دسته‌بندی نشده

آپوستیل چیست؟

برای رفتم به برخی کشورها و تعامل با آن‌ها، باید تأییدیه آپوستیل را دریافت کنید. اخذ مهر آپوستیل به راحتی دریافت تأییدیه‌های دیگر نیست و برای انجام آن، باید یک سری مراحل را طی کنید. قدم اول برای تأییدیه آپوستیل سفر است. اما سفر به کجا؟ اصلا مهر آپوستیل چیست؟ آیا دارالترجمه با مهر آپوستیل در ایران هست یا خیر؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد مهر آپوستیل بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با دارالترجمه ساترا ساترا همراه باشید!

آپوستیل چیست؟

پیش از آنکه بدانیم آپوستیل چیست، باید بدانیم آپوستیل یعنی چه؟ آپوستیل یا Apostille واژه‌ای فرانسوی است، به معنای «گواهی‌نامه». معاهده آپوستیل مسئلۀ جدیدی نیست و امضای آن به سال ۱۹۷۴ بر می‌گردد. محل امضای معاهده آپوستیل لاهه بود و در ابتدا، فقط چند کشور عضو این کنوانسوین بودند، اما رفته رفته، شمار این کشورها افزایش یافت تا به امروز، به صد و پنج کشور رسید.

طبق آیین نامه آپوستیل، همه معاهده‌هایی که در یکی از کشورهای عضو کنوانسیون تأیید می‌شود در دیگر کشورهای عضو نیز تأیید خواهد شد.

ایران جزو کشورهای آپوستیل نیست و هنوز نتوانسته است عضو کنوانسون آپوستیل شود. کشورهای عضو کنوانسیون آپوستیل عبارتند از، برزیل، لهستان، آفریقای جنوبی، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، ژاپن، بلغارستان، آرژانتین، قزاقستان، سوئد، ارمنستان، فنلاند، کره، استرالیا، شیلی، فرانسه، چین، روسیه، گرجستان، آذربایجان، آلمان، هلند، یونان، نیوزیلند، ترکیه، بلاروس، دانمارک، آمریکا، فیلیپین، ونزوئلا، انگلستان و ایرلند شمالی.

هزینه آپوستیل مدارک چقدر است؟

هزینه آپوستیل مدارک به کشور مورد نظرتان بستگی دارد. برای مثال، قیمت آپوستیل در آلمان بین ۱۵ تا ۳۵ یورو است. بنابراین، پیش از مراجعه به کشور مورد نظرتان، باید از هزینه آن مطلع شوید.

کدام مدارک را می‌توان آپوستیل کرد؟

همۀ مدارک صادرشده از سوی نهادهای رسمی را می‌توانید آپوستیل کنید. در ادامه، پردرخواست‌ترین اسناد و مدارک برای دریافت آپوستیل را برای‌تان گفته‌ایم:

  • گواهی تولد
  • گواهی فوت
  • سند ازدواج
  • سند طلاق
  • پاسپورت
  • گواهینامه رانندگی
  • دانشنامه
  • ریزنمرات
  • اسناد شرکتی
  • رأی دادگاه

مواردی از این دست را می‌توانید آپوستیل کنید. یادتان باشد که برای آپوستیل کردن برخی اسناد و مدارک، حتماً باید مهر نوتاری پابلیک یا مهر دفترخانه را برای آن‌ها دریافت کنید.

چگونه برای گرفتن مهر آپوستیل در ایران اقدام کنیم؟

ایران جزو کنوانسیون آپوستیل نیست، از این رو، امکان گرفتن مهر آپوستیل در ایران وجود ندارد و هر گونه ادعا درباره گرفتن آپوستیل در ایران بی‌اساس است. برخی از دارالترجمه‌ها اخذ مهر آپوستیل را در خدمات‌شان آورده‌اند، اما دارالترجمه با مهر آپوستیل در ایران وجود ندارد. بنابراین به هیچ وجه، به فکر آپوستیل مدارک در ایران نباشید!

برای آپوستیل مدارک در ترکیه  چه کنیم؟

در سال ۱۹۸۵، ترکیه به عضویت کنوانسیون آپوستیل درآمد و همواره، از اعضای این معاهده است. در حال حاضر، سفر به ترکیه آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای گرفتن مهر آپوستیل است.

برای دریافت گواهی آپوستیل در ترکیه، باید در قدم اول، به دو نهاد مراجعه کنید:

  • دارالترجمه رسمی در ترکیه
  • نوتر (Noter)

دارالترجمه رسمی در ترکیه

در قدم اول، باید سند یا مدرک‌تان را به زبان کشور مورد نظرتان ترجمه رسمی کنید. ترجمه رسمی برای آپوستیل حتماً باید در ترکیه یا دیگر کشورهای عضو معاهده آپوستیل انجام گیرد، نه در دیگر کشورها، بنابراین ترجمه رسمی در ایران به دردتان نخواهد خورد.

دارالترجمه کشور مقصد باید مهر نوتاری یا دفترخانه را نیز روی کپی مدرک‌‌تان بزند. مهر نوتاری را نیز باید از همان کشوری دریافت کنید که ترجمه رسمی‌تان را می‌خواهید در آن انجام دهید.

یادتان باشد آپوستیل را روی اصل سند یا مدرک می‌زنند، نه روی ترجمه یا کپی آن.

نوتر

نوتر همان دفتر ثبت اسناد رسمی است. پس از ترجمه رسمی اسناد و مدارک مورد نظرتان، باید آن‌ها را با خود به نوتر ببرید و مهر لازم را دریافت کنید.  پس از آن، استاندارد نیز آن را تأیید می‌کند و روند تأییدیه آپوستیل را برای‌تان کامل می‌کند.

پس از طی کردن این روند در ترکیه، دیگر لازم نیست به فکر طی کردن آن در دیگر کشورهای عضو کنوانسیون آپوستیل باشید.

موسسه‌هایی برای آپوستیل کردن مدارک

در ترکیه، موسسه‌هایی برای آپوستیل کردن مدارک وجود دارند که خودشان روند این کار را برای‌تان طی می‌کنند. اگر می‌خواهید آپوستیل کردن مدارک‌تان را به این موسسه‌ها بسپارید، به سراغ موسسه‌های معتبر بروید، چرا که روند آپوستیل پیچیده است و بهتر است کسب آن را به موسسه‌های معتبر بسپارید.

البته این بدان معنا نیست که می‌توانید صفر تا صد کار را به موسسه بسپارید و خودتان مراجعه نکنید! درخواست آپوستیل باید از سوی صاحب سند ارائه شود. بنابراین اگر به آپوستیل نیاز دارید، باید خودتان به کشور مورد نظرتان مراجعه کنید و برای این کار اقدام کنید.

اعتبار آپوستیل چقدر است؟

مدت زمان اعتبار اسناد و مدارک آپوستیل‌شده به کشور مقصدتان بستگی دارد. هر کدام از کشورهای عضو کنوانسیون مدت خاصی را مشخص کرده‌اند.

سخن آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، دریافت مهر آپوستیل در ایران امکان‌پذیر نیست و راحت‌ترین راه برای گرفتن مهر آپوستیل رفتن به ترکیه است. ترکیه از کشورهای آپوستیل است و می‌توانید به راحتی، این تأییدیه را در آن‌جا دریافت کنید. مهر آپوستیل در همه کشورهای عضو کنوانسیون معتبر است و با خیال راحت، می‌توانید آن را در همه کشورهای عضو معاهده ارائه دهید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن