مهاجرت

روش‌ها و شرایط دریافت شهروندی آمریکا

آیا می‌دانستید اقامت دائم آمریکا با شهروندی آمریکا فرق دارد؟ آیا می‌دانستید با اخذ شهروندی این کشور می‌توانید مثل یک شهروند آمریکایی زندگی کنید؟ برای اخذ شهروندی آمریکا، باید یک سری شرایط مشخص داشته باشید و مراحل خاصی را طی کنید. اگر در حال حاضر، اقامت دائم آمریکا (گرین کارت) را دارید، احتمالاً به فکر اخذ شهروندی این کشور خواهید افتاد. آن دسته از دارندگان گرین کارت آمریکا که می‌‎خواهند شهروند آمریکا شوند و درخواست آن را ارائه دهند، باید یک سری شرایط را داشته باشند.  اما شرایط اخذ شهروندی آمریکا چیست؟ یک شهرند آمریکا چه حقوقی دارد؟ در این مطلب، برای‌تان خواهیم از روش‌های اخذ شهروندی آمریکا برای‌تان خواهیم گفت. با ساترا همراه باشید. لازم به ذکر است که برای مهاجرت به آمریکا، نیاز دارید تا اسناد و مدارک‌تان را به انگلیسی ترجمه کنید. دارالترجمه انگلیسی ساترا خدمات ترجمه رسمی را به صورت آنلاین و حضوری و با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد.

اولین قدم برای رسیدن به شهروندی آمریکا ترجمه اسناد و مدارک است. در دارالترجمه ساترا اسناد و مدارک‌تان را به نه زبان ترجمه می‌کنیم.

آیا روند اخذ شهروندی آمریکا دشوار است؟

روند اخذ شهروندی آمریکا کمی پیچیده و بالطبع، پراسترس است. فرقی نمی‌کند چه روشی را برای دریافت شهروندی این کشور انتخاب کنید، در هر صورت، باید بدانید که مسیری هزینه‌بر و زمان‌بر را پیش رو خواهید داشت. اگر می‌خواهید این روند برای‌تان آسان‌تر شود، بهتر است از متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا مرتکب اشتباهات احتمالی نیز نشوید. یادتان باشد که هر اشتباه باعث می‌شود کارتان چند ماه به تعویق بیفتد.

روش‌های اخذ شهروندی آمریکا

برای اخذ شهروندی آمریکا، روش‌های متعددی وجود دارد که از میان آم‌ها، چهار روش بسیار مهم است:

·         اخذ تابعیت آمریکا

·         ازدواج

·         والدین

·         عضویت در ارتش آمریکا

شرایط اخذ شهروندی آمریکا

برای اخذ شهروندی آمریکا، باید یک سری شرایط را داشته باشید. در ادامه، از شرایط اخذ شهروندی آمریکا برای‌تان خواهیم گفت.

اخذ اقامت دائم و قانونی آمریکا

اگر می‌خواهید شهروند ایالات متحده آمریکا شوید، در قدم اول، باید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. در واقع، باید گرین کارت آمریکا را داشته باشید. همچین دارندگان گرین کارت‌های مشروط نیز می‌توانند برای اخذ این شهروندی اقدام کنند. دارندگان اقامت مشروط گرین کارت‌شان را به شیوه‌های زیر دریافت کرده‌اند:

  •   ازدواج زیر دو سال

دریافت ویزا از طریق سرمایه‌گذاری مهاجرتی (EB-5)

  • رسیدن به ۱۸ سالگی

اگر سن‌تان زیر ۱۸ است و والدین‌تان کارت سبز دارند، احتمالاً می‌توانید شهروندی آمریکا را دریافت کنید. برای اخذ اقامت آمریکا، باید با وکیل مهاجرتی مشورت کنید.

  • اقامت سه ماهه

برای اخد شهروندی آمریکا، باید حداقل سه ماه در ایالت مورد نظرتان اقامت کرده باشید.

  • اقامت مداوم و حضور در آمریکا

برای اخذ شهروندی آمریکا، باید حداقل پنج سال از اخذ گرین کارت و اقامت‌تان در آمریکا گذشته باشد. اگر گرین کارت را به واسطه ازدواج با یک شهروند آمریکایی دریافت کرده‌اید و هنوز با همسرتان زندگی می‌کنید، کافی است سه سال در از زمان دریافت گرین کارت و اقامت‌تان در آمریکا گذشته باشد تا بتوانید شهروندی این کشور را دریافت کنید.

طی مدت اقامت‌تان در آمریکا، می‌توانید به سفر بروید و از آمریکا خارج شوید، اما اگر سفر بیش از شش ماه طول کشیده باشد، دیگر واجد شرایط نخواهید بود. در واقع، باید بیش از نیمی از مدت اقامت‌تان در آمریکا در این کشور حضور داشته باشید و در سفر نباشید. به عبارت ساده، در مورد دوره پنج ساله، باید دو سال و نیم (یعنی ۹۱۲ روز) و در مورد دوره سه ساله، باید یک سال و نیم (یعنی ۵۴۷ روز) در آمریکا حضور داشته باشید.

  • حسن اخلاق

وقتی بعد از سه یا پنج سال، برای اخذ شهروندی آمریکا اقدام می‌کنید، باید حسن رفتارتان طی مدت اقامت‌تان اثبات شده باشید. بر اساس قوانین مهاجرت (I.N.A. 101(f))، شهروند طی مدت اقامتش، نباید مرتکب هیچ جرمی نشده باشد. به عبارت ساده، نباید سوء پیشینه‌‎ای داشته باشید.

  • تسلط به زبان انگلیسی و شناخت تاریخچه و دولت آمریکا

برای اخذ شهروندی آمریکا، باید بتوانید به این زبان بخوانید، بنویسید و صحبت کنید. در مصاحبۀ U.S.C.I.S، میزان دانش‌تان در حوزه زبان انگلیسی سنجیده خواهد شد. طی این مصاحبه، سوالات ساده‌ای در مورد کشور آمریکا و تاریخ آن از شما می‌پرسند. برای مثال، از شما می‌پرسند محل زندگی رئیس جمهور آمریکا کجا است. در این مصاحبه، باید به شش سوال پاسخ صحیح بدهید.

برخی از اشخاص لازم نیست در این مصاحبه شرکت کنند. اگر سن‌تان بالاتر از ۵۰ است و بیست سال مداوم مقیم آمریکا بوده‌اید، یا اینکه سن‌تان بیش از ۵۵ است و بیش از ۱۵ سال از اقامت‌تان در آمریکا می‌گذرد، لازم نیست در این آزمون زبان انگلیسی شرکت کنید.

  • سوگند وفاداری به آمریکا

برای اخذ شهروندی آمریکا، باید سوگند یاد کنید که به کشور آمریکا وفادار هستید. در این صورت، در صورت وقوع جنگ و در صورت نیاز، باید در جنگ شرکت کنید. دولت آمریکا دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما پارسپورت خارجی‌تان را نیز توقیف نمی‌کند. بنابراین می‌توانید دو پاسپورت داشته باشید، اما باید به دولت ایالات متحده آمریکا وفادار باشید.

مزایای اخذ شهروندی آمریکا

وقتی گرین کارت آمریکا را داشته باشید، لزوماً مجبور نیستید شهروندی را دریافت کنید. اما بسیاری از گرین کارت‌ها ده سال اعتبار دارند و روند تمدید آن بسیار هزینه‌بر است. وقتی شهروند آمریکا می‌‎شوید، می‌توانید از یک سری از حقوق و مزایای آن بهره‌مند شوید.

·         حق رأی در انتخابات

·         سفر با پاسپورت آمریکایی

·         امکان اخذ اقامت برای دیگر اعضای خانواده

·         اخذ شهروندی برای کودکانی که خارج از آمریکا به دنیا آمده‌اند

وقتی شهروند آمریکا می‌شوید، دیگر هیچ کس نمی‌تواند این حق شهروندی را از شما بگیرد یا آن را باطل کند. همچنین تاریخ انقضا نیز ندارد.

سخن اخر

تا به اینجا، با شرایط اخذ شهروندی آمریکا آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، یک سری شرایط برای اخذ شهروندی این کشور لازم است. بعد از دریافت شهروندی این کشور، از حقوق مختلفی برخودار خواهید شد و در واقع، می‌توانید مثل یک شهروند آمریکایی زندگی کنید. برای اخذ شهروندی آمریکا چندین مسیر را پیش رو دارید. برای قدم گذاشتن در هر مسیر نیز، باید یک سری شرایط مشخص را داشته باشید. مسیر دریافت شهروندی آمریکا کمی پیچیده و دشوار است و هر اشتباه، می‌تواند زمان و هزینه‌تان را هدر دهید. از این رو، بهتر است در این باره تحقیق کنید تا در مسیر درست گام بردارید و در نهایت، به هدف‌تان برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن