مهاجرت به آلمان

کار پس از تحصیل در آلمان

آلمان از آن کشورهای پیشرفته‌ای است که فرصت کار و تحصیل در آن برای مهاجران متعدد فراهم شده است. همین مسئله باعث شده است عده زیادی از دانشجویان این کشور را برای کار و تحصیل انتخاب کنند. فرصت‌های کاری متعددی در کشور آلمان وجود دارد، از این رو، معمولاً دانشجویان خیال‌شان راحت است که می‌توانند کار مورد علاقه‌شان را در آلمان پیدا کنند و شروع به کار کنند. اگر شما نیز دوست دارید پس از تحصیل در آلمان شروع به کار کنید، بهتر است شرایط آن را بشناسید تا بتوانید مسیر درستی را بروید و انتخاب درستی را انجام دهید. اما شرایط کار پس از تحصیل در آلمان چیست؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد کار پس از تحصیل در آلمان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با دارالترجمه آلمانی ساترا همراه باشید.

محیط کار در آلمان چگونه است؟

اشخاصی که از کشورهای غیر اروپایی راهی آلمان می‌شوند و در دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل می‌دهند باید ویزای‌شان را تا ۱۸ ماه تمدید کنند تا بتوانند در این کشور بمانند و ادامه تحصیل دهند.

این هجده ماه بلافاصله بعد از اتمام آخرین امتحان دوره تحصیلی‌تان آغاز می‌شود، بنابراین بهتر است همان زمانی که در دانشگاه مشغول به تحصیل هستید و برای امتحانات نهایی‌تان آماده می‌شوید به فکر یافتن کار نیز باشید.

طی این هجده ماه، می‌توانید هر شغلی را که دل‌تان می‌خواهد داشته باشید تا بتوانید شغلی تمام وقت را برای خودتان پیدا کنید. این شغل تمام وقت لزوماً نباید مرتبط با رشته‌تان باشد، بلکه می‌توانید در حیطه‌های دیگر نیز به دنبال کار باشید.

بعد از یافتن کار در آلمان چه کنیم؟

بعد از یافتن کار در آلمان و بستن قرارداد، می‌توانید برای دریافت بلو کارت اتحادیه اروپا (EU Blue Card) اقدام کنید. بلو کارت مجوز اصلی اقامت برای فارغ‌التحصیلانی است که از کشورهای غیر اروپایی به آلمان آمده‌اند و قرار است از دانشگاه‌های آلمان فارغ‌التحصیل شوند، در این کشور بمانند و کار کنند.

در ادامه، از شرایط دریافت بلو کارت آلمان برای‌تان گفته‌ایم.

طبق قوانین سال ۲۰۲۴، برای دریافت بلو کارت آلمان، باید یک سری پیش‌نیازها را داشته باشید. برای مثال، باید از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشید، قرارداد کاری (حداقل شش ماهه) داشته باشید و حقوق ماهانه‌تان نیز حداقل ۴۵۳۰۰ یورو باشد.

در آن دسته از زمینه‌های شغلی که تعداد نیروی کار آن‌ها کم است حقوق ماهانه کمتر نیز قابل قبول است. طبق قوانین سال ۲۰۲۴، حقوق ماهانه در این دسته از مشاغل باید حداقل ۴۱,۰۴۱٫۸۰ یورو باشد. یادتان باشد که کارتان باید مورد تأیید آژانس فدرال کاریابی (Federal Employment Agency) باشد.

بلوکارت اتحادیه اروپا نوعی مجوز کار است که معمولاً برای یک دوره چهار ساله صادر می‌شود. با وجود این، اگر مدت زمان قرارداد کوتاه‌تر باشد، مقامات کشور آلمان آن را برای دوره کوتاه‌تری به علاوه یک دوره اضافه سه ماهه صادر می‌کنند. اگر همه چیز فراهم باشد، اعتبار کارت افزایش خواهد یافت.

فضای کار در کشور آلمان چگونه است؟

فضای کار در کشور آلمان بسیار منحصر به فرد و پویا است. همچنین در این کشور تعادل میان کار و زندگی برقرار است. به عبارت ساده، اگر ساعت‌های کاری مشخصی را کار کنید، می‌توانید زندگی مرفه و بسیار خوبی را در کشور آلمان داشته باشید.

اگر قصد کار در کشور آلمان را دارید، باید چند نکته مهم را در ذهن داشته باشید:

  • به موقع در محل کارتان حاضر شوید
  • رفتار حرفه‌ای داشته باشید
  • مقید به کارتان باشید
  • طبق استانداردهای حرفه‌ای کار کنید

در فرهنگ کار آلمان، اهمیت زیادی به کار تیمی، همکاری و ارتباطات داده می‌شود. همچنین ساختار سلسله مراتبی در این کشور اهمیت زیادی دارد، اما همواره از کارمندان می‌خواهند تا در روند تصمیم‌گیری و ایده‌پردازی در مورد مسائل مشارکت داشته باشید. به علاوه، آلمانی‌ها برای ارتباطات مستقیم و صادقانه ارزش بسیاری قائل هستند، بنابراین بهتر است در تعامل‎‌های حرفه‌ای صادقانه و دقیق رفتار کنید.

وقتی وارد یک شرکت در کشور آلمان بشوید، متوجه خواهید شد که خلاقیت، نوآوری و رشد فردی اهمیت بسیار زیادی دارد و همین مسئله محیط کار را برای اشخاص جذاب‌تر می‌کند.

اگر در راستای بهبود مهارت‌های‌تان قدم بردارید، شبکه ارتباطات‌تان را گسترش دهید و استراتژی یافتن کار را بدانید، شانس‌تان برای یافتن فرصت‌های خوب شغلی بعد از فارغ‌التحصیلی افزایش خواهد یافت.

برای کار و تحصیل در آلمان، باید اسناد و مدارک‌تان را به دارالترجمه ببرید و ترجمه رسمی کنید.

روش های یافتن شغل در آلمان

بعد از اتمام تحصیلات‌تان در آلمان، می‌توانید برای دریافت مجوز ۱۸ ماهه اقامت اقدام کنید. طی این مدت، می‌توانید بدون محدودیت زمانی در حوزه تخصصی‌تان کار کنید و در همین حین نیز به دنبال کار بگردید.

برای یافتن کار در آلمان، می‌توانید به پرتال‌های کاریابی مراجعه کنید، شبکه ارتباطی بسازید و در نهایت، پس از فارغ‌التحصیلی شروع به کار کنید. وبسایت‌هایی مانند StepStone، Indeed، Federal Employment Agency نقطه‌های بسیار خوبی برای شروع هستند. در این پرتال‌های کاریابی می‌توانید به دنبال کار بگردید. به علاوه، لینکدین نیز از ابزارهای مناسب برای شبکه سازی و جستجوی کار در آلمان است.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، امکان کار پس از تحصیل در آلمان وجود دارد. پس از فارغ‌التحصیلی، می‌توانید برای دریافت بلو کارت اقدام کنید و مجوز اقامت ۱۸ ماهه را در آلمان به دست بیاورید. همچنین طی مدت تحصیل در آلمان می‌توانید به فکر یافتن کار باشید. برای یافتن کار در آلمان، می‌توانید به پرتال‌های کاریابی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن