مهاجرت به آلمان

آشنایی با سیستم آموزشی آلمان

آشنایی با سیستم آموزشی آلمان باعث خواهد شد تا متوجه شوید که آلمان یکی از بهترین کشورهایی است که آموزش عالی را برای دانشجویان و دانش‌آموزان خود فراهم می‌کند. سیستم آموزشی آلمان به‌خاطر استانداردهای بالا در دنیا مشهور است. تحصیل رایگان یا تحصیل با حداقل هزینه در دانشگاه‌های دولتی آلمان باعث شده است افراد بسیاری از سراسر دنیا به این کشور مهاجرت کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این سیستم آموزشی از جمله انواع دانشگاه‌ها، برنامه‌ها، هزینه‌ها و خیلی از موارد دیگر آشنا کنیم. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به آلمان، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه آلمانی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

آشنایی با سیستم آموزشی آلمان

هدف اصلی این مقاله، آشنایی با سیستم آموزشی آلمان است. سیستم آموزشی که کیفیت آن شهرت جهانی دارد.

سیستم آموزشی آلمان چگونه است؟

سیستم آموزشی آلمان برای دانش‌آموزان بین‌المللی از مهد کودک‌ها شروع می‌شود که نقطه شروع سیستم آموزشی در آلمان محسوب می‌شود. دوره آموزش ابتدایی در آلمان ۴ تا ۶ سال است. آموزش دوره دبیرستان نیز Gesamtschule نامیده می‌شود. تحصیلات عالی‌تر نیز برای دانشجویان در دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی ادامه می‌یابد.

ثبت‌نام کودکان در مدارس آلمان

اگر به همراه فرزندتان به آلمان مهاجرت کرده باشید بدون شک آشنایی با سیستم آموزشی آلمان باید الویت اول‌تان باشد. به‌عنوان یک قانون، کودکانی که به تازگی وارد آلمان شده باشند نمی‌توانند در مدارس معمولی آلمان حضور داشته باشند و باید دور‌های مربوطه را برای جبران مهارت‌های لازم طی کنند. هدف این دوره‌ها آمادگی این دانش‌آموزان برای ورود به کلاس‌های معمولی مدارس در آلمان است.

مدارس آلمان از روز دوشنبه تا جمعه فعالیت می‌کنند. دانش‌آموزان باید از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ یا ۱۴ بعد از ظهر در مدرسه حضور داشته باشند. در برخی مدارس حتی ساعت حضور در مدرسه تا ۵ بعد از ظهر نیز طول می‌کشد.

انواع دانشگاه‌ها در آلمان

برای آشنایی با سیستم آموزشی آلمان باید بدانید که این کشور دارای ۳ نوع دانشگاه است: دانشگاه‌های آکادمیک، دانشگاه‌های علوم کاربردی و دانشگاه‌های هنر و یا موسیقی.

دانشگاه‌های آکادمیک

برنامه‌های این دانشگاه‌ها بر اساس دانش نظری و مهارت روش شناسی است. با تحصیل در این دانشگاه‌ها امکان تحصیل تا مقطع دکتری در دانشگاه‌های دیگر فراهم نیست.

دانشگاه‌های علوم کاربردی

این دانشگاه‌ها بر روی یادگیری عملی و تمرین حرفه‌ای تمرکز می‌کنند. برنامه‌های این دانشگاه‌ها مرتبط با فناوری، پزشکی، کار اجتماعی و کسب‌‌وکار است.

دانشگاه‌های هنر و موسیقی

ارائه دوره‌های حرفه‌ای هنری در هنرهای نمایشی و موسیقی، ارتباطات جمعی، معماری و طراحی بخشی از برنامه‌های این دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

 

مقایسه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان

بودجه دانشگاه‌های دولتی آلمان توسط دولت پرداخت می‌شود. این بدین معنا است که با تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌تونید هزینه تحصیل خود را به صفر برسانید.

اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان باید شهریه پرداخت کنید. اکثر دوره‌های دانشگاه‌های علوم کاربردی در این دانشگاه‌‌ها برگزار می‌شود.

برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان

بهترین قسمت در مورد آشنایی با سیستم آموزشی آلمان این است که دوره‌های بسیاری برای تحصیلات عالی در آلمان وجود دارد. با وجود هزاران مدرک تحصیلی در ۴۰۰ موسسه آلمان قطعاً فرصت‌های بسیاری برای تحصیل دانشجویان در آلمان فراهم خواهد بود.

اگرچه آلمان به‌خاطر مدارک فنی‌اش بسیار مشهور است، اما دوره‌های دیگر نیز همان جذابیت را دارا هستند. برخی از برنامه‌های تحصیلی در آلمان مرتبط با رشته‌های زیر هستند:

  • مهندسی
  • مدیریت کسب‌وکار
  • علوم انسانی
  • ریاضیات و علوم کامیپوتر
  • هنرهای زیبا و کاربردی

برای اینکه بهترین انتخاب را در مورد رشته تحصیلی‌تان داشته باشید باید زمان زیادی را صرف تحقیق و شناخت این رشته‌ها کنید، سپس به سراغ پروسه تقاضا بروید.

مدارک دانشگاهی و سیستم نمره‌دهی در آلمان

در این بخش از آشنایی با سیستم آموزشی آلمان نوبت به بررسی انواع مدارک دانشگاهی و نوع نمره‌دهی دانشگاه‌ها می‌رسد.

مدارک دانشگاه‌های آلمان

آموزش عالی آلمان قبلاً در برنامه‌های طولانی مدت (تک سطحی) ارائه می‌شد. با این وجود، این سیستم در حال تغییر و در حال تبدیل شدن به یک سیستم متفاوتی است. بسیاری از دانشگاه‌ها به جز پزشکی و حقوق به جای یک برنامه طولانی، مدارکی را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کنند.

سیستم نمره‌دهی آلمان

سیستم نمره‌دهی در دانشگاه‌های آلمان بر اساس سیستم GPA است. آلمان از سیستم نمره‌دهی ۱ تا ۶ (یا ۵) برای ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان استفاده می‌کند. نمره ۱ به معنای عملکرد خوب و نمره ۶ به معنای عملکرد ضعیف محسوب می‌شود.

کلام آخر

قطعاً آشنایی با سیستم آموزشی آلمان به شما کمک خواهد کرد تا در انتخاب‌تان بهترین تصمیم را بگیرید. اکثر دانشگاه‌های آلمان به دانشجویان بین‌المللی بورسیه اهدا می‌کند که می‌توانید از این فرصت برای تحصیل در این کشور استفاده کنید. اگرچه آلمانی زبان رسمی این کشور است، اما بیشتر دوره‌های دانشگاهی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن