مهاجرت

گواهی تمکن مالی و ضرورت دریافت آن برای مهاجرت

اگر قصد دریافت ویزا یا مهاجرت به کشور دیگری را دارید، احتمال اینکه واژه تمکن مالی به گوش‌تان بخورد خیلی زیاد است. برای دریافت این گواهی، باید یک سری شرایط را فراهم کنید و این گواهی را دریافت کنید. پس از آن، باید گواهی را ترجمه کنید و به سفارت کشور مورد نظرتان ارائه دهید. گواهی تمکن مالی نقش تعیین‌کننده‌ای در صدور ویزای‌تان خواهد داشت. اما محتوای گواهی تمکن مالی چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟

برای ترجمه اسناد و مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی، می‌توانید به دارالترجمه ساترا مراجعه کنید.

در این مطلب، هر انچه باید در مورد تمکن مالی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی ( Proof of Funds یا  Certificate of Financial Ability)  را بانک صادر می‌کند. این گواهی را به اختصار POF نیز می‌نامند. در گواهی تمکن مالی، میزان موجودی یک یا چند حساب بانکی شخص درج شده است. در این گواهی، معادل ارزی حساب نیز درج شده است. گواهی مالی حاکی از آن است که شما آنقدر استطاعت مالی دارید که بتوانید مخارج‌تان را طی دوره اقامت‌تان در کشور مورد نظر تعیین کنید. در واقع، گواهی تمکن مالی نشان می‌دهد که شما می‌توانید هزینه‌های‌تان را پرداخت کنید و کشور مورد نظرتان متحمل هزینه‌ای در قبال شما نخواهد شد.

گواهی تمکن مالی لزوماً متعلق به شخص نیست، بلکه ممکن است متعلق به یک شرکت یا موسسه باشد.

گواهی تمکن مالی انواع مختلفی دارد که بسته به هدف‌تان از اخذ ویزا و مسافرت، می‌توانید یکی از آن‌ها را دریافت کنید:

  • سفر توریستی
  • سرمایه‌گذاری
  •   کار
  •  تحصیل

گواهی تمکن مالی را به سفارت کشور مورد نظرتان ارائه دهید تا پس از آن، مراحل دیگر طی شود و سفارت ویزای‌تان را صادر کند.

مدارک لازم برای دریافت گواهی تمکن مالی

برای دریافت گواهی تمکن مالی، باید یک سری مدارک را به بانک مورد نظرتان ارائه دهید. از این مدارک لازم می‌توان به کارت ملی، پاسپورت، وکالت‌نامه و فرم درخواست گواهی تمکن مالی.

محتوای گواهی تمکن مالی چیست؟

در هر گواهی تمکن مالی، یک سری اطلاعات درج شده است:

  •  معادل ارزی حساب یا حساب‌های بانکی
  • تاریخ افتتاح حساب
  •   نام صاحب حساب (اگر متأهل هستید، می‌توانید گواهی تمکن مالی را با حساب همسرتان دریافت کنید)
  • اطلاعات شخصی، از جمله شماره پاسپورت، شماره ملی، تلفن تماس، شماره حساب و غیره
  •  تراکنش‌های حساب بانکی
  •  مُهر نامه تمکن مالی
  •  کد رهگیری

یادتان باشد که گواهی تمکن مالی باید روی سربرگ بانک مقصد پرینت گرفته شود، در غیر اینصورت، ارزش قانونی ندارد.

دریافت گواهی تمکن مالی از بانک

برای دریافت گواهی تمکن مالی، باید به صورت آنلاین یا حضوری اقدام کنید. در روش حضوری، باید به بانک مورد نظر بروید و برای دریافت گواهی اقدام کنید. در روش آنلاین، می‌توانید به وبسایت بانک مورد نظرتان مراجعه کنید. البته اقدام آنلاین برای دریافت گواهی تمکن مالی مشروط به آن است که بانک مورد نظرتان این شرایط را فراهم کرده باشد. برای مثال، بانک‌های ملی و سامان جزو بانک‌هایی هستند که امکان دریافت گواهی آنلاین تمکن مالی را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

مدت زمان اعتبار گواهی تمکن مالی

گواهی تمکن مالی فقط زمانی اعتبار دارد که شش ماه از افتتاح حساب گذشته باشد.  گواهی صادرشده نیز نهایتاً شش ماه اعتبار دارد. بعد از شش ماه، باید مجدداً برای دریافت این گواهی اقدام کنید.

دریافت گواهی تمکن مالی از بورس

گواهی تمکن مالی را از بورس نیز می‌توانید دریافت کنید. برای دریافت این گواهی تمکن مالی می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید.

میزان تمکن مالی برای کشورهای مختلف

میزان تمکن مالی بستگی به کشور مورد نظرتان و همچنین نوع ویزای‌تان دارد. برای مثال، میزان تمکن مالی برای کانادا ۳۵ هزار دلار است، برای ایتالیا شش هزار یورو و برای اسپانیا، پنج هزار یورو است.

گواهی تمکن مالی چه تفاوتی با گردش حساب دارد؟

یادتان باشد که گواهی تمکن مالی متفاوت با گردش حساب است. در واقع، محتوا و هدف این دو گواهی متفاوت با یکدیگر است. در گواهی گردش حساب، جزئیات مختلفی، از جمله زمان و مقدار تراکنش‌ها، درج شده است. در واقع، در گردش حساب، جزئیات بیشتری را خواهید دید.

سخن آخر

تا به اینجا، به گواهی تمکن مالی، محتوای آن و همچنین ضرورت ارائه آن برای دریافت ویزا آشنا شدید. گواهی تمکن مالی حاوی اطلاعات مربوط به حساب بانکی شما و گردش مالی‌تان است. با ارائه گواهی مالی به سفارت کشور مورد نظرتان نشان می‌دهید که استطاعت مالی لازم را برای زندگی در کشور مقصد دارید. یادتان باشد که گواهی تمکن مالی‌تان در صورتی قبول است که حداقل شش ماه از تاریخ افتتاح حساب گذشته باشد. همچنین این گواهی فقط شش ماه اعتبار دارد و پس از آن، باید به فکر دریافت گواهی جدید باشید. بهتر است گواهی تمکن مالی را از بانک‌های معتبر و شناخته‌شده دریافت کنید. پس از دریافت گواهی تمکن مالی، باید به فکر ترجمه آن به زبان کشور مقصد و در نهایت، تحویل آن به سفارت باشید. پس از طی کردن این مراحل، می‌توانید ویزای کشور مورد نظرتان را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن