آزمون های زبان

آزمون MCAT: شرایط شرکت و اعتبار آزمون

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی آمریکا یا کانادا را دارید، می‌بایست از عهده آزمون MCAT بربیایید. تقریباً تمام دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا از شما می‌خواهند که نمره این آزمون را ضمیمه پرونده برایشان ارسال کنید. MCAT آزمونی استاندارد و چهار گزینه‌ای است که داوطلبان را در بخش‌های مختلفی مانند دانش طبیعی، رفتار شناسی و … ارزیابی می‌کند.

آزمون MCAT چیست؟

آزمون MCAT یا آزمون پذیرش کالج پزشکی از جمله پیش نیاز‌های اصلی پذیرش اکثر دانشگاه‌های پزشکی آمریکا و کانادا است. آزمون MCAT شامل آزمون علوم بیولوژیکی و جسمانی، درک واژگانی و مهارت‌های نگارشی می‌شود. در سال ۲۰۱۵، سازمان کالج‌های پزشکی آمریکا قسمت تازه‌ای به نام پایه‌های رفتار روان شناختی، اجتماعی و بیولوژیکی را به آزمون MCAT اضافه کرد. این بخش توانایی شما را در درک موضوعات اجتماعی-فرهنگی، بیولوژیکی، تاثیرات روان‌شناختی بر رفتار و برخوردهای اجتماعی و اینکه مردم چگونه پروسه استرس و احساسات خود را پیش می‌برند مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

چرا آزمون MCAT از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

مسئولان پذیرش از آزمون MCAT برای پیش‌بینی موفقیت شما در مدارس پزشکی استفاده می‌کنند. این آزمون متشکل از مهارت‌هایی است که شما در زمان ورود به دانشگاه می‌بایست از آنان استفاده کنید؛ این مهارت‌ها شامل علوم پایه، درک واژگانی و مهارت‌های نگارش می‌شود. MCAT آزمونی است که شش ساعت و پانزده دقیقه به طور می‌انجامد که به عنوان یکی از چالشی‌ترین آزمون‌های استاندارد شناخته می‌شود. در کانادا بسیار به نمره این آزمون بها می‌دهند. حتی بعضی از دانشگاه‌ها برای پذیرش یک حداقل نمره را تعریف کرده‌اند.

آزمون MCAT چه مدت اعتبار دارد؟

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی آمریکا و اروپا به مدرک آزمون MCAT نیاز دارید. این آزمون هم مانند سایر آزمون‌های استاندارد یک اعتبار مشخصی دارد. اگر از دوره اعتبار مدرک شما گذشت مدرک شما فاقد اعتبارات قانونی می‌باشد و می‌بایست مجداً برای دریافت آن اقدام کنید. مدت اعتبار تعریف شده برای این آزمون سه سال است و پس از آن می‌بایست دوباره برای دریافت آن اقدام کنید.

شرایط شرکت در آزمون MCAT چیست؟

اگر نگران هستید که شاید این آزمون تنها در دسترس دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه است نگران نباشید. برای شرکت در این آزمون نیازی به سوابق خاص تحصیلی ندارید. با این حال، بدون شک دانش زبانی بالا پیش نیاز شرکت در این آزمون است چنانکه پیشنهاد می‌شود کسانی برای شرکت در این آزمون اقدام کنند که حداقل  نمره آیلتس آنها ۶ باشد. البته این حداقل پیش نیاز برای شرکت است و چه بسا دانش زبانی بالاتر می‌تواند شانس موفقیت شما در این آزمون را به مراتب افزایش دهد.

آیا آزمون MCAT در ایران برگزار می‌شود؟

در قسمت‌های قبل ذکر شد که این آزمون تحت نظارت سازمان کالج‌های پزشکی آمریکا برگزار می‌شود. در کشور کانادا و آمریکا این آزمون به صورت حضوری و در سایر کشورها بر روی سیستم کامپیوتری و در مراکزی تعیین شده برگزار می‌شود؛ هرچند ایران این آزمون را در کشور برگزار نمی‌کند و داوطلبان می‌بایست به نزدیک‌ترین کشور موجود که این آزمون را برگزار می‌کند بروند. برای ایرانیان این کشور قطر است. البته ب‌جز کشور قطر این آزمون در سایر نقاط جهان نظیر: انگلستان، تایلند، تایوان، آفریقای جنوبی، پروتوریکو، آلمان، فرانسه، قبرس، هنگ کنگ، اسرائیل، استرالیا، ژاپن، قزاقستان، گوآم، قطر، مالزی، لبنان و سنگاپور نیز برگزار می‌شود.

آزمون MCAT در چه زمان برگزار می‌شود؟

آزمون MCAT در طول سال از ماه ژانویه تا سپتامبر به دفعات برگزار می‌شود. این می‌تواند خبر خوبی برای داوطلبان باشد چراکه در صورت عدم کسب نمره مطلوب، آن‌ها قادر خواهند بود تا بار دیگر دانش خود را در این آزمون مورد محک قرار دهند. هزینه ورودی این آزمون ۳۱۰ دلار تعیین شده است که نزدیک به زمان امتحان کمی قیمت آن افزایش می‌یابد. با این حال داوطلبان ایرانی می‌بایست تمام تلاش خود را برای موفقیت در آزمون انجام دهند چراکه این آزمون در کشوری دیگر برگزار می‌شود!

نکاتی که بهتر است در زمان آزمون MCAT در نظر داشته باشید

سعی کنید در زمان تمرین و مطالعه محیط آزمون MCAT را برای خود شبیه سازی کنید تا در زمان امتحان دچار اضطراب نشوید. فراموش نکنید که از زمان استراحت نهایت استفاده را برده و به هیچ عنوان تسلیم این وسوسه نشوید که آزمون را خیلی زود تمام کنید. به سوالات با دقت و صبر پاسخ دهید. به موقع در محل امتحان حاضر شوید، حداقل نیم ساعت زودتر به آنجا بروید تا دچار مشکل نشوید. تمام چیزهایی که برای جلسه امتحانی لازم دارید را شب قبل از امتحان آماده کنید تا صبح بدون نگرانی همه چیز در دسترس شما باشد..

سخن پایانی

آزمون MCAT یکی از آزمون‌های دشوار برای آغاز مسیری تازه است. دانشجویان و دانش‌آموزانی که مایل به ادامه تحصیل در آمریکا و کانادا هستند و می‌خواهند وارد کالج‌های پزشکی شوند می‌بایست از سد این آزمون بگذرند. اگرچه آزمون MCAT به تنهایی تضمین کننده پذیرش نخواهد بود اما نمره بالا در این آزمون می‌تواند یک مزیت غیر قابل انکار برای داوطلبان آن باشد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن