مهاجرت به آلمان

لگالایز مدارک در سفارت آلمان| لگال مدارک چیست؟

اگر در حال انجام روند مهاجرت به آلمان باشید، حتما واژه‌هایی مثل لگال کردن یا لگالایز کردن مدارک به گوش‌تان خواهد خورد. اما لگالایز کردن مدارک چیست؟ چرا باید انجامش دهیم؟ کدام اسناد و مدارک لگالایز می‌شوند؟ وقتی اسم لگال کردن به میان می‌آید، چنین سوالاتی به ذهن مخاطب خواهد رسید و این اصلاً عجیب نیست.  در این مطلب، هر آنچه باید در مورد لگالایز کردن اسناد و مدارک بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

در دارالترجمه آلمانی ساترا، اسناد و مدارک‌تان را به زبان آلمانی ترجمه رسمی می‌کنیم.

لگالایز کردن چیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم لگایز کردن چیست! در واقع، لگالایز (legalization) به معنای قانونی کردن مدارک برای استفاده در یک کشور دیگر است. در اغلب اوقات، این پروسه متشکل از چندین مرحله مختلف است. اسناد و مدارکی که در سفارت آلمان لگالایز می‌شوند شامل مدارک مرتبط با احوال شخصی، مدارک تحصیلی و غیره است. لگالایز کردن مدارک نشان می‌دهد که این مدارک توسط یک مقام رسمی صادر شده‌اند. البته لگالایز کردن مدارک تایید نمی‌کند که محتوای مدارک صحیح هستند یا خیر. باید بگوییم که منظور از لگال مدارک یا تایید مدارک نوعی تاییدیه امضا شده و مهر خورده است. لگال مدارک برای صدور مدارک رسمی در یک کشور برای تایید در کشور دیگر مورد نیاز است.

کدام اسناد و مدارک لگال می‌شوند؟

اسناد و مدارکی که می‌توانند لگال شوند عبارتند از:

  • اسناد و مدارک صادر شده توسط موسسات یا مقامات دولتی یا شهرداری
  • اسناد و مدارک صادر شده از سوی دادستان، مامور دادگاه یا هر شخص دیگری که تصمیمات دادگاه را انجام می‌دهد.
  • اسناد و مدارک اداری
  • تاییدیه‌های رسمی اسناد با امضای شخص حقیقی
  • رونوشت محضری اسناد رسمی

هنگام تقاضا برای مجوز اقامت موقت، مدارک زیر باید لگالایز شوند:

  • اسناد و مدارکی که روابط خانوادگی را تایید می‌کند؛
  • سند طلاق و ازدواج
  • سند فوت
  • مدارکی که انعقاد قرارداد مشارکت ثبت‌شده را تایید می‌کنند
  • دیپلم آموزش عالی
  • گواهی مبنی بر عدم محکومیت

مدارک باید خوانا و منظم باشند. اگر مدرکی دارای چندین صفحه باشد، باید به هم متصل باشند.

هر مدرک به صورت جداگانه تایید می‌شود (برای مثال، مدرک دیپلم و ضمائم آن مدارک جدا از یکدیگر هستند).

لگالایز مدارک در سفارت آلمان

اگر یک مدرک خارجی را در آلمان ارائه کنید، از شما مدرکی دال بر اصالت آن خواهند خواست. معاهدات بین‌المللی بین کشور آلمان و همچنین برخی از کشورهای دیگر این موضوع را حل کرده است. بر همین اساس، رویه‌های مختلفی برای تایید صحت مدارک اعمال می‌شود. لگالایز مدارک در سفارت آلمان را ماموران اجرایی در سفارت آلمان انجام می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین شرایطی که برای لگالایز مدارک در سفارت آلمان باید به آن دقت کنید، ترجمه رسمی مدارک توسط مترجم رسمی است.

چرا باید مدارک در سفارت آلمان لگال‌سازی شوند؟

برای اینکه اسناد و مدارک شما در کشور آلمان اعتبار کافی را داشته باشد، باید پس از ترجمه رسمی مدارک لگال‌سازی شود. بنابراین ارائه مدارک ترجمه شده به سفارت آلمان الزامی است تا مدارک شما پس از بررسی تایید شوند. این کار برای اطمینان از پذیرفتن اسناد و مدارک مهاجرتی متقاضیان است.

مراحل لگالایز مدارک

برای لگالایز کردن مدارک در سفارت آلمان، باید ۴ مرحله را طی کنید. در ادامه، از این چهار مرحله برای‌تان خواهیم گفت.

مرحله اول لگالایز کردن

در مرحله اول، باید یک مترجم رسمی اسناد و مدارک را ترجمه رسمی کند. مترجم رسمی آلمانی مورد تأیید قوه قضاییه و دادگستری ایران است. در انتخاب دارالترجمه آلمانی بسیار دقت کنید و دارالترجمه‌ مورد تأیید سفارت آلمان را انتخاب کنید. در برخی موارد، مترجم رسمی می‌تواند با دریافت هزینه از سوی شما، مدارک ترجمه شده را نیز برای تاییدیه نهایی به وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه نیز بگیرد. اگر وقت و زمان کافی را برای تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه ندارید، بهتر است پیشنهاد مترجم رسمی و یا دارالترجمه رسمی را قبول کنید.

مرحله دوم لگالایز کردن

اگر می‌خواهید خودتان مدارک ترجمه شده را برای تایید به دادگستری و وزارت امور خارجه ببرید، بهتر است در این مرحله، با یک وکیل مجرب مهاجرتی مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید.

مرحله سوم لگالایز کردن

در این مرحله، باید از  ویزا متریک، که زیر نظر سفارت آلمان فعالیت می‌کند، وقت بگیرید تا مدارک شما تأیید و تصدیق شوند.

مرحله چهارم لگالایز کردن

در مرحله نهایی، باید مدارک مورد نیازتان را، از جمله اصل مدارک و همچنین ترجمه رسمی مدارک، همراه با مهر تایید شده به مرکز پذیرش ویزامتریک ارائه کنید.

هزینه لگالایز مدارک چقدر است؟

هنگام مراجعه به مرکز ویزامتریک، باید با خودتان پول همراه داشته باشید (ترجیحاً دلار و یا یورو). طبق اطلاعاتی که در سایت ویزامتریک منتشر شده است، هزینه لگالایز مدارک به صورت زیر است:

هزینه خدمات ارائه شده در ویزامتریک (کپی برابر اصل کردن مدارک): ۱۱ یورو

هزینه تصدیق مدارک در ویزامتریک: ۸ یورو

کپی مدارک: برای هر صفحه ۳۰ سنت

تصدیق مدارک ترجمه شده در سفارت آلمان: ۳۰ یورو

تایید کپی همه مدارک در سفارت: ۲۵ یورو

 

کلام آخر

موضوع اصلی این مقاله در مورد تعریف کلی از لگالایز مدارک در سفارت آلمان بود و همچنین به طور کامل توضیح دادیم که لگال مدارک چیست. برای مهاجرت به آلمان، باید همه اسناد و مدارک لازم را جمع‌آوری کنید و سپس به سفارت آلمان ارائه کنید. مدارک شما در سفارت آلمان تایید و تصدیق می‌شوند که به آن لگالایز گفته می‌شود. لگالایز مدارک نشان از معتبر بودن آنها است که در فرآیند مهاجرت از اهمیت زیادی برخوردار است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن