مهاجرت به کشور های عربی

مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی

پزشکان، متخصصان و پرستاران بدنه اصلی کادر درمان یک کشور را شکل می دهند. کادر درمان یک کشور می تواند رفاه و سلامت اعضای جامعه را تامین سازد و در شرایط بحرانی، مانند آنچه که در خلال همه گیری ویروس کرونا تجربه کردیم، میزان صدمات جانی را کاهش دهد. به همین خاطر است که اکثر کشورهای جهان برای جذب نیروی کار متخصص در زمینه بهداشت و درمان و همچنین تربیت نسل های جدیدی از پزشکان، در سطح گسترده سرمایه گذاری کرده اند. کشورهای عربی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این کشورها با توجه به برنامه های توسعه کوتاه و بلند مدت خود، راه را برای مهاجرت و جذب صدها هزار نیروی کار متخصص در زمینه بهداشت و درمان، هموار ساخته اند. ما در این مقاله، علل محبوبیت کشورهای عربی برای مهاجرت پرستاران سراسر دنیا را مرور خواهیم کرد. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به کشور های عربی، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را به زبان عربی ترجمه کنید. دارالترجمه عربی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی فارسی به عربی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

  چرا انتخاب کشورهای عربی؟

بر اساس نظرسنجی های انجام شده، اکثر پرستاران دو عامل را علت اصلی مهاجرتشان به کشورهای عربی معرفی می کنند: درآمد بالا و امنیت شغلی. بر اساس قوانین اداره کار، یک پرستار در کشورهای عربی در هفته، بین ۴۰ الی ۴۸ ساعت کار می کند که این ساعات بین شیفت های روز و شب تقسیم می شوند. در کشور عمان، پرستاران به ازای ۴۴ ساعت کار در هفته (بدون اضافه کاری) سالانه چیزی در حدود ۲۱ هزار دلار درآمد دارند. البته این حداقل حقوقی است که یک کشور عربی به پرستاران می دهد. سایر کشورها، مانند امارات (با ۷۰ هزار دلار در سال) و عربستان (با ۴۵ هزار دلار در سال) حقوق های بسیار بیشتری را به این عنوان شغلی اختصاص داده اند.

اجازه دهید شرایط پرستاران در کشور عربستان را به عنوان یک مثال بررسی کنیم. مهاجرت پرستاران به کشور عربستان در طی چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. وزارت بهداشت عربستان در پایان سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که ۱۸۴۶۵۶ پرستار رسمی در این کشور در حال فعالیت هستند که ۷۰ درصد آنها را پرستاران خارجی (غالبا از هند، مالزی و فیلیپین) تشکیل می دهند. این کشور همچنین اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۷۵ هزار پزشک و پرستار نیاز خواهد داشت. پرستاران تازه کار در این کشور معمولا در ابتدا قرارداد های دو ساله دریافت می کنند که در صورت رضایت از عملکرد، قابل تمدید نیز می باشد. یک پرستار تازه کار در این کشور در طی یک سال اول ۲۳۰۰ دلار در ماه حقوق دریافت می کند و این میزان حقوق، با افزایش سابقه به صورت تصاعدی بالا می رود. یک پرستار با بیش از ۲۰ سال سابقه در کشور عربستان، ماهانه می تواند تا ۱۳ هزار دلار درآمد داشته باشد.

 شرایط استخدام

هر یک از کشورهای عربی، برای مهاجرت پرستاران و استخدام آنها، شرایط و قوانین مخصوص خود را دارد. به طور کلی، حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای استخدام پرستاران در کشورهای عربی، کارشناسی رشته پرستاری است. در کنار مدرک دانشگاه، شما باید مجوز رسمی فعالیت به عنوان پرستار را داشته باشید. برای دریافت این مجوز، می توانید در امتحانات وزارت بهداشت ایران شرکت کنید. اکثر کشورهای عربی، مجوز پرستاری ایران را به رسمیت می شناسند.

در کنار مدارک فوق، پرستارانی که تمایل به مهاجرت به کشورهای عربی را دارند، باید در آزمون پرومتریک آنها نیز شرکت کنند. این ازمون تخصصی پرستاری، سطح دانش و مهارت پرستاران را می سنجد. با داشتن مدارک فوق، می توانید برای کار در کشورهای عربی اپلای کنید. شرط مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی، داشتن یک پیشنهاد کاری از یک کارفرما (پزشک، درمانگاه، بیمارستان) در کشور مقصد است.

برای مهاجرت پرستاران به برخی از کشورهای عربی، مانند امارات و عربستان، علاوه بر موارد فوق، مدرک گود استندینگ نیز نیاز است. این گواهی، که معمولا برای کادر درمان صادر می شود، نشان می دهد که فرد متقاضی در حرفه تخصصی خود هیچ گونه تخلفی نداشته است و شرایط لازم برای فعالیت حرفه ای در یک کشور دیگر را داراست.

شایان ذکر است که علاوه بر مدارک نام برده شده در بخش های قبل، کشورها ممکن است برای مهاجرت پرستاران با توجه به حیطه فعالیتشان، مدارک بیشتری بخواهند. بنابراین، بهتر است پیش از اقدام، جزئیات مربوط به استخدام در کشور مد نظرتان را در وب سایت ها و منابع به روز شده و رسمی، بررسی کنید.

کدام کشور عربی بهتر است؟

پاسخ به این پرسش راحت نیست، چرا که انتخاب مقصد ایده آل مهاجرت به انتظارات شما از زندگی و همچنین میزان تطابق حرفه و شرایطتتان با نیازهای کشور مقصد بستگی دارد. معمولا پرستاران با تجربه (سه الی هشت سال) در عربستان راحت تر می توانند کار پیدا کنند. این در حالی است که با تنها دو سال سابقه کار شانس بهتری در امارات یا قطر خواهید داشت. امارات کشوری است که افراد خارجی راحت تر در آن ساکن می شوند اما در عین حال، هزینه های زندگی در این کشور بسیار بالاست. در مقابل، بافت فرهنگی در سایر کشورهای عربی، مانند عربستان یا عمان، ممکن است افراد خارجی را با چالش هایی مواجه کند. همچنین ممکن است تخصص شما در برخی از کشورها، بیش از سایرین مورد نیاز باشد.

نتیجه گیری و سوالات متداول

ما در این مقاله علت محبوبیت کشورهای عربی برای مهاجرت پرستاران را بررسی کردیم. امنیت شغلی و حقوق بالا از جمله عواملی هستند که بسیاری از پرستاران را به مهاجرت و ادامه مسیر حرفه ای شان در این کشورها، ترغیب می کنند. به طور کلی پرستاران از سراسر دنیا با در اختیار داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، سابقه کاری و گذراندن آزمون های مربوطه، می توانند برای یافتن کار در کشورهای عربی اقدام کنند. در ادامه به چند پرسش رایج در خصوص مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی پاسخ خواهیم داد.

 

بازه سنی قابل قبول برای مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی چیست؟

پرستاران از سراسر دنیا با در اختیار داشتن مدارک تحصیلی مرتبط و سابقه کار، در بازه سنی ۲۱ تا ۶۰ سال می توانند برای یافتن کار در کشورهای عربی اقدام کنند.

 

پرستاران برای مهاجرت به کشورهای عربی به چه نوع ویزایی نیاز دارند؟

پس از دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمایی در داخل یکی از کشورهای عربی، پرستاران می توانند برای دریافت ویزای کاری کشور مقصد اقدام کنند.

 

آیا پرستاران برای مهاجرت به کشورهای عربی به دیتا فلو نیاز دارند؟

بله، این مدرک برای مهاجرت به اکثر کشورهای عربی لازم است. دیتا فلو نام فرایندی است که برای استعلام و ارزیابی مدارک شغلی و تحصیلی کادر پزشکی و پیراپزشکی انجام می شود. دیتا فلو هر کشوری، قوانین متفاوتی می تواند داشته باشد.

 

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن