دسته‌بندی نشده

قطع شدن سامانه سنام و مشکلات ناشی از آن

سامانه سنام وصل شد؟ سامانه سنام کی وصل میشه؟ در سال جاری، به دلیل قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت سامانه سنام، کاربران دارالترجمه چندین بار، این سوالات را با نگرانی از کارشناسان دارالترجمه‌‌ها پرسیدند. البته سال‌های پیش نیز این اختلال رخ می‌داد، اما نه به اندازه امسال! این قطعی‌ها بر زمان تحویل ترجمه رسمی و روند کار کاربران دارالترجمه تأثیر گذاشت. وقتی سفارشی را در دارالترجمه ثبت می‌کنید، زمانی مشخصی برای تحویل آن به شما اعلام می‌شود، اما این‌که ترجمه را سر وقت تحویل بگیرید یا نه بستگی به وصل بودن سامانه سنام دارد. بله، سامانه سنام در بحث ترجمه رسمی همین‌قدر اهمیت دارد. کافی است سامانه سنام چند ساعت قطع شود تا متوجه تأثیر آن بر روند کارهای مهاجرت‌تان بشوید. بروز هر گونه اختلال در سامانه سنام باعث به تعویق افتادن زمان تحویل ترجمه‌های رسمی و به تبع آن، به تعویل افتادن دیگر کارهای‌تان خواهد شد. حتی گاهی این اختلال باعث می‌شود کاربران فرصت تحصیل در دانشگاه مورد نظرشان را از دست بدهند، چرا که نمی‌توانند ترجمه اسناد و مدارک‌شان را در ددلاین دانشگاه تحویل دهند.  اما دلیل قطع شدن سامانه سنام چیست؟ هنگام اختلال در سامانه سنام چه کنیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد قطعی سامانه سنام بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ساترا همراه باشید!

سامانۀ سنام چیست؟

واژه سنام مخفف عبارت سامانه جامع مترجمان رسمی است. در سال ۱۳۹۹، معاونت حقوقی اداره کل اسناد و امور مترجمان قوه قضاییه سامانۀ سنام را، به آدرس sanam.ekfam.ir، راه‌اندازی کرد. پس از آن، همه امور مربوط به مترجمان رسمی و دارالترجمه‌‌ها در این سامانه ثبت می‌شود. اگر به هر دلیلی، اسناد و مدارک‌تان را برای ترجمه رسمی به دارالترجمه ارائه دهید، همه مشخصات آن باید در دارالترجمه ثبت شود. پس از ثبت هر ترجمه رسمی در سامانه سنام، یک QR کد در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید با اسکن کردن آن، ترجمه رسمی‌‎تان را مشاهده کنید.

کاربرد سامانۀ سنام چیست؟

و اما کاربرد سامانه سنام چیست؟ چه فعالیت‌هایی در سامانه سنام انجام می‌شود؟ در ادامه، از فعالیت‌های سامانه سنام برای‌تان گفته‌ایم.

  • استعلام فهرست دفاتر ترجمه رسمی زبان‌های مختلف
  • استعلام فهرست مترجمین رسمی زبان‌های مختلف
  • استعلام اصالت تمبر ترجمه
  • ثبت مشخصات هر ترجمه (آورندۀ سند، نوع سند، صاحب سند)
  • استعلام تأییدات تحصیلی

همه اشخاص می‌توانند به سامانه سنام دسترسی داشته باشند و از امکانات آن استفاده کنند.

قطعی سامانه سنام و تأثیر آن بر روند کار دارالترجمه‌ها

هر ترجمه‌ای که در دارالترجمه‌های رسمی ثبت می‌شود باید به در سامانه سنام ثبت شود، در غیر این‌صورت، هیچ ارزش قانونی‌ای ندارد. فرقی نمی‌کند ترجمه‌ اسناد و مدارک‌تان به تأییدات دادگستری، وزارت امور خارجه و سفارت نیاز دارید یا خیر، در هر صورت، باید در سامانه سنام ثبت شود. در واقع، ترجمه‌هایی که فقط به مهر مترجم نیاز دارند نیز در این سامانه به ثبت می‌رسد.

ثبت اسناد و مدارک در دارالترجمه انجام می‌شود و وقتی سامانه سنام قطع می‌شود، دارالترجمه‌های نمی‌توانند ترجمه رسمی اسناد و مدارک‌تان را ثبت کنند. از این رو، بهتر است ترجمه رسمی اسناد و مدارک‌تان را به دقیقه نود موکول نکنید و هر چه زودتر، برای ترجمه اقدام کنید تا در صورت بروز مشکل، ددلاین موسسه‌ای را از دست ندهید.

قطع شدن سامانه سنام چقدر طول می‌کشد؟

سامانه سنام به کرات قطع می‌شود و زمان وصل شدن آن اصلاً معلوم نیست. قطعی سامانه سنام در سال ۱۴۰۳ تا دو هفته نیز طول کشیده است. در واقع، نه زمان ایجاد اختلال در سامانه سنام مشخص است و نه زمان وصل شدن آن، بلکه ناگهان قطع و ناگهان وصل خواهد شد. از این رو، وقتی دارالترجمه زمان مشخصی را برای تحویل به شما اعلام می‌کند، تحویل ترجمه در آن زمان فقط و فقط به شرط وصل بودن سامانه سنام میسر خواهد شد.

قطع شدن سامانه سنام و همکاری موسسه‌های مهاجرتی با کاربران

خبر خوب اینکه در صورت قطعی سامانه سنام و به تعویق افتادن تحویل ترجمه رسمی به دلیل آن، برخی از موسسه‌های مهاجرتی با کاربران همکاری می‌کنند. اگر قطعی سامانه سنام بیشتر از دو روز طول بکشد، همه موسسه‌های مهاجرتی با شما همکاری خواهند کرد.

سخن آخر

تا به این‌جا، با تأثیر قطعی سامانه سنام بر روند کار دارالترجمه‌ها آشنا شدید. سامانه سنام با هدف نظارت بر فعالیت‌ دارالترجمه‌ها و ترجمه‌های رسمی انجام‌شده در آن‌ها تأسیس شد. از کاربردهای سامانه سنام می‌توان به استعلام تمبر ترجمه، تأییدات تحصیلی، فهرست مترجمان رسمی زبان‌های مختلف و فهرست دارالترجمه‎های رسمی زبان‌های متعدد اشاره کرد. هر ترجمه‌ای که روزانه در دارالترجمه‌ها انجام می‌شود و به مهر و امضای مترجم رسمی می‌رسد باید در سایت سامانه سنام ثبت شود، در غیر این صورت، فاقد ارزش قانونی است. قطعی گاه و بی‌گاه سامانه سنام تأثیر مستقیمی بر زمان تحویل ترجمه رسمی می‌گذارد و کاربر نیز هر چه دیرتر ترجمه‌هایش را تحویل بگیرد، دیگر کارهایش نیز به تعویق خواهد افتاد. از این رو، قطعی سامانه سنام موجب نگرانی کاربران خواهد شد. سامانه سنام بدون اطلاع قبلی، قطع و ناگهان وصل می‌شود و هیچ کس از زمان قطع و وصل شدن آن خبر ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن