مهاجرت به آلمان

پله پله تا نوشتن رزومه آلمانی

اهمیت رزومه خوب بر هیچ کس پوشیده نیست! اگر می‌خواهید رزومه‌تان را برای شرکتی در کشور آلمان بفرستید، بهتر است اصول رزومه‌نویسی را بشناسید تا بتوانید رزومه‌ای استاندارد به زبان آلمانی بنویسید. هر چه رزومه‌تان بهتر باشد، شانس‌تان برای یافتن شغل در آلمان به مراتب، بیشتر خواهد شد. اما اصول نوشتن رزومه آلمانی چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد نوشتن رزومه بدانید در دارالترجمه آلمانی ساترا بر‌ای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

بهترین وبسایت‌ها برای نوشتن رزومه آلمانی

یک سری وبسایت‌ها وجود دارند که ساخت رزومه آلمانی را برای‌تان آسان می‌کند. کافی است اطلاعات‌تان را در اختیار این وبسایت قرار دهید تا بتوانید رزومه‌تان را به زبان آلمانی تحویل بگیرید. وبسایت‌های زیر از بهترین سایت‌های رزومه سازی آلمانی هستند:

  • CVmaker
  • TopCV
  • Resume.io
  • Jobscan

رزومه آلمانی حاوی چه مواردی است؟

رزومه آلمانی یا Lebenslauf حاوی اطلاعاتی در مورد تجربیات، مهارت‌های شغلی و تحصیلات شما است. در ادامه، از بخش‌های مختلف رزومه آلمانی برای‌تان خواهیم گفت.

در بخش اول رزومه آلمانی، باید اطلاعات شخصی‌تان (Persönliche Angaben) را وارد کنید. از اطلاعات شخصی برای بخش اول رزومه آلمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • ملیت
  • وضعیت تأهل
  • اطلاعات تماس
  • عکس به سایز عکس پاسپورت
  • توصیفی کوتاه در مورد خودتان، مهارت‌ها و تجربیات‌تان ارائه دهید.

در بخش دوم از رزومه، باید در مورد تحصیلات (Ausbildung) بنویسید. در این بخش، باید جزئیاتی را در مورد تحصیلات دانشگاهی‌تان بنویسید. برای مثال، به نام دانشگاه، رشته تحصیلی و دوره‌های گذرانده‌شده اشاره کنید. بسیاری از اشخاص نام کارگاه‌های یا دوره‎‌های آموزشی‌شان را نیز در این قسمت می‌آورند.

در بخش سوم از رزومه آلمانی، باید تجربیات کاری‌تان (berufliche Erfahrung) را بنویسید. در این قسمت، باید به ترتیب زمانی پیش بروید. در واقع، باید از آخرین تجربه کاری‌تان شروع کنید و به سمت اولین تجربیات کاری‌تان بروید. در این قسمت، باید به نام شرکت‌ها، تاریخ ورودتان به شرکت، تاریخ قطع همکاری و عنوان شغلی‌‎تان اشاره کنید. همچنین باید مسئولیت‌های کلیدی‌تان را نیز در این قسمت بنویسید. همچنین در این قسمت، باید به دستاوردهای‌تان اشاره کنید. یادتان باشد که در این بخش، باید کاملاً صادق باشید.

در بخش نهایی روزمه آلمانی، باید به مهارت‌ها و دستاوردهای‌تان (Sonstiges) اشاره کنید. برای مثال، می‌توانید میزان تسلط‌تان  به زبان‌های مختلف را بنوسید و در مورد آشنایی‌تان با کامپیوتر صحبت کنید. رزومه آلمانی لزوماً شامل جزئیاتی در مورد علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های‌تان نیست، بلکه باید به فکر جلب توجه کارفرمایان باشید.

روزمه آلمانی یا انگلیسی

اگر مسلط به زبان آلمانی هستید، بهتر است روزمه‌تان را به زبان آلمانی بنویسید، مگر اینکه کارفرما از شما خواسته باشد به زبان انگلیسی بنویسید. آلمانی زبان رسمی کشور آلمان است و بالطبع، در محل کار نیز به زبان آلمانی صحبت می‌شود. بنابراین اشخاص مسلط به زبان آلمانی شانس بیشتری برای یافتن شغل در این کشور خواهند داشت. اما اگر مسلط به زبان آلمانی نیستید و دانش‌تان در این حوزه کم است، بهتر است رزومه‌تان را به زبان انگلیسی بنویسید یا این‌که از شخصی مسلط به زبان آلمانی بخواهید این رزومه را برای‌تان بنویسد.

در ادامه، برخی از عبارت‌ها و سرفصل‌های رزومه آلمانی را برای‌تان آورده‌ایم.

آلمانی معادل فارسی
Persönliche Daten اطلاعات شخصی
Ausbildung تحصیلات
Berufliche Laufbahn تجربیات شغلی
Praktika کارآموزی
Sprachen زبان‌ها
Hobbys und Interessen سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌ها
Fähigkeiten مهارت‌ها
Fürherscheine گواهینامه رانندگی
Zertifikate گواهینامه

چند نکته برای نوشتن رزومه آلمانی

برای نوشتن رزومه آلمانی، باید چند نکته مهم را در ذهن داشته باشید. در ادامه، از مهم‌ترین نکات برای‌تان خواهیم گفت.

  • از واقعیت‌ها صحبت کنید. رزومه‌تان نباید اغراق‌آمیز باشد، بلکه باید کاملاً واقعی باشد.
  • همه تجربیات و مهارت‌های‌تان را بنویسید. لازم نیست همه چیز را شرح و بسط بدهید، بلکه یک توضیح مختصر کافی است.
  • رزومه‌تان نباید بیش از دو صفحه باشد، مختصر و مفید!
  • برای نوشتن رزومه آلمانی، از فونت‌های زیبا استفاده کنید تا رزومه‌ای جذاب داشته باشید. همچنین حواس‌تان باشد که بین خطوط باید فاصله باشد تا رزومه‌ای کاملاً خوانا داشته باشید. از بهترین فونت‌ها برای نوشتن رزومه آلمانی می‌توان به Arial، Cambri، Calibri، Didot، Garamond، Time New Roman و Helvetica اشاره کرد. همچنین بهتر است سایز فونت‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ باشد.
  • به جای نوشتن پاراگراف‌های بلند در رزومه، از بولت استفاده کنید تا کارفرما بتواند به راحتی، آن را بخواند.
  • حواس‌تان باشد هیچ غلط املایی یا تایپی در رزومه‌تان وجود نداشته باشد.

سخن آخر

تا به اینجا، با رزومه آلمانی و شیوه نوشتن آن آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید، رزومه آلمانی حداقل متشکل از چهار قسمت است و در این چهار قسمت، باید اطلاعات شخصی، اطلاعات تحصیلی، سابقه کار و مهارت‌های‌تان را بنویسید. یادتان باشد که همه این قسمت‌ها باید جامع و کامل و در عین حال، مختصر باشد. به علاوه، باید به اصل صداقت در کارتان توجه داشته باشید و هیچ گونه غلوی در رزومه‌تان نیاورید. همچنین یادتان باشد که نباید پرگویی کنید و رزومه‌تان نباید متجاوز از دو صفحه باشد. برای ساختن رزومه آلمانی در قالب درست، می‌توانید از وبسایت‌های رزومه ساز آلمانی کمک بگیرید تا نتیجه کار استاندارد و اصولی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن