مهاجرت به آلمان

مالیات در آلمان

شناخت انواع مالیات در آلمان برای کسانی که می‌خواهند به آلمان مهاجرت کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. قبل از اینکه بخواهید کار در آلمان را شروع کنید بهتر است دانش کافی در مورد مالیات این کشور را به دست آورید. هر فردی که مقیم آلمان است و مشغول به کار است مشمول مالیات می‌شود. مالیات پولی است که باید به ازای درآمد خالص‌تان به دولت پرداخت کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نظام مالیاتی آلمان و انواع آن آشنا کنیم. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به آلمان، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه آلمانی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

 

انواع مالیات در آلمان

هر ساله هزاران مهاجر وارد آلمان می‌شوند. این مهاجران به خاطر فرصت‌های شغلی خوب، امنیت اجتماعی و شروع یک زندگی خوب در یک کشور جدید به کشور آلمان مهاجرت می‌کنند. اما حتی افراد مهاجر هم می‌توانند از مالیات فرار کنند. شناخت انواع مالیات در آلمان به افراد مهاجر کمک می‌کند تا مشمول جریمه یا حتی زندان نشوند.

مالیات شرکتی

همه شرکت‌ها در آلمان از جمله شرکت‌ها با مسئولیت محدود، شرکت‌های سهام و حتی شرکت‌های خارجی در آلمان ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد در کشور آلمان هستند. مالیات بر درآمد شرکت‌های مشارکتی شامل سه مولفه است:

  • مالیات بر درآمد شرکت
  • سود سرمایه
  • مالیات تجاری.

با توجه به اینکه مالیات تجاری محلی در آلمان متخلف است، هیچ نوع نرخ مالیاتی مداومی برای کل آلمان در نظر گرفته نشده است. با این وجود، نرخ مالیات بر درآمد شرکتی به اضافه سود سرمایه به صورت سراسری تعیین می‌شود. در نتیجه، با در نظر گرفتن این موضوع، متوسط مالیات شرکتی در آلمان حدود ۲۹٫۸ درصد است.

 

مالیات بر دارایی

در آلمان وقتی ملکی یا مالی را خریداری می‌کنید، باید قراردادهای خرید را به صورت رسمی امضا کنید. به طور معمول، هزینه این خدمات حدود ۲ درصد قیمت فروش ملک است. وقتی فرآیند خرید به اتمام می‌رسد، از طرف ایالت فدرال مخصوص که ملک‌تان در آنجا قرار دارد، فاکتور دریافت خواهید کرد. میزان این نوع مالیات به‌صورت درصد قیمت فروش محاسبه می‌شود که درصد آن در ایالت‌های مختلف متفاوت است.

 

مالیات بر مصرف  

مالیات بر مصرف نوعی از انواع مالیات در آلمان است که بر روی هزینه‌های مصرفی کالاها و خدمات اتخاذ می‌شود. در آلمان تقریباً همه کالاها و خدمات شامل مالیات ۱۹ درصدی می‌شوند. البته نرخ مالیات برخی از محصولات و خدمات که جزو نیازهای روزانه مردم محسوب می‌شوند ۷ درصد است. در موارد نادر هم مانند هزینه پست و بیمه هیچ نوع مالیاتی در آلمان اتخاذ نمی‌شود. درمان‌های پزشکی نیز مانند مراجعه به پزشک خانواده در آلمان معاف از پرداخت مالیات می‌شود چرا که این نوع خدمات، خدمات مصرفی محسوب نمی‌شود.

 

مالیات بر درآمد

در آلمان، درآمد هر شهروند مشمول مالیات بر درآمد می‌شود. این نوع مالیات در طول سال به‌صورت مالیات بر دستمزد پرداخت می‌شود. در اکثر شرایط، اگر به مدت بیشتر از شش ماه است که در آلمان زندگی می‌کنید، باید یک اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات محل خود ارسال کنید. هر درآمدی که از موارد زیر به دست بیاید مشمول مالیات بر درآمد می‌شود:

  • درآمد افراد شاغل
  • سرمایه‌گذاری
  • درآمد خود اشتغالی
  • درآمد تجارت
  • اموال غیر منقول و منقول مشهود
  • سودهای به دست آمده از معاملات خصوصی

 

مالیات تجارت

اگر در آلمان صاحب کسب‌وکار باشید، مشمول پرداخت مالیات تجارت می‌شود. این نوع مالیت منبع مهمی از درآمد هر شهر محسوب می‌شود. مالیات تجارت به صورت ۳٫۵ درصد سود در کسب‌وکارتان محاسبه می‌شود. البته این میزان در هر شهر متفاوت است. برای مثال، نرخ مالیات تجارت در برلین ۱۴٫۳۵ درصد است. وقتی مالیات تجارت را پرداخت می‌کنید، یک اعتبار مالیاتی برای مالیات بر درآمد دریافت می‌کنید.

 

مالیات سود سرمایه

یکی از انواع مالیات در آلمان، مالیات سود سرمایه است. هر فردی که در شرکتی سهیم است باید مالیات سود سرمایه را پرداخت کند. این نوع مالیات به‌طور مستقیم به اداره مالیات آلمان پرداخت می‌شود. بنابراین، درآمد از سرمایه مشمول مالیات می‌شود. این نوع مالیات به صورت نرخ ۲۵ درصدی محاسبه می‌شود. مالیات سود سرمایه را باید هر زمان که از معامله‌ای سود کردید پرداخت کنید.

 

مالیات کلیسا

این نوع مالیات تنها توسط همشهریانی پرداخت می‌شود که عضو رسمی کلیساها هستند. از مالیات کلیسا می‌توان به عنوان کسر مالیاتی استفاده کرد.

 نظام مالیاتی آلمان چگونه کار می‌کند؟

وقتی وارد آلمان می‌شوید و به عنوان یک شهروند در آلمان زندگی‌تان را شروع می‌کنید، پس از گذشت ۱۴ روز شماره شناسایی مالیاتی دریافت خواهید کرد. کارفرمای شما برای پرداخت دستمزد و تعیین میزان مالیاتی که باید پرداخت کنید به این شماره شناسایی مالیاتی نیاز خواهد داشت. در بیشتر موارد، مالیات‌ها به اداره مالیات فدرال پرداخته می‌شوند. در انتهای سال، اداره مالیات تعیین می‌کند که آیا مقدار مالیاتی که پرداخت کرده‌اید درست است یا نه. سپس، دولت آلمان از مالیاتی که شما پرداخت کرده‌اید برای پروژه‌های دولتی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز تفریحی و غیره استفاده خواهد کرد.

 

کلام آخر  

اگر قصد مهاجرت به آلمان دارید، باید با انواع مالیات در آلمان آشنایی کافی داشته باشید. هم افراد غیر آلمانی و هم افراد آلمانی باید مالیات بر درآمد را در طول سال به دولت آلمان پرداخت کنند. در واقع، مالیات منبع درآمد اولیه دولت محسوب می‌شود و به دولت کمک می‌کند تا به وظایف خود عمل کند. دولت آلمان نیز نمی‌تواند بدون مالیات مسئولیت‌های خود را اجرا کند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن