مهاجرت به آلمان

هر آنچه می‌بایست درباره هزینه‌‌های زندگی در آلمان بدانید

اگر به هر دلیل می‌خواهید به آلمان مهاجرت کنید می‌بایست این نکته را در نظر بگیرید که ورود به این کشور تنها صفحه جدیدی در زندگی شماست و از این پس می‌بایست روی پای خودتان بایستید. چه قصد شما تحصیلی باشد و چه مسائل دیگر، یکی از کلیدی‌ترین مسائل مربوط به مهاجرت همواره دغدغه‌های اقتصادی بوده و هست. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون هزینه‌های‌ زندگی در آلمان با شما صحبت کنیم تا پیش از هر چیزی، چشم انداز واضح‌تری برایتان ترسیم کنیم. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به آلمان، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه آلمانی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

هزینه‌های زندگی در آلمان

یکی از بخش‌های هیجان انگیز مهاجرت موضوع استقلال مالی است. شما می‌بایست با توجه به مقصد‌تان چشم انداز روشنی نسبت به هزینه‌های جاری زندگی روزمره داشته باشید. هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها، تسهیلات زندگی، غذا، هزینه‌های حمل و نقل و بیمه سلامت از جمله مهم‌ترین مسائلی هستند که باید در ذهن داشته باشید.

گرانی هزینه‌ زندگی در آلمان

به صورت کلی آلمان یک کشور گران قیمت برای زندگی به حساب نمی‌آید. در حقیقت این کشور با وجود اینکه در فهرست ثروتمندترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد اما هزینه‌‌‌های زندگی در آلمان فرق چندانی با سایر کشورهای اروپایی ندارد. اگر میانگین هزینه‌های زندگی در آلمان را با سایر کشورهای اروپایی مقایسه کنیم شاید نسبت به سایر کشورها نظیر انگلستان، دانمارک، نروژ، فرانسه و حتی هلند نیز ارزان‌تر باشد؛ اگرچه در این مورد استثنائاتی هم وجود دارد.

هزینه‌ زندگی برای دانشجویان

دانشگاه‌های عمومی آلمان در مقطع کارشناسی از دانشجو شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ چراکه دولت یارانه سنگینی برای تحصیلات در اختیار شهروندان این کشور قرار داده است. با این حال در سبد هزینه‌های‌ زندگی در آلمان، دانشجویان می‌بایست سایر هزینه‌ها نظیر اجاره‌بها، قبوض، غذا و مبلغ اندکی در هر ترم را به دانشگاه پرداخت کنند. تمام این مبالغ روی هم چیزی حدود هشتصد و پنجاه الی هزار یورو در ماه می شود.

خوابگاه دانشجویی

تقریباً تمام دانشگاه‌های آلمان به دانشجویان خود خوابگاهی اختصاص می‌دهند، مخصوصاً برای دانشجویان سال اول و این موضوع هم ربطی به دانشجویان داخلی یا بین المللی ندارد، البته این موضوع به شدت وابسته به ظرفیت خوابگاه دانشگاه است. گاهاً دانشجویان سال‌های بالاتر نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته دانشجویان سال‌های بالاتر در اتاق‌های اشتراکی با سایرین در بیرون از خوابگاه اقامت می‌کنند. خوابگاه دانشگاه چیزی حدود ۳۵۰ یورو و اتاق‌های اشتراکی هم تا ۵۰۰ یورو ماهیانه اجاره بها دارند.

هزینه‌های خوراک

خورد و خوراک یکی از مهمترین مسائلی است که می‌بایست روی آن تاکید داشت، چراکه همواره مبلغ قابل توجهی از هزینه‌های‌ زندگی در آلمان به آن اختصاص می‌یابد. محاسبه هزینه‌ خورد و خوراک ماهیانه در آلمان آنجایی اهمیت می‌یابد که شما می‌فهمید در صورت گران بودن کالاهای خوراکی ممکن است در هزینه‌های ماهیانه خود دچار مشکل شوید. خوشبختانه هزینه خوراک در آلمان آنقدر بالا نیست که نتوانید از عهده آن بربیایید. این هزینه‌های پایین به لطف محصولات خانگی و رقابت‌های سالم فروشگاهی است که با تخفیفات ویژه سعی در جذب مشتری‌های بیشتری دارند.

هزینه  سوپر مارکت‌ها

سوپرمارکت‌های آلمان با آنچه در اینجا می‌شناسید فرق دارند. در آلمان سوپرمارکت‌ها عمدتاً محصولات محلی ارائه می‌دهند که ارزش امتحان کردن را دارند. اگر به دنبال خوراکی‌های بین المللی یا چیزهایی شبیه آن هستید بهتر است سراغ سوپرمارکت‌های بزرگ بروید. آلمان بازارهای هفتگی نیز دارد. خرید از این بازارها به دلیل قیمت پایین‌تر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های‌ زندگی در آلمان میتواند کمک زیادی به شما بکند.

هزینه اجاره‌بها

مهم نیست برای شش ماه به آلمان نقل مکان می‌کنید یا ده سال، باید خانه‌ای برای خود پیدا کنید. هزینه مسکن در آلمان بسته به موقعیت مکانی یا داشتن هم‌خانه و … بسیار متغیر است. اما باز هم به نسبت کشورهای همسایه، میتوانید با خیال راحت دنبال خانه بگردید چراکه هزینه‌های اجاره بها در کشور آلمان بسیار پایین‌تر است. معمولاً قیمت اجاره بها در شهرهای آلمان ثابت نیست و قیمت آن برای هر شهر تغییر می‌کند. برای مثال، اجاره آپارتمان می‌تواند چیزی مابین ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ یورو برای شما هزینه داشته باشد. در نظر داشته باشید که بیشتر آپارتمان‌های آلمان مبله نیستند.

هزینه حمل و نقل

آلمان سیستم حمل و نقل مقرون به صرفه و کارآمدی دارد. قیمت آن نسبت به کشورهای غربی و شمالی اروپا کمتر است. در شهرهای بزرگ استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی یکی از گزینه‌های بسیار مناسب است که شامل اتوبوس‌، مترو و قطارهای درون شهری می‌شود. به یاد داشته باشید که حمل و نقل عمومی در آلمان مستلزم پرداخت هزینه است و بخش کوچکی از هزینه‌های زندگی در آلمان به حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یابد اما مقدار آن به اندازه‌ای نیست که نگران کننده باشد.

سخن پایانی

آلمان کشوری صنعتی است که به دلایل گوناگون جزو مقاصد مهم مهاجرتی بوده است. هزینه‌های‌ زندگی در آلمان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افرادی بوده که به این کشور سفر کرده‌اند. هرچند آلمان را می‌توان جزو کشورهای مقرون به صرفه اروپایی در نظر گرفت که با وجود فرصت‌های شغلی زیاد، تعادل خوبی بین درآمد و مخارج ایجاد کرده است. البته، سبک زندگی شما هم در میزان خرج و مخارج ماهیانه تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن