مهاجرت

ویزا یا روادید چیست؟

«ویزام اومده!» این جمله خوشحال‌کننده‌ترین خبری است که شخص منتظر ویزا به زبان می‌آورد. وقتی می‌خواهید با هر هدفی، راهی کشور برخی از کشورها شوید، باید به فکر دریافت ویزا باشید. ویزا انواع مختلفی دارد و باید بسته به هدف‌تان از سفر به کشور دیگر، ویزای مناسب را اخذ کنید. اما انواع ویزا چیست؟ چرا دریافت ویزا ضروری است؟ برای دریافت ویزا، باید یک سری اسناد و مدارک را به زبان کشور مورد نظرتان ترجمه کنید. در دارالترجمه ساترا، اسناد و مدارک مورد نیاز را به ۹ زبان ترجمه می‌کنیم.
در این مطلب، هر آنچه باید در مورد ویزا یا روادید بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با دارالترجمه ساترا همراه باشید!

تعریف ویزا

واژۀ ویزا (Visa) یا روادید ریشه در زبان مدرن لاتین دارد: charta visa. معنای این عبارت «کاغذی که باید دیده شود» است. پیش از این، ویزا سندی جداگانه بود و به پاسپورت وصل نبود، اما امروز، اکثر ویزاها به پاسپورت الصاق می‌شوند. امروز، برای سفرهای بین‌المللی، باید پاسپورت و ویزا را ارائه دهید.
ویزا سند یا مدرکی است که به شما اجازه می‌دهد تا برای بازه زمانی مشخصی، وارد یک کشور خارجی شوید. در واقع، ویزا تلاشی برای حفاظت از کشور و جلوگیری از ورود غیر قانونی مهاجران به آن است. در بسیاری از موارد، پیش از سفر، باید درخواست ویزا را صادر کنید.
ویزا برچسبی است که آن را داخل پاسپورت می‌چسبانند. ویزا حاوی نام و نام خانوادگی، تصویر دارنده و تعداد روزهای مجاز اقامت در آن کشور است.
در برخی از موارد، ویزا سندی جداگانه است که به پاسپورت الصاق نمی‌شود. برای مثال، برخی از ویزاها الکترونیک هستند و آن را روی پاسپورت پرینت می‌کنند.

انواع ویزا کدام است؟

ویزا انواع مختلفی دارد. بسته به هدف‌تان از سفر به کشور دیگر، باید ویزای مناسب را دریافت کنید. برای مثال، ویزای توریستی، ویزای تحصیلی و ویزای کاری از انواع ویزا هستند. برای دریافت انواع ویزا از کشورهای مختلف، باید روند متفاوتی را طی کنید و اسناد و مدارک متفاوتی را ارائه دهید.
در ادامه، از انواع ویزا برای‌تان گفته‌ایم.

ویزای توریستی

ویزای توریستی از ویزاهای کوتاه‌مدت است و معمولاً سه ماه ادامه دارد. وقتی با ویزای توریستی وارد کشوری می‌شوید، اجازه کار در آن کشور را نخواهید داشت. هیچ محدودتی در مورد تعداد دفعات درخواست ویزای توریستی وجود ندارد و شما هر زمان از سال که دل‌تان بخواهد، می‌توانید ویزای توریستی دریافت کنید و به سفر بروید.

ویزای ترانزیت

با دریافت ویزای ترانزیت، می‌توانید در فرودگاه یک کشور توقف کنید و از آن‌جا، سوار هواپیمای دیگری شوید و به کشور سوم بروید. معمولاً این ویزا ۲۴ تا ۹۶ ساعت اعتبار دارد، اما بسته به کشور مقصدتان، ممکن است ده روز تا دو هفته اعتبار داشته باشد. یادتان باشد که این ویزا را باید قبل از سفر دریافت کرده باشید.

ویزای پزشکی

ویزای پزشکی برای کسانی است که می‌خواهند برای درمان راهی کشور دیگری شوند. ویزاهای پزشکی از ویزاهای کوتاه مدت است و صرفاً برای دوره درمان بیمار صادر می‌شود. برای اخذ ویزای پزشکی، باید مدارک پزشکی‌تان را ارائه دهید و همچنین اسناد و مدارکی را ارائه دهید که نشان دهد قرار است به پزشکی در بیمارستان خاصی مراجعه کنید.

ویزای تعطیلات کاری

ویزای تعطیلات کاری از ویزاهای کوتاه مدت است و می‌توان آن را ترکیبی از ویزاهای توریستی و کاری دانست. وقتی این ویزا را دریافت می‌کنید، می‌توانید به کشور دیگر سفر کنید، طی سفر کار کنید و مخارج سفرتان را نیز تأمین کنید. این ویزا یک یا دو سال اعتبار دارد. برخی از کشورها فقط یک بار این ویزا را صادر می‌کنند. شرط سنی دریافت این ویزا بین ۱۸ تا ۳۰ سال است.

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی، همانطور که از نامش معلوم است، برای تحصیل در کشور دیگر صادر می‌شود. اعتبار این ویزا به اندازه سال‌های تحصیل‌تان است. معمولاً ویزای تحصیلی بین یک تا چهار سال و حتی بیشتر اعتبار دارد. با ویزای تحصیلی، مجوز کار در کشور مقصد را ندارید، مگر اینکه این مجوز را به صورت جداگانه دریافت کرده باشید.

ویزای کاری

اگر می‌خواهید به قصد کار کردن راهی کشور دیگری شوید، باید ویزای کاری دریافت کنید. معمولاً ویزای کاری بلندمدت است. ویزای کاری، بسته به کشور مقصد، تقریباً چهار سال اعتبار دارد، اما بسته به قرارداد کاری‌تان تغییر می‌کنند.

ویزای سرمایه‌گذاری

ویزای سرمایه‌گذاری مجوز اقامت در کشور دیگری را به واسطه سرمایه‌گذاری به ما می‎دهد. میزان و نوع سرمایه‌گذاری در هر کشور متفاوت است، اما به طور کلی، نتیجه آن یکی است. در واقع، باید بتوانید شرایط کار را برای عده‌ای در کشور مقصد فراهم کنید.

چگونه ویزا بگیریم؟

برای اخذ ویزا، باید به کنسولگری یا سفارت کشور مورد نظرتان بروید. کنسولگری برخی از کشورها خدمات صدور ویزا را به صورت آنلاین نیز ارائه می‌دهد.

سخن آخر
تا به اینجا، با ویزا یا روادید آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، ویزا یا روادید مجوز ورود به کشور دیگر است. ویزا انواع مختلفی دارد. بسته به هدف‌تان از سفر به کشور مقصد، باید ویزای خاصی را دریافت کنید. برخی از ویزاها قابل تمدید هستند، اما برخی دیگر قابل تمدید نیستند و بعد از اتمام اعتبار آن، باید به کشورتان برگردید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن