مهاجرت به ایتالیا

تحصیل لیسانس در ایتالیا

تحصیل لیسانس در ایتالیا می‌تواند رویای بسیاری از افراد در دنیا باشد. ایتالیا یکی از غنی‌ترین کشورها در فرهنگ و تاریخ اروپا است. غذاهای خوشمزه، معماری نمادین، تنوع بسیار در مناظر دیدنی و شرایط آب و هوایی مدیترانه‌ای بهانه‌های خوبی برای ادامه تحصیل در این کشور هستند. اما دانشجویان از سراسر دنیا به خاطر کیفیت آموزشی عالی این کشور را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به ایتالیا، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ایتالیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

تحصیل لیسانس در ایتالیا

قبل از تحصیل لیسانس در ایتالیا باید از شرایط دقیق آن مطلع باشید که در ادامه با همه این شرایط آشنا می‌شویم:

 شرایط ورود به مقطع کارشناسی در ایتالیا

قبل از اینکه برای تحصیل لیسانس در ایتالیا اقدام کنید باید از شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها اطلاعات لازم را داشته باشید. مثل همه کشورهای دیگر برای ورود به مقطع کارشناسی باید تحصیلات دوران دبیرستان را به اتمام رسانده باشید و دارای مدرک معتبر دیپلم از کشور خودتان باشید. همچنین باید ثابت کنید که دارای سطح دانش کافی از زبان ایتالیایی هستید.

 

ساختار مقطع کارشناسی در ایتالیا

هر سال تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایتالیا دارای دو ترم است. ترم اول از سپتامبر شروع می‌شود و در ماه فوریه به اتمام می‌رسد. ترم دوم نیز از ماه فوریه شروع می‌شود و تا ماه جولای ادامه می‌یابد.

دوره معمول برای تحصیل لیسانس در ایتالیا سه یا چهار سال است، به جز برای دوره‌های پزشکی که حداقل شش سال طول می‌کشد. دوره‌های حقوق نیز ممکن است تا ۵ سال طول بکشد.

 

شهریه مقطع کارشناسی در ایتالیا  

هر دانشگاه یا موسسه در ایتالیا شهریه مخصوص به خود دارد. با این وجود، هزینه برنامه‌های تحصیل لیسانس در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی بین ۹۰۰ و ۴۰۰۰ یورو در سال است. هزینه برخی از موسسات یا دانشگاه‌ها به بیش از ۳۰۰۰ یورو هم می‌رسد. در دانشگاه‌های خصوصی، شهریه دانشگاه از ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال متغیر است.

با این وجود، برخی از دانشگاه‌ها در ایتالیا شهریه خود را بر اساس درآمد دانشگاه حساب می‌کنند. برای مثال، در دانشگاه بولونیا حداقل شهریه در این دانشگاه، ۱۵۸ یورو در هر سال است، در حالیکه حداکثر شهریه به مقطع تحصیلی بستگی دارد. مزیت دیگر این دانشگاه این است که شهریه دانشجویان بین‌المللی همانند دانشجویان بومی ایتالیایی است.

 

بهترین رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایتالیا  

برای تحصیل لیسانس در ایتالیا بهتر است با بهترین رشته‌های مقطع کارشناسی که در ایتالیا تدریس می‌شود آشنا شوید:

 کارشناسی مدیریت و بازرگانی

مقطع کارشناسی در رشته مدیریت و بازرگانی بخشی از نوآوری بین‌المللی دانشگاه مدیریت و اقتصاد است که از دانشجویان بین‌المللی نیز استقبال می‌کند. اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید بهتر است دانشگاه تورین را انتخاب کنید.

مهندسی مدیریت

هدف مقطع کارشناسی در مهندسی مدیریت، آموزش دانشجویان برای مداخله با مسائلی مانند طراحی و مدیریت تولید و سیستم لجیستیک و تعاملات با دیگر سیستم‌های مشترک است. آموزش در این رشته در دو دوره متفاوت است. با این وجود، دانشجویان از طریق کاربرد تجربه روش‌شناسی در چهارچوب جنبه‌های سازمانی و اجرایی و کنترل سیستم‌های تولیدی واجد شرایط برای مشارکت در فعالیت‌های عملی هستند.

 

نحوه تقاضا از دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل

برای تحصیل لیسانس در ایتالیا باید با دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید در تماس باشید و قبل از هر اقدامی بدانید که شرایط دانشگاه برای پذیرش دانشجو در آن دانشگاه چیست. با این وجود، شرایط کلی برای پذیرش اکثر دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

شرایط پذیرش

برای تحصیل لیسانس در ایتالیا باید شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظرتان را برآورده کنید.

مدارک تحصیلی

برای تحصیل لیسانس در ایتالیا به مدرک دیپلم یا معادل آن نیاز خواهید داشت. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است قبل از ورود به دانشگاه از شما آزمون ورودی گرفته شود.

 اثبات مهارت زبانی

برای تحصیل لیسانس در ایتالیا بستگی به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید، باید ثابت کنید که به زبان انگلیسی یا ایتالیایی مسلط هستید. در چندین دانشگاه ایتالیا دروس مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی یا زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. برای امتحان مهارت در زبان، اکثر دانشگاه مدرک تافل، آیلتس یا دولینگو را قبول می‌کنند. برا مهارت زبان ایتالیایی، یک آزمون استاندارد به نام CELI حداقل در سطح B2 پذیرفته می‌شود.

مدارک لازم

حتی اگر تقاضایتان برای تحصیل لیسانس در ایتالیا را به‌صورت آنلاین انجام دهید، باز هم مدارک خاصی وجود دارند که باید همراه با تقاضایتان آنها را هم ارسال کنید.

معمولاً مدارک زیر برای تحصیل لیسانس در ایتالیا مورد نیاز هستند:

  • مدارک تحصیلی همراه با ترجمه رسمی
  • نمره آزمون مهارت زبانی
  • کپی از پاسپورت
  • نمره امتحان ورودی مانند GMAT

 

کلام آخر

اُمیدواریم با مطالعه این مقاله و راهنمایی‌هایی که در این مقاله ارائه شد توانسته باشیم شما را با مسیر تحصیل لیسانس در ایتالیا به خوبی آشنا کرده باشیم. بدون شک تحصیل در ایتالیا رویای بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا است، چرا که سیستم آموزشی این کشور شهرت جهانی دارد. همچنین قدیمی‌ترین دانشگاه جهان یعنی دانشگاه بولونیا در این کشور قرار داد. هزینه تحصیل در این کشور بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از کشورهای اروپایی دیگر است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن