مهاجرت

آشنایی با کانادا

زندگی در كانادا

سال‌هاست كانادا به عنوان كشور مهاجرپذیری شناخته شده كه سالانه بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر مقیم می‌پذیرد.

برای افرادی كه مهارتی داشته باشند یا سابقه‌ی كاری مفید، اگر دانش خوب زبان انگلیسی یا فرانسه را هم به موارد پیش‌گفته اضافه كنید، كانادا می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

به محض اینكه پذیرش شدید می‌توانید با خیال راحت تا آخر عمرتان در كشوری زندگی كنید كه مكرراً توسط سازمان ملل به عنوان بهترین كشور برای زندگی انتخاب شده است.

علاوه بر این‌ها، كانادا دومین كشور بزرگ جهان است كه غنی از منابع طبیعی مثل منابع نفتی است و در مقایسه با عربستان سعودی در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد.

صرف نظر از منابع طبیعی، كانادا در مقایسه با دیگر كشورهای توسعه‌یافته، وضعیت مسكن منطقی‌تری دارد. البته امروزه با روند رو به افزایش قیمت خانه‌ها دیگر مثل گذشته نیست.

OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) عملكرد دانش‌آموزان در زمینه‌ی دروس ریاضی، علوم و روخوانی را در مدارس ۶۵ كشور بررسی و اعلام كرد كه مدارس كانادا بهترین عملكرد را نسبت به دیگر كشورهای انگلیسی‌زبان داشته‌اند.

جمعیت ۳۲ میلیونی كانادا از مكان‌های تفریحی بسیاری لذت می‌برند. سابق بر این وضعیت مهاجران به كانادا بسیار بهتر از حال كنونی بوده اگرچه دولتمردان از مشكلات اقتصادی كه كانادایی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌كنند مطلع‌اند و در پی درست كردن شرایط هستند.

شاید كانادا برای خیلی‌ها كشور و انتخاب خوبی باشد اما برای برخی نیست.

از این‌رو تلاش ما بر این است كه اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

كانادا در شمال ایالات متحده‌ی آمریكا قرار دارد و دومین كشور گسترده‌ی جهان است. اكثریت كانادایی‌ها در مرز جنوبی با ایالات متحده زندگی می‌كنند.

مردم و قومیت‌ها

كانادایی‌ها مردمانی خونگرم و مهمان‌نوازند مخصوصاً كسانی كه در مناطق حاشیه‌ی شهری و روستایی زندگی می‌کنند. از طرفی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در میان كانادایی‌ها بیشتر از جاهای دیگر دیده می شود.

تفاوت زیادی بین زبان انگلیسی كه در ایالات متحده‌ی آمریكا صحبت می‌شود و زبانی كه در كانادا صحبت می‌شود وجود ندارد.

كسانی كه بخواهند در كِبِك كار پیدا كنند باید به‌خوبی به زبان فرانسه تسلط داشته باشند.

آب‌وهوا

بیشتر مناطق كانادا آب‌وهوای اقلیمی دارد.

بسته به مكان، تابستان‌ها گرم یا به‌شدت گرم است و زمستان‌ها سرد یا به‌شدت سرد است. تنها جایی كه تابستان و زمستانش آب‌وهوای معتدلی دارد ساحل اقیانوس آرام است.

از نظر آب‌وهوایی ونكوور آب‌وهوای بهتر و برف كمتری در زمستان دارد. هوای سرد شمال كه به همه‌ی شهرهای كانادا می‌رسد راه به ونكوور نمی‌یابد. كوه‌های سنگی مانع آن می‌شوند.

نبود باد سرد شمالی و اعتدال هوایی در موقعیت جغرافیایی ونكوور (ساحل كانادا) باعث شده این شهر به یكی از شهرهای مطبوع كانادایی معروف شود.

ونكوور آب‌وهوای مرطوب و مه‌‌آلودی دارد. گاهی در زمستان آنقدر باران می‌بارد كه تمامی ندارد.

در مقایسه با آب‌وهوای زمستانی، ونكوور تابستانی خوش‌آب‌وهوا، گرم و آفتابی دارد.

تغییر فصل در باقی شهرهای كانادا شاید به فاصله‌ی چند هفته یا چند روز از سرد و خشك به گرم و آفتابی اتفاق بیفتد. درحالیكه در ونكوور چنین نیست.

آب وهوای تورنتو به دلیل مجاورتش با اقیانوس در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها به‌شدت سرد است. و البته مرطوب هم می‌شود كه برای خیلی‌ها شرایط سختی را ایجاد می‌كند. اُتاوا كه از تورنتو فاصله دارد و مشرف به دریا نیست برف سنگینی دارد.

دانشگاه در كانادا

دانشگاه‌های كانادا همیشه از اولویت‌های انتخابی دانشجویان بین‌المللی بوده چون كمترین شهریه را دارد. شهریه‌ها از ۷۰۰۰ دلار كانادا در سال شروع می‌شود. شهریه‌ی این دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های ایالات متحده، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند بسیار پایین‌تر است. در میان لیست ۱۰۰ دانشگاه برجسته‌ی جهان، دانشگاه‌های تورنتو (۲۸)، مك‌گیل (۳۳) و بریتیش كلمبیا (۴۷) از بهترین‌ها هستند كه در كانادا واقع‌اند.

قبل از اینكه برای دانشگاه اقدام كنید باید بدانید تفاوتی میان كالج و دانشگاه وجود دارد. در كانادا، كالج به مؤسسه‌ای گفته می‌شود كه معمولاً گواهی‌هایی می‌دهد كه زیر سطح لیسانس هستند. اما دانشگاه‌ها مداركی مثل لیسانس، فوق لیسانس و دكتری ارائه می‌دهند.

 

انتخاب دانشگاه

بهترین دانشگاه‌های كانادا را در گروهی سیزده‌تایی دسته‌بندی می‌كنند: آلبرتا، بریتیش كلمبیا، كالگری، دالهاوزی، لاوال، مك‌گیل، مك‌مستر، مونترال، اوتاوا، كویینز، تورنتو، واترلو و اونتاریوی غربی.

برای اینكه از انتخاب‌تان مطمئن شوید بهتر است با دانشگاه و هیئت مدیره‌ی آن مشاوره كنید. قبل از اینكه برای پذیرش اقدام كنید بهتر است از حداقل الزاماتی كه برای ورود به دانشگاه نیاز دارید مطلع شوید. شاید این الزامات برای هر دانشگاه متفاوت باشد اما همه‌ی آنها سطح قابل قبولی از انگلیسی را از شما می‌خواهند (البته خارج از كبك).

 

هزینه‌ها

شهریه‌ی دانشگاه به لحاظ ترم و اعتبار متفاوت است. معمولاً شهریه‌ها را ترمیك پرداخت می‌كنند.

خوب است قبل از اقدام به پذیرش، از شهریه‌ای كه باید پرداخت كنید مطلع باشید. رشته‌هایی مثل پزشكی و حقوق از بقیه‌ی رشته‌ها گران‌تر هستند. اما بالاتر از آنها هزینه‌ی رشته‌ی دندانپزشكی است.

مانند دیگر كشورها، دانشگاه‌ها بر دو نوع خصوصی و دولتی است. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه دولتی سالانه بین ۷۰۰۰ تا ۲۲۵۰۰ دلار كاناداست. اما شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی بسیار بالاتر است.

 

ویزای دانشجویی

برای تحصیل در كانادا به ویزای دانشجویی نیاز دارید. این ویزا جواز شما برای اقامت در كانادا طی دوره‌ی تحصیلی است به‌علاوه ۹۰ روز كه در این دوره شما می‌توانید تصمیمتان را برای اقامت یا ترك آنجا بگیرید كه البته هر كدام روند خاص خود را دارد.

هزینه‌های زندگی

چه از تفریحات درون‌شهری خوشتان بیاید چه حاشیه‌ی شهر، می‌توانید به‌خوبی از زندگی در كانادا لذت ببرید چرا كه هر دو نوع این تفریحات را دارد. در مقایسه با شهرهای بزرگ دیگری مثل نیویورك و لندن، شهرهای كانادا مثل مونترال و تورنتو بسیار اقتصادی‌ترند. دانشجویان مبلغی برابر با ۸۷۵-۶۷۵ دلار كانادا ماهانه برای اجاره پرداخت می‌كنند. دیگر هزینه‌ها و مخارج زندگی در شهر را می‌توان حدود ۶۰۰-۵۰۰ دلار كانادا درنظر گرفت. همیشه به خاطر داشته باشید كانادا قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای درباره‌ی دانشجویانی كه ویزای دانشجوی دارند اتخاذ می‌كند. بنابراین بهتر است به این فكر نكنید كه هزینه و مخارج تحصیل‌تان را با كار كردن جبران كنید.

استخدام

در سال‌های اخیر صادرات معدنی و كشاورزی كانادا به‌خوبی در بازارها رونق یافته است. شرایط اقتصادی در بیشتر مناطق این كشور به‌خوبی پیش می‌رود.

اگرچه كانادایی‌ها در شرایط اقتصادی خیلی خوبی به‌سر می‌برند اما در مقایسه با ایالات متحده‌ی آمریكا، انگلستان و اروپا دستمزدهای خوبی دریافت نمی‌كنند.

یكی از مزایای زندگی در كانادا این است كه با درآمدی معمولی می‌توانید در برخی جاها خانه‌ای بزرگ، مستقل و راحت بخرید. به‌نظر می‌رسد شرایط استخدامی در تورنتو، ونكوور، كالگری و اِدمونتون بسیار خوب باشد. كانادا همواره نسبت به بحران‌های اقتصادی مقاوم بوده است. برای اینكه در كانادا به راحتی زندگی كنید بهتر است قبل از اینكه مهاجرت كنید كاری پیدا كرده باشید. اگر مهارت و تخصص داشته باشید با احتمال بیشتری می‌توانید به كاری دست پیدا كنید. درحالیكه این ویژگی ضمانت‌كننده نیست. اولویت استخدامی كارفرماها در ابتدا با بومی‌های كانادایی است و اگر چنین كسی را نداشته باشند مهاجران را می‌پذیرند.

اگر از نظر دانش زبانی در سطح خوبی نباشید احتمال استخدام شدنتان نزدیك به صفر می‌شود.

 

زبان و فرهنگ

كانادا معروف است به كشور رو به پیشرفت و باز كه میلیون‌ها نفر را از سراسر دنیا برای تحصیل، كار و زندگی به آنجا می‌كشاند. دلیلش ساده است! خدمات درمانی رایگان، هزینه‌ی زندگی مناسب، تنوع سبك زندگی و ملیت‌ها و قومیت‌های فراوانی كه در كانادا همه به یك ملیت درمی‌آیند. این چندفرهنگی در گستره‌ی متنوعی از حوزه‌ها از جمله هنر، دست‌پخت، موسیقی، ادبیات و فیلم دیده می‌شود. یكی از سختی‌هایی كه در كانادا ممكن است مهاجران را با مشكل روبه‌رو كند زمستان‌های بسیار سرد و سختش است اما به مرور زمان می‌توان به این شرایط عادت كرد. دیگر اینكه قوانین و مقررات سختی در كانادا وجود دارد كه نشان‌دهنده‌ی دخالت بسیار دولت در زندگی مردم است و این مورد خیلی‌ها را آزار می‌دهد.

از طرفی دیگر كانادا انتخاب بسیار خوبی برای تقویت زبان انگلیسی فرد می‌باشد. اگرچه دو زبان انگلیسی و فرانسه زبان‌های ملی در این كشور هستند اما در سرتاسر كانادا مردم اكثراً به زبان انگلیسی صحبت می‌كنند به‌جز در كبك.

غذاهای معروف كانادا

درست است كه كانادا ملیت‌ها و قومیت‌های متفاوتی را می‌پذیرد و به این سبب تنوع فرهنگی و هنری بالایی دارد اما غذاهای اصیل خود را نیز حفظ كرده است. این تنوع غذایی بر اساس منطقه متفاوت است. از میان غذاهای معروف كانادا می‌توان به پوتین، بانوك، تارت كره‌ای، رول لابستر نوا اسكوشیا، بیگل‌های مونترال، گوشت دودی مونترالی، سوپ لپه، كوكتل سزار و … اشاره كرد.

نشگاه و كالج رایگان است.

آیا خدمات درمانی در كانادا رایگان است؟

خدمات درمانی برای شهروندان كانادایی و ساكنان دائمی در بیشتر موارد رایگان است البته در صورتیكه بیمه‌ی سلامت عمومی را دریافت كرده باشد.

آیا تحصیل در كانادا رایگان است؟

تحصیل در تمام مقاطع پیش از دانشگاه و كالج رایگان است.

حقوق مناسب در كانادا چند دلار است؟

میانگین حقوق سالیانه در این كشور ۳۹,۳۹۰ دلار كاناداست. تازه‌كارها درآمدی بالغ بر ۲۳,۴۰۰ دلار و نیروهای متخصص بیش از ۶۶,۹۶۳ دلار كاناداست.

بهترین شهر برای زندگی در كانادا كدام است؟

مونترال بهترین شهر برای زندگی در كاناداست. كیفیت زندگی در این شهر با دیگر شهرها قابل مقایسه نیست.

ارزان‌ترین دوره‌ی تحصیلی در كانادا چیست؟

چه برای دوره‌ی كارشناسی ارشد، چه برای دوره‌ی دكتری، دانشگاه سایمون فریزر ارزان‌ترین پیشنهادها را ارائه می‌كند.

در چه صورتی درخواست ویزای دانشجویی مردود می‌شود؟

اگر مسئول صدور ویزای كانادا متوجه این موضوع شود كه انگیزه‌ی متقاضی برای اقامت بیشتر از تحصیل است حتماً ویزای او را صادر نمی‌كند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن