مهاجرت به آلمانمهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به اسپانیا بهتر است یا آلمان

مقایسه مهاجرت تحصیلی به آلمان و اسپانیا

دلایل بسیار زیادی برای تحصیل در اروپا وجود دارد. مواردی نظیر ارزان‌تر بودن هزینه‌های زندگی و شهریۀ دانشگاه‌های برتر اروپا نسبت به ایالات متحدۀ آمریکا و کانادا، فرصت‌های کاری بهتر و آسان‌تر بودن اخذ ویزای تحصیلی کشورهای اروپایی نسبت به سایر کشورهای جهان. در این مقاله می‌خواهیم شرایط تحصیل در دو کشور اروپایی اسپانیا و آلمان را بررسی کنیم و به مواردی که برای مهاجرت به این کشورها باید مدنظر داشته باشید، بپردازیم. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به اسپانیا، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را به زبان اسپانیایی ترجمه کنید. دارالترجمه اسپانیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی فارسی به اسپانیایی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد. در ادامه، به برخی از محبوب‌ترین زمینه‌های کاری و شغلی در کشور اسپانیا اشاره می‌کنیم:

شهریه‌ها

خوشبختانه شهریۀ دانشگاه‌های اروپایی نسبتاً ارزان هستند و کیفیت آموزش دانشگاه‌ها رضایت‌بخش است. در اسپانیا، شهریۀ دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بین ۷۵۰ تا ۲۵۰۰ یورو در سال است. در آلمان، اغلب دانشگاه‌های دولتی شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند، اما باید هزینه‌ای بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو در هر نیم‌سال برای خدمات اداری، عضویت در اتحادیه‌های دانشجویی و حمل‌ونقل بپردازید. همچنین شما می‌توانید در دانشگاه‌های خصوصی تحصیل کنید. هزینۀ تحصیل در این دانشگاه‌ها در هر دو کشور، حدوداً ۲۰ هزار یورو در سال است.

هزینه‌های زندگی

هزینه زندگی در اسپانیا نسبت به آلمان ارزان‌تر است. برای مثال، هزینۀ یک وعده ناهار در یک رستوران اسپانیایی حدود ۱۵ یورو و در آلمان حدود ۲۰ یورو است. البته قیمت اجارۀ مسکن در هر دو کشور مشابه و بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو برآورد می‌شود.

نرخ قبولی در دانشگاه

نرخ قبولی در دانشگاه در اسپانیا نسبت به آلمان بیشتر است. بالغ‌بر ۷۰ دانشگاه دولتی در اسپانیا وجود دارد و هریک، نرخ قبولی بالایی دارند. برای مثال، دانشگاه بارسلونا که بهترین دانشگاه این کشور است، نرخ قبولی ۷۵ درصدی دارد. در طرف دیگر، حدود ۳۵۰ دانشگاه دولتی در آلمان وجود دارد که نرخ قبولی در آن‌ها کمتر از سی درصد است. بر همین اساس، شما شانس بیشتری برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های اسپانیا خواهید داشت.

تحصیل و کار به‌طور همزمان

دانشجویان خارجی در اسپانیا فقط مجاز به ۲۰ ساعت کار در هفته هستند و برای کار کردن، نیاز به دریافت مجوز دارند. در آلمان، دانشجویان خارجی می‌توانند بدون نیاز به مجوز کار، ۲۰ ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت یا ۴۰ ساعت در هفته به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

مالیات

نرخ مالیات بر درآمد در اسپانیا بین ۱۹ تا ۴۷ درصد است و شما باید بابت هر درآمدی که از کار و فعالیت خود کسب می‌کنید، مالیات بپردازید. این نرخ در آلمان کمتر است و همچنین تا میزان درآمد ۹۷۴۴ یورو در سال، معاف از مالیات هستید. اما وقتی درآمد شما از این مبلغ بیشتر شود، بین ۱۴ تا ۴۵ درصد باید مالیات دهید.

الزامات اخذ ویزا

برای گرفتن ویزای تحصیلی در هر دو کشور، باید مدارک ثبت‌نام در دانشگاهی معتبر و میزان پول مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های زندگی و بیمۀ درمانی خود را ارائه دهید. برای تحصیل در آلمان، باید مبلغ ۱۰۳۳۲ یورو و برای تحصیل در اسپانیا نیز باید مبلغ ۶۴۵۴ یورو در یک حساب بلوکه‌شده واریز نمایید تا نشان دهید که می‌توانید هزینه‌های زندگی را در یک سال تأمین نمایید.

زندگی و کار پس از فارغ‌التحصیلی

پس از فارغ‌التحصیلی، تا یک سال می‌توانید در اسپانیا بمانید و جویای کار باشید. اگر در این مدت شغلی پیدا کنید، می‌توانید برای ویزای کاری اقدام کنید. اما در غیر این صورت، مدت اقامت شما تمدید نمی‌شود. در آلمان نیز دانشجویان خارجی تا ۱۸ ماه پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند تا بتوانند شغل مدنظر خود را پیدا کنند.

تعداد دانشجویان خارجی

تعداد دانشجویان خارجی در آلمان نسبت به اسپانیا کمتر است. در اسپانیا بالغ‌بر ۶۰۰ هزار دانشجوی خارجی تحصیل می‌کنند، درحالی‌که نصف این تعداد دانشجوی خارجی در آلمان وجود دارد. از این تفاوت می‌توان نتیجه گرفت که با تحصیل در اسپانیا، می‌توانید با افراد بیشتری از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف آشنا شوید. بااین‌حال، در سال‌های اخیر، آلمان به دلیل ارائۀ آموزشی عالی رایگان و کیفیت زندگی مناسب، مقصد جذاب‌تری برای دانشجویان خارجی بوده است.

موقعیت جغرافیایی

اسپانیا در شبه‌جزیرۀ ایبری واقع شده و کوهستان‌های بزرگ و ساحل‌های پهناور دارد. آلمان واقع در اروپای مرکزی است و با دریای شمال و کشورهای دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز مشترک دارد. بر همین اساس، شما می‌توانید به‌راحتی از آلمان به این کشورها سفر کنید و اوقات فراغتتان را سپری کنید.

امنیت

هر دو کشور به‌عنوان کشورهای امن شناخته می‌شوند. در رده‌بندی امنیت جهانی، اسپانیا در رتبۀ ۳۱ و آلمان در رتبۀ ۱۷ قرار دارد. گرچه جرائم خشونت‌آمیز در هر دو کشور بسیار کم هستند، اما جرائم خیابانی یا کلاهبرداری در شهرهای بزرگ نظیر برلین یا بارسلونا اتفاق می‌افتد. پس ضروری است که در این شهرها مراقبت بیشتری از خود و دارایی‌ها صورت بگیرد.

سیستم بهداشتی و درمانی

سیستم‌های بهداشتی و درمانی هر دو کشور عالی هستند. گرچه هزینۀ درمان در اسپانیا برای شهروندان این کشور رایگان است، اما دانشجویان خارجی نیز می‌توانند با ارائۀ بیمۀ بهداشتی خصوصی، دسترسی یکسانی به خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشند. در آلمان همۀ افراد تحت پوشش بیمۀ بهداشتی اجباری هستند. بر همین اساس هر شخصی که در این کشور زندگی می‌کند، می‌تواند با نرخ‌های مناسب به بیمۀ بهداشتی دسترسی داشته باشد.

فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی

اسپانیا با نرخ بیکاری ۱۴٫۳ درصدی، دومین کشور اتحادیۀ اروپا با بالاترین نرخ بیکاری است. البته کاهش این نرخ در سال‌های اخیر می‌تواند به‌معنای بهبود فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان باشد. نرخ بیکاری در آلمان پایین است و به دلیل فعالیت شرکت‌های چندملیتی و نوپا، فرصت‌های شغلی بهتری برای فارغ‌التحصیلان وجود دارد.

زبان

زبان رسمی اسپانیا اسپانیایی و زبان رسمی آلمان آلمانی است. بااین‌حال، در اسپانیا نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت نمی‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند، بخوانند یا بنویسند. درحالی‌که در آلمان، رواج زبان انگلیسی بیشتر است و در رده‌بندی شاخص تسلط بر زبان انگلیسی، این کشور در رتبۀ یازدهم قرار دارد. گرچه وقتی سروکار شما با بوروکراسی آلمانی باشد، نیاز به برقراری ارتباط از طریق زبان آلمانی دارید.

آب‌و‌هوا

اسپانیا با آب‌وهوای گرم و آفتابی‌اش شناخته می‌شود. این کشور به‌طور میانگین، سه هزار ساعت در سال آفتابی است. آلمان آب‌وهوی معتدلی دارد و میانگین دما در زمستان منفی و در تابستان حدود سی درجۀ سلسیوس است. همچنین میزان بارش باران در آلمان نسبت به اسپانیا بیشتر است.

فرهنگ

اسپانیا به‌خاطر سواحل آفتابی، غذاهای محلی خوش‌مزه و فرهنگ غنی‌اش و حتی رقص فلامنکو و مسابقات گاوبازی، می‌تواند مقصد خوبی برای علاقه‌مندان به گردشگری باشد. آلمان نیز مقصد مناسبی برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ است. این کشور محل زندگی آهنگسازان، نویسندگان و هنرمندان معروفی است.

بالأخره کدام‌یک؟ اسپانیا یا آلمان؟

هرکدام مزیت‌ها و معایبی دارند و امکاناتی را برای دانشجویان خارجی مهیا می‌کنند. آن‌چه مهم است، پیدا کردن مقصدی است که با علاقه‌مندی‌ها و بودجۀ شما سازگار و منطبق باشد. شما می‌توانید با شرکت در گروه‌های آنلاین یا انجمن‌های مهاجرتی، از تجربیات سایر دانشجویانی که در این کشورها زندگی می‌کنند، استفاده کرده و اطلاعات کسب کنید. در نهایت سعی کنید کشوری را انتخاب کنید که هم از زندگی در آن‌جا لذت ببرید و هم بیشترین چیزها را بتوانید در آن‌جا تجربه کرده و یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن