکا هستید:

به عنوان یک کارمند مذهبی

اگر عضو یک فرقه مذهبی هستید که برای کار در یک سازمان مذهبی غیرانتفاعی به ایالات متحده آمریکا می‌آیند.

طبقه بندی ویژه نوجوانان مهاجر

اگر کودک یا نوجوانی توسط والدین مورد سوء استفاده، آزار و اذیت قرار بگیرد، مورد بی‌توجهی واقع شود و نادیده گرفته شود، در طبقه‌بندی ویژه نوجوانان مهاجر قرار می‌گیرد و واجد شرایط دریافت گرین کارت آمریکا است.

دارای ملیت افغانستانی یا عراقی

اگر به عنوان مترجم افغانستانی یا عراقی برای دولت آمریکا کار کرده باشید.

اگر برای دولت آمریکا یا توسط دولت آمریکا در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۳ یا بعد از آن حداقل به مدت یک سال، استخدام شده باشید.

اگر ملیت افغانستانی دارید و توسط نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (ISAF) به کار گرفته شده‌اید.

گویندگان بین‌المللی

اگر به عنوان عضوی از یک رسانه در آمریکا کار می‌کنید.

کارمند یک سازمان بین‌المللی یا اعضای خانواده آن یا کارمند ناتوـ۶ یا اعضای خانواده

اگر کارمند یا افسر بازنشسته برخی سازمان‌های بین‌المللی یا ناتو هستید یا یکی از اعضای خاص خانواده این افراد هستید.

ویزای مهاجرتی گوناگونی یا گرین کارت لاتاری

ویزای مهاجرتی گوناگونی یا برنامه لاتاری گرین کارت ایالات متحده آمریکا، سالانه به ۵۰ هزار برنده این لاتاری، گرین کارت اهدا می‌کند. این برنامه به ملیت‌های خارجی از کشورهایی که نرخ مهاجرت آنها به آمریکا کم است فرصتی می‌دهد تا در یک برنامه انتخابی تصادفی برای دریافت ویزای مهاجرتی آمریکا شرکت کنند.

الزامات واجد شرایط بودن برای شرکت در لاتاری

برنامه DV که معمولا با نام لاتاری گرین کارت شناخته می‌شود هر سال فرصت دریافت ویزای مهاجرتی را برای افرادی که دارای الزامات اولیه مشخصی باشند فراهم می‌کند. این الزامات عبارت‌اند از:

باید شهروند یک کشور خارجی باشید که نرخ مهاجرت کمی به ایالات متحده آمریکا داشته باشد. هر سال وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا فهرستی از کشورهای واجد شرایط و کشورهای غیرقابل قبول برای شرکت در لاتاری گرین کارت را مشخص می‌کند. این فهرست ممکن است هر سال تغییر کند. فهرست کامل اسامی کشورهای واجد شرایط را می‌توانید در سایت وزارت امور خارجه آمریکا ببینید.

باید از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشید یا مدرکی معادل آن داشته باشد یا اینکه دارای تجربه کاری خاصی باشید. مطمنان نیاز به ترجمه رسمی مدارکتان خواهید داشت

شرکت در لاتاری

این لاتاری سالی یک بار برگزار می‌شود.

ثبت نام این لاتاری به شکل آنلاین انجام می‌شود و فرم درخواست برای شرکت را باید به شکل آنلاین پر کنید. این یک فرم در قالب وب سایت است و قابل دانلود کردن نیست. برای ثبت نام لازم نیست هیچ هزینه‌ای بپردازید.

شماره ثبت نامی خود را در مکانی امن نگهداری کنید. بعدا برای چک کردن وضعیت برنده شدن یا نشدن خود به این شماره نیاز دارید. البته اگر آن را گم کنید، می‌توانید آن را بازیابی کنید.

نتایج لاتاری

نتایج این لاتاری معمولا در انتهای ماه سپتامبر اعلام می‌شود.

برای اینکه شرایط درخواست خود را بررسی کنید باید کد ثبت نامی خود را داشته باشید. به شکل آنلاین و با کمک این کد می‌توانید شرایط پذیرش خود را بررسی کنید. وزارت امور خارجه آمریکا هیچ نامه یا ایمیلی در مورد برنده شدن گرین کارت برای شما ارسال نمی‌کند و خودتان باید به شکل آنلاین، وضعیت پذیرش را بررسی کنید.

برنده شدن در لاتاری

در صورتی که در لاتاری ویزای مهاجرتی برنده شوید، که یک قرعه‌کشی تصادفی است، می‌توانید مراحل بعدی را طی کنید که شامل درخواست برای ویزای مهاجرتی است.

درخواست ویزا یعنی فرم DS form 260 را پر کنید. خودتان را برای مصاحبه آماده کنید.

هشدار در مورد تقلب‌ها

وزارت امور خارجه آمریکا به شرکت‌کنندگان در لاتاری توصیه می‌کند که در مورد تقلب‌های مختلفی که در این زمینه صورت می‌گیرد و مرتبط با ایمیل‌های کلاهبرداری و نامه‌های ارسال شده به متقاضیان برنامه DV است، هوشیار باشند. دولت آمریکا تنها برگزارکننده اختصاصی این برنامه است. ممکن است ایمیلی برای شما فرستاده شود تا وضعیت خود را به شکل آنلاین بررسی کنید ولی هرگز از طریق ایمیل یا نامه به اطلاع شما نمی‌رسد که در لاتاری برنده شده‌اید یا نه. خودتان باید وضعیت برنده شدن را به شکل آنلاین بررسی کنید.

علاوه بر این، دولت آمریکا هرگز از شما درخواست نمی‌کند که برای تهیه ویزا آن هم از قبل، پولی به شکل‌های مختلف پرداخت کنید.

آیا والدین یا خواهر و برادرم هم گرین کارت دریافت می‌کنند؟

اگر شما برنده گرین کارت شوید، والدین یا خواهر و برادرتان به طور اتوماتیک گرین کارت دریافت نمی‌کنند. ولی با وجود این، دریافت گرین کارت برای آنها غیرممکن نیست. وقتی شما وارد ایالات متحده آمریکا شوید و شهروند این کشور شوید، اعضای خانواده شما شامل والدین، خواهر و برادر و… می‌توانند برای دریافت گرین کارت از طریق خانواده اقدام کنند.

آیا هر سال می‌توانم برای شرکت در لاتاری ثبت نام کنم؟

بله. شما تا زمانی که برنده شوید می‌توانید هر سال برای شرکت در لاتاری گرین کارت شرکت کنید. فراموش نکنید که باید هر سال ثبت نام کنید و مقامات آمریکایی، اسناد و درخواست‌های قدیمی را نگهداری و تمدید نمی‌کنند.

اگر بعد از اینکه از برنده شدن گرین کارت باخبر شدم، ازدواج کنم یا صاحب فرزند شوم چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از برنده شدن گرین کارت تقریبا شش ماه تا مصاحبه در سفارت آمریکا فاصله خواهید داشت. در این مدت زمان می‌توانید ازدواج کنید یا صاحب فرزند شوید و اعضای جدید خانواده شما نیز واجد شرایط دریافت گرین کارت می‌شوند. ولی اگر بعد از مصاحبه ازدواج کنید، بعد از دریافت گرین کارت فرایند دریافت گرین کارت برای همسرتان طولانی‌تر می‌شود. باید آماده باشید که سه تا پنج سال قبل از دریافت اقامت دائمی قانونی همسرتان صبر کنید. ولی اساسا این حق برای همه اعضای خانواده وجود دارد که گرین کارت بگیرند.

مقیم دائمی قانونی چیست؟

مقیم دائمی قانونی یا دارنده گرین کارت، فردی از ملیتی خارج از آمریکا است که اجازه دارد تا هر جایی در ایالات متحده آمریکا، زندگی و کار کند. همچنین می‌تواند اسپانسر برخی از اقوام خود برای دریافت گرین کارت شود. در نهایت، این فرد می‌تواند برای دریافت شهروندی آمریکا اقدام کند.

چرا درخواست دریافت گرین کارت رد می‌شود؟

درخواست برای دریافت گرین کارت ممکن است توسط دولت آمریکا رد شود و این کار دلایل متعددی دارد. از جمله اشتباهاتی که در پر کردن فرم‌های درخواست وجود دارد، کمبود اسناد و مدارک، نبودن منابع مالی کافی یا شکست در مراحل اثبات واجد شرایط بودن. البته این دلایل به همین موارد محدود نمی‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن