آزمون های زبان

همه چیز درباره آزمون تافل

آزمون تافل (مخفف Test of English as a Foreign Language) یک آزمون شناخته‌شده بین‌المللی است که در آن سطح مهارت‌های گفتاری و نوشتاری انگلیسی شرکت‌‌کنندگان در یک بستر آکادمیک سنجيده مي‌شود. این آزمون ارزیابی می‌کند که فرد تا چه حد در ترکیب مهارت‌ های خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن برای انجام کارهای دانشگاهی موفق است.

تافل چیست

چه کسانی در این آزمون شرکت می‌کنند؟

تا به حال، بیش از ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان در آزمون تافل شرکت کرده‌اند. به طور معمول،‌ افراد شرکت‌‌کننده‌ قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خارج از کشور را دارند؛ با این حال، هر فردی که می‌خواهد توانایی خود را در تسلط آکادمیک به زبان انگلیسی نشان دهد نیز می‌تواند در این آزمون شرکت کند. این امر می‌تواند شامل افرادی نیز که قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان یا کار در یک شرکت بین المللی دارند نیز بشود.

طراحان آزمون تافل توصیه می‌کنند که شرکت کنندگان، حداقل دارای ۱۷ سال سن باشند، چرا که در این آزمون از آنها خواسته می‌شود که برخی متن‌هایی را که دشوار هستند، بخوانند و با برخی واژه‌های سطح بالا آشنا شوند، در حالي كه بسیاری از دانش ‌آموزان زیر ۱۷ سال در معرض این نوع زبان نیستند.

چرا تافل؟

چرا تافل؟

در مقایسه با آزمون‌های انگلیسی دیگر ( نظیر آیلتس و …) تافل داری مزایای خاصی می‌باشد:

  1. بین دانشجویان محبوب‌تر است.
  2. مورد ارجحیت دانشگاه‌ها است.
  3. ۹۰ درصد شرکت کنندگان در آزمون تافل که مورد بررسی قرار گرفتند،‌ وارد دانشگاه انتخابی اول یا دوم خود شدند.
  4. موفقیت بیشتر در کلاس
  5. سیستم نمره‌‌دهی منصفانه و بی‌طرفانه

چه موسساتی نمره تافل را قبول می‌کنند؟

نمرات تافل مورد پذیرش بیش از ۱۰۰۰۰ دانشگاه و موسسه در سطح جهان از جمله دانشگاه‌های استرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلستان، امریکا، اروپا و آسیا است.

کی و کجا می‌توان در آزمون تافل شرکت کرد؟

آزمون تافل در بیش از ۵۰ تاریخ در سال در مراکز مجاز سراسر دنیا برگزار می‌شود. تعداد دفعات شرکت در آزمون نامحدود است،‌ ولی در یک بازه زمانی سه روزه بیش از یک بار نمی‌توان آزمون داد.

آزمون تافل

در ادامه  به شرح تکنیک‌های موفقیت در آزمون تافل هم به صورت کلی و هم به صورت جزیی‌تر در هر بخش آزمون می‌پردازیم.

تکنیک‌های کلی موفقیت در آزمون تافل:

در این بخش،‌ چند راهکار برای کسب نمره حداکثر در آزمون تافل پیشنهاد شده است.

نکات تافل
نکات تافل

تافل را خوب بشناسید!

به منظور موفقیت در هر کاری، بیاد بدانیم دقیقا به چه چیزی روبه‌رو هستیم. در واقع، شناخت درست مساله، یکی از مهم‌‌ترین عواملی است که به حل مساله منجر می‌شود. آزمون تافل نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل، اولین قدم برای کسب نمره بالا در این آزمون، این است که بدانیم آزمون به چه شکل برگزار شده و دقیقا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است.

آزمون تافل در دو فرمت کلی برگزار می‌شود.

  • تافل IBT (Internet-Based Test): این فرمت آزمون رایج‌‌‌تر بوده و در تمامی مراکز و مکان‌‌هایی که دسترسی مناسبی به اینترنت وجود دارد، از این فرمت استفاده می‌شود.
  • تافل PBT (Paper-Based Test): فرمت کاغذی آزمون تافل صرفا در مناطقی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، برگزار می‌شود. این فرمت امروزه زیاد رایج نیست.

تافل شامل چهار بخش اصلی ریدینگ (Reading)، لیسنینگ (Listening)، اسپیکینگ (Speaking) و رایتینگ (writing) است. در بخش بعدی،‌ بخش‌های مختلف آزمون تافل و روش های موفقیت در هر بخش به طور کامل بررسی می‌شود.

روزنامه‌‌های انگلیسی بخوانید یا به اخبار انگلیسی گوش دهید!

نکات تافل

یکی از بهترین روش‌های مهارت در ریدینگ و لیسنینگ، توجه به اخبار است. با این راه می‌توانید دایره لغات خود را افزایش دهید، گرامر پیشرفته یاد بگیرید و با شیوه‌های مکالمه پیشرفته انگلیسی آشنا شوید. برای این کار، می‌توانید با معروف‌ترین وب‌سایت‌های خبری نظیر CBS یا The New York Times  شروع کنید. اگر در ابتدا این منابع برایتان دشوار بود، می‌توانید از وب‌سایت‌‌ها خبری که برای یادگیران زبان انگلیسی طراحی شده‌اند نظیر VOA Learning English استفاده کنید. در این وب‌سایت حتی این امکان را دارید که در سه سطح دشواری اخبار را مشاهده کنید.

دایره لغات خود را تقویت کنید

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تافل، دانستن لغات بسیار، به ویژه لغات آکادمیک است. منابع بسیاری برای یادگیری لغات انگلیسی وجود دارد که برخی از آن ها در زیر آمده‌اند:

  • ۵۰۰۰ TOEFL Vocabulary List: در این وب‌سایت فهرستی از مهم‌ترین لغت مربوط به تافل جمع‌آوری شده است.
  • TOEFL Writing Vocabulary: در این صفحه نیز ۱۰۰ کلمه که برای استفاده در رایتینگ مناسب هستند، جمع‌آوری شده‌اند. به همین دلیل، به منظور استفاده درست از این لغات بهتر است نحوه نوشتن آن‌‌ها نیز یاد گرفته شود.
  • TOEFL Words With Synonyms: در این لیست ۶۰۰ لغت به همراه مترادف آنها جمع‌آوری شده‌اند که برای بخش ریدینگ بسیار مفید هستند.
  • Magoosh TOEFL App و Magoosh TOEFL Vocabulary: از بهترین منابع یادگیری لغت برای آزمون تافل هستند که به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرند.

استفاده از رو‌ش‌های مناسب برای حفظ لغات نیز یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. استفاده از فلش کارت یک روش عالی برای این امر است. فلش کارت‌ها می‌توانند هم به صورت دستی و هم دیجیتال ایجاد شوند. اپلیکیشن‌های متنوعی برای درست کردن فلش کارت وجود دارد. Anki یک نرم افزار رایگان است که امکان ایجاد فلش کارت و همچنین مطالعه فلش کارت‌های ازپیش‌تهیه‌شده را فراهم می‌کند. Quizlet  نیز یکی از اپلیکیشن‌های موفق در این زمینه است که به آسانی می توان در محیط آن لغات مختلف را به همراه تلفظ‌شان یاد گرفت و دسته‌بندی کرد. وب‌سایت Memrise نیز با یک رویکرد بازی‌مانند، یادگیری لغات جدید را از فرایندی خسته‌کننده، به روشی مفرح تبدیل می‌کند.

از سوال‌های رسمی آزمون تافل برای مطالعه و تمرین استفاده کنید.

یکی از بهترین منابع دسترسی به سوالات رسمی آزمون تافل نرم‌افزار TPO است. در این نرم‌افزار، نمونه‌سوال‌های واقعی آزمون‌های قبلی تافل جمع‌آوری شده و با مطالعه و تمرین این سوالات،‌ می‌توان به طور کامل با فرمت کلی آزمون آشنایی پیدا کرد.

با دقت اشتباهات خود را بررسی کنید.

به هنگام تمرین تست‌زنی، بسیار مهم است که پس از تمام شدن تمرین و بررسی درست و غلط بودن جواب‌هایتان، سوالاتی را که به طور معمول به آن ها پاسخ غلط می‌دهید، شناسایی کرده و دریابید که کجا اشتباه کرده‌اید. برای مثال، وقتی به سوالی در بخش ریدینگ یا لیسنینگ غلط جواب دادید، به متن اصلی رجوع کنید یا لیسنینگ را دوباره گوش کنید تا متوجه شود چه نکاتی را جا انداخته‌اید . با انجام این کار، به مرور متوجه می‌شوید که اشتباه‌هایتان کمتر و کمتر می‌شود.

نقاط ضعف خود را نشانه بگیرید.

نقاط ضعف شما در روز آزمون باعث کم شدن نمره‌تان می‌شود. پس بهتر است قبل از آزمون آن نقاط را جست‌وجو کرده و آن را تقویت کنید. علاوه براین، تقویت نقاط قوت‌تان، باعث افزایش اعتماد به نفستان در روز آزمون نیز شده و نتیجه بهتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. برای تعیین نقاط ضعفتان،‌ قسمت‌‌هایی از آزمون را که برایتان از همه سخت‌تر است، شناسایی کنید. اگر قبلا آزمون تافل داده‌اید،‌ آن بخشی را که پایین‌ترین نمره را در آن آورده‌اید مورد هدف قرار دهید. پس از شناسایی ضعف‌ها، زمان بیش‌تری را برای یادگیری نکات به آن بخش اختصاص دهید.

از تکنیک‌های یادگیری فعال (Active) و انفعالی (Passive) استفاده کنید.

به طور کلی دو نوع روش یادگیری وجود دارد: یادگیری فعال و انفعالی. توجه کنید که از هر دو تکنیک برای یادگیری استفاده کنید.

یادگیری فعال. این شکل یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که شما به منظور رسیدن به هدف خاصی در ذهن، تلاش ومطالعه می‌کنید. برای مثال،‌ وقتی تست‌های تمرینی می‌دهید، با یک مربی کار می‌کنید، لغت حفظ می‌کنید، یا تمرینات گرامری انجام می‌دهید، درحال یادگیری فعال هستید.

یادگیری انفعالی. این یادگیری معمولا بدون تلاش اتفاق می افتد. به منظور یادگیری به این شکل، در زمان اوقات فراغت خود یا برای سرگرمی انگلیسی بیاموزید. برای مثال:

  • فیلم ببینید سریال های تلویزیونی تماشا کنید بدون این فشار که از دیکشنری استفاده کنید. فیلم مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و آن را چند بار ببینید.
  • کتابی را انتخاب کنید که در زمینه مورد علاقه‌تان است. و سعی کنید بدون استفاده از دیکشنری آن را بخوانید. کتاب‌های صوتی انگلیسی نیز می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.
  • در فضای مجازی سعی کنید انگلیسی بنویسید یا صحبت کنید.

 در محیط پر سر و صدا تمرین کنید.

محیطی که در آن امتحان می‌دهید ممکن است در برخی موارد پر سر و صدا باشد، به ویژه اگر تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان هم زمان به بخش اسپیکینگ برسند. در نتیجه، تمرین در محیطی با شرایط مشابه، می‌تواند از به هم خوردن تمرکزتان در روز آزمون جلوگیری نماید.

محتواي آزمون تافل

بخش ریدینگ:

بخش ریدینگ اولین بخش آزمون بوده و شامل سه یا چهار متن است که برای هر متن، ۱۲ تا ۱۴ سوال در نظر گرفته شده است. برای پاسخ به سوال ها،‌ ۶۰ تا ۸۰ دقيقه زمان داده می‌شود (بسته به تعداد متن‌ها). متن‌های منتخب در این بخش، گزیده‌‌هایی از کتاب‌‌های درسی دانشگاهی هستند که در قسمت مقدمات برای معرفی یک رشته یا موضوع استفاده می‌شوند و معمولا در رابطه با زمین‌‌‍شناسی، تاریخ، جغرافیا، هنر، زیست‌شناسی و … هستند. در صورت آشنا نبودن با موضوع یک متن، جای نگرانی نیست. چرا که تمامی اطلاعاتی که برای پاسخ به سوالات نیاز است، در خود متن گنجانیده شده است.

برای موفقیت در این بخش بهتر است به چند نکته توجه کنیم:

  • ایده‌های اصلی را بیابید. به هنگام تمرین، ایده‌های اصلی متن را بیابید و زیر آن‌‌ها را خط بکشید، یا آن را در یک تکه کاغذ یادداشت کنید.
  • خود را با ساختار سوالات ریدینگ آشنا کنید. اگرچه موضوعات هر متن با متن دیگر ممکن است کاملا متفاوت باشد، اما با بررسی سوالات ریدینگ در گذشته مشخص شده است که سوالاتی که از متن می‌آیند دارای فرمت خاصی هستند. در نتیجه آشنایی با فرمت سوالات و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف در پاسخ‌دهی به آن‌‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. افراد بسیاری بوده‌اند که در بخش ریدینگ ضعف داشته‌اند،‌ ولی با شناخت ساختار درست سوالات،‌ تمرین زیاد و تقویت نقاط ضعفشان توانسته‌اند نمرات بسیار بالایی در این بخش کسب کنند.

بخش لیسنینگ:

در این بخش، سوالاتی در باره سخنرانی‌های آکادمیک و یا مکالمات طولانی‌تر است. در این بخش امکان يادداشت‌برداری وجود دارد.

  • سه یا چهار سخنرانی اکادمیک که هر کدام ۳ تا ۵ دقیقه بوده و از هر سخنرانی ۶ سوال طرح می‌شود.
  • دو تا سه مکالمه که هرکدام ۳ دقیقه بوده و از هر کدام ۵ سوال طرح می‌شود.

به بخش لیسنینگ ۴۱ دقیقه تا ۵۷ دقیقه زمان اختصاص داده شده است که در طی آن به سوالات جواب داده می‌شود.

روش يادداشت‌برداری در این بخش بسیار مهم است،‌ به هیچ وجه نباید جملات و کلمات به شکل کامل نوشته شوند، بلکه باید به کوتاه‌ترین شکل درآمده و خلاصه شوند.

بخش اسپیکینگ :

بخش اسپیکینگ حدودا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد و شامل ۴ سوال است.

  • سوال اول درباره یک موضوع عمومی بوده و فرد باید بر اساس ایده‌‌ها،‌ نظریات و تجارب خودش به سوال جواب بدهد. به همین دلیل این سوال، سوال مستقل (Independent Speaking Task) نامیده می‌شود.
  • سه سوال بعدی،‌ سوالات تلفیقی (Integrated Speaking Task) نامیده می‌شوند، زیرا برای پاسخ به آنها، فرد باید بتواند از سایر مهارت‌های ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ نیز استفاده کند، دقیقا به همان شکلی که این مهارت‌ها در کلاس درس استفاده می‌شوند.

در هنگام صحبت، صدای فرد توسط میکروفن ضبط شده و برای نمره‌دهی به ETS فرستاده می‌شود. سپس ۳ تا ۶ مصحح به پاسخ نمره می‌دهند. هر سوال ۴ نمره دارد که میانگین نمره برای ۴ سوال، به یک نمره از ۰ تا ۳۰ تبدیل می‌شود.  قابل توجه است که انتظاری نیست که پاسخ‌های شرکت‌‌کنندگان بدون ایراد باشد. حتی بسیاری از افرادی که نمرات بالایی در این بخش می‌آورند هم ممکن است گاهی اوقات خطاهایی داشته باشند. در این بخش، مهم‌ترین نكته، توانایی شما در برقرار یک ارتباط موثر و پاسخ‌دهی کامل به سوالاتی است که از شما پرسیده می‌شود.

چند نكته براي موفقيت در بخش اسپيكينگ آزمون تافل:

  • در اسپیکینگ بسیار مهم است که جواب سوالی را که از شما پرسیده شده بدهید و از دادن پاسخ‌های نامربوط به سوال خودداری کنید.
  • با آرامش و شمرده صحبت کردن و ادا کردن درست کلمات نمره بالاتری را در این بخش برایتان به ارمغان خواهد آورد.
  • حتی در مواقعی که تنها هستید نیز اسپیکینگ تمرین کنید. برای مثال به هنگام تمرین سایر بخش‌های آزمون،‌ به جای ذهنی خواندن یا زمزمه، جوابتان را با صدای بلند و واضح بگویید. می‌توانید جلوی آینه با خود به انگلیسی صحبت کنید یا اگر با تلفظ لغت یا عبارتی مشکل دارید، آن را آنقدر با صدای بلند تکرار کنید تا زمانی که مشکلتان برطرف شود. یکی از تمرین‌هایی که بسیار در بهبود اسپیکینگ با شما کمک می‌کند، ضبط کردن صدای خودتان است. بدین صورت که وقتی در حال تمرین یکی از بخش‌های اسپیکینگ در خانه هستید، صدای خود را ضبط کنید. سپس به صدای ضبط‌شده خود گوش دهید، ایرادهای خود را شناسایی کرده و چند بار دیگر همان تمرین را انجام دهید و همان مراحل قبل را انجام دهید. با تکرار این کار کم کم عبارات و اصطلاحات ملکه ذهنتان می‌شوند. همچنین با ضبط صدایتان می‌توانید پیشرفت خود را ببینید و اندازه‌گیری کنید.

بخش رایتینگ:

زمان کلی این بخش ۵۰ دقیقه بوده و شامل دو سوال است:

  • در سوال اول، ابتدا یک متن آکادمیک نمایش داده می‌شود که معمولا دارای ۴ پاراگراف است. پس از خواندن متن، یک سخنرانی کوتاه راجع به موضوع متن پخش می‌شود که در آن گوینده استدلال‌های اصلی متن را تصدیق یا رد می‌کند. سپس باید در پاسخ به آنچه خوانده و شنیده شده، یک متن ۲۸۰-۳۰۰ کلمه‌ای نوشته شود. بهتر است در حین شنیدن سخنرانی يادداشت‌رداری انجام شود تا چیزی از قلم نیفتد.
  • در سوال دوم که سوال مستقل (Independent Writing Task) نامیده می‌شود، یک موضوع عمومی داده شده و از شما خواسته می‌شود که نظر خود را در رابطه با آن موضوع در قالب یک متن حداقل ۳۰۰ کلمه‌ای بیان کنید.

چند نكته براي موفقيت در بخش رايتينگ آزمون تافل:

نکات تافل

  • در مواجهه با سوال دوم، ممکن است در ابتدا، پاسخ و ایده‌یابی در مورد برخی موضوعات برایتان دشوار باشد. به همین دلیل بهتر است برای تمرین، تعدادی از سوالاتی را که در آزمون‌های قبلی آمده‌اند، بررسی کرده و ایده‌های خود را برای پاسخ به متن یادداشت کنید. حتی می‌توانید از مجموعه‌ای از لغاتی را که در رابطه با هر موضوع ممکن است استفاده شوند، گردآوری کنید و در تمرین‌های رایتینگ‌تان از آن‌ ها استفاده کنید. این کار می‌تواند سطح رایتینگ شما را از متوسط به پیشرفته ارتقا دهد.
  • در این بخش بسیار مهم است که قبل از آزمون به صورت زمان‌دار رایتینگ را تمرین کنید. بهتر است در ابتدا هنگام تمرین رایتینگ زمان بگیرید تا از سرعت نوشتن خود آگاه شوید. با توجه به زمان ۵۰ دقیقه، به هر سوال حدود ۲۵ دقیقه زمان می‌توانید اختصاص دهید که برای هر متن باید ۵ دقیقه هم بازبيني (review) انجام دهید.

برای سوال اول ابتدا یک موضوع انتخاب کنید (اینجا نمونه های بسیاری را می‌توانید بیابید). سپس زمان‌سنج خود را روی ۲۰ یا ۲۵ دقیقه تنظیم کنید. برای ۱۵-۲۰ دقیقه بنویسید و در آخر ۵ دقیقه را به بازبيني اختصاص دهید.

به هنگام ریویو به دنبال اشتباهات گرامری و اسپلینگ خود بگردید. همچنین Punctuation یا نقطه‌گذاری را فراموش نکنید. برای فهمين اشتباه‌هاي خود می‌توانید از نرم افزار گرامرلی استفاده کنید تا ایرادهایتان برایتان مشخص شود. اگر به گرامرلی دسترسی ندارید،‌ فردی را متخصص در این زمینه پیدا کنید و از او بخواهید تا رایتینگ شما را تصحیح کند.

نکات مربوط به روز آزمون

  • آدرس محل آزمون خود را دقیق بدانید. قبل از آزمون برنامه ریزی کنید که قرار است چگونه و با چه وسیله‌ای خود را به محل امتحان برسانید. با انجام این کار، مقداری از استرس‌تان کاسته شود و احساس آمادگی بیشتری داشته باشید.
  • شب قبل از آزمون خوب بخوابید. اگر می‌خواهید در روز امتحان حداکثر بازده را داشته باشید، بسیار مهم است که شب قبل به خوبی استراحت کنید. ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه ایده‌آل است.
  • زود به محل آزمون برسید. ETS توصیه می‌کند که حداقل نیم ساعت زودتر از زمان شروع، در محل امتحان حضور داشته باشید. با رعایت این نکته، زمان زیادی را در اختیار خواهید داشت تا مراحل تشخیص هویت را با آرامش طی کنید و صندلی خود را بیابید.
  • آرامش خود را حفظ کنید. ممکن است در حین آزمون استرس بر شما غلبه کند. در اینجا مهم است که سعی کنید آرامش را به خود بازگردانید. چشمان خود را ببندید و ۱۰ ثانیه تنفس عمیق انجام دهید. در مدت استراحت ۱۰ دقیقه‌ای‌تان بین لیسنینگ و اسپیکینگ، حتما از جای خود بلند شوید، حرکات کششی انجام دهید و کمی راه بروید. همچنین مقداری آب بنوشيد و یا چیزی بخورید.
هزینه ثبت نام آزمون تافل چقدر است؟

هزینه این آزمون بسته به کشوری که در آن آزمون برگزار می‌شود، متفاوت است. برای ایرانیان این مبلغ ۲۲۵ دلار آمریکا است که بایستی از کارت‌های پرداخت بین‌المللی و یا از طریق وب‌سایت‌های ایرانی انجام شود که با تبدیل ریال به دلار مبالغ ارزی را پرداخت می‌کنند.

مراکز برگزاری آزمون تافل در ایران کدامند؟

در حال حاضر، آزمون تافل در سازمان سنجش آموزش کشور، موسسه آزمون‌های بین‌المللی زبان نگار، موسسه فرهنگی و آموزشی معرفت، مجتمع آموزش امیربهادر، موسسه فرهنگی علامه سخن، مجتمع فنی تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه آمل، دانشگاه ارومیه، دانشگاه تبریز، مرکز گسترش انفورماتیک استان زنجان، دانشگاه البرز شهر قزوین و دانشگاه امام جواد شهر یزد برگزار می‌شود.

نحوه گزارش نمره آزمون تافل به دانشگاه‌های مورد نظر به چه صورت است؟

برای گزارش نمره آزمون تافل، بایستی حداکثر تا شب قبل از آزمون به حساب کاربری خود در وب‌سایت ETS مراجعه کنید و کدهای دانشگاه‌های مورد نظر اضافه کنید. گزارش نمره آزمون به ۴ دانشگاه به صورت رایگان صورت می‌گیرد. همچنین می‌توانید یک نسخه کاغذی از آن را نیز از طریق پست دریافت کنید. پس از آزمون نیز می‌توانید نمره خود را به مراکز دیگر ارسال کنید، اما به ازای هر ارسال باید مبلغ ۲۰ دلار آمریکا را بپردازید. پس بهتر است قبل از انجام آزمون انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید تا هزینه‌های خود را به حداقل برسانید.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون چه مدارکی هستند؟

کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه رانندگی (به تنهایی قابل قبول نیست) کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی (به تنهایی قابل قبول نیست)

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن