مهاجرت به اسپانیا

چطور ویزای دانشجویی اسپانیا را به اقامت با مجوز کار تبدیل کنیم؟

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم (سه راه برای کسب اقامت اسپانیا در طول یک سفر گردشگری)، یکی از راه­ های کسب اقامت و مجوز کار در اسپانیا اقدام از طریق تغییر روادید تحصیلی و پژوهشی است. طبق مواد ۳۶، ۳۸، ۶۰ تا ۷۰ و ۱۹۹ قانون ارگانیک ۲۰۰۰/۴، مصوب ۱۱ ژانویه، در خصوص حقوق و آزادی­های اتباع بیگانه در اسپانیا، این قشر از جامعه می­ توانند در درون خاک اسپانیا اقدام به دریافت مجوز اقامت موقت و اشتغال از طریق کارمندی نمایند. برای این منظور، متقاضیان می­بایست پیش نیازها و مستنداتی را فراهم نمایند که در ادامه آنها را بررسی می­کنیم. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را به زبان اسپانیایی ترجمه کنید. دارالترجمه اسپانیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی فارسی به اسپانیایی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

پیش نیازها و مستندات متقاضی

  • گواهی مؤید فراغت از تحصیل و یا انجام طرح پژوهشی به طور کامل
  • شهروند غیراروپایی
  • عدم منع ورود به اسپانیا و یا قرار نداشتن در بازه زمانی عدم بازگشت به اسپانیا
  • عدم سوء پیشینه کیفری در اسپانیا و سایر کشورهای محل اقامت در طول ۵ سال اخیر
  • تکمیل، امضاء و ارائه فرم EX03
  • رونوشت کامل از گذرنامه معتبر متقاضی
  • رونوشت از مستنداتی که صلاحیت حرفه ای متقاضی را برای ورود به بازار کار اسپانیا به اثبات برسانند. (در صورت نیاز، ترجمه و همسان سازی مدارک مثبته صادره از کشور خارجی)
  • تکمیل فرم مدل ۰۵۲-۷۹۰ و پرداخت عوارض مربوطه
  • تکمیل فرم مدل ۰۶۲-۷۹۰ و پرداخت عوارض مربوطه

پیش نیازها و مستندات کارفرما

  • ارائه قرارداد کاری جهت اثبات همکاری با متقاضی در طول مدت روادید (همراه با ماده ای که اعتبار قرارداد را منوط به پذیرش اداره مهاجرت اسپانیا بداند)
  • مطابقت مفاد قرارداد کاری با قوانین و ضوابط مربوطه. در صورتی که قرارداد کار پاره وقت است، می بایست مبلغی حقوق ماهیانه برابر با میزان کمینه تعیین شده طبق قوانین اسپانیا (۱۰۸۰ یورو در سال ۲۰۲۳) برای کارمند لحاظ شود. در صورتی که نوع قرارداد، تمام وقت است، مبلغ حقوق ماهیانه باید از این میزان بیشتر باشد (مبلغ به صورت سالیانه ذکر می شود).
  • کارفرما باید توسط کارفرما در سازمان تأمین اجتماعی و اداره مالیات و دارایی اسپانیا نام نویسی شده باشد.
  • کارفرما می بایست تمکن، دارایی و نیروش کار لازم برای اجرای طرح تجاری مربوطه را داشته باشد و برای این منظور، می تواند اظهارنامه های مالیاتی مربوطه یا گزارش سنوات شرکتی را ارائه دهد.
  • ارائه گواهی توصیف فعالیت و نیازمندی شرکت مربوطه به متقاضی
  • کارفرما می تواند خویش فرما یا شرکت باشد، که در این صورت تمایز در روند اداری به صورت زیر است:

الف) اگر شخص حقیقی و خویش فرما باشد، می بایست رونوشت از شماره شناسه اقتصادی، گواهی تمکن به میزان ۱۰۰% درآمد پایه (در صورتی که بدون خانواده زندگی می کند) را ارائه نماید.

ب) در صورتی که شخص حقوقی یا شرکت است، می بایست آگهی تاسیس، رونوشت از کد اقتصادی شرکت و گواهی اعتبار امضای شخص تایید کننده قرارداد در شرکت، ارائه شود.

نهاد متصدی امر

درخواست تغییر روادید دانشجویی یا پژوهشی به مجوز اقامت و اشتغال در اسپانیا باید نزد اداره مهاجرت یا اتباع بیگانه اسپانیا، واقع در محل سکونت یا تحصیل فرد متقاضی، ارائه شود. این درخواست ممکن است به صورت حضوری یا الکترونیکی انجام شود.

در صورتی که شرکت مزبور در چند استان نمایندگی داشته و یا دارای بیش از ۵۰۰ کارمند ثبت شده باشد، درخواست تغییر روادید باید به واحد شرکت های بزرگ در اداره کل مهاجرت اسپانیا تحویل داده شود.

زمان انتظار دریافت نتیجه

ادارات دولتی اسپانیا بازه زمانی سه ماهه را برای ارائه نتیجه درخواست یادشده از زمان ثبت آن معین کرده اند. در صورت عدم ارائه پاسخ در بازه مذکور، تقاضای تغییر روادید مردود تلقی می گردد. البته در چنین مواردی بهتر است، متقاضی شخصاً پیگیر نتیجه درخواست خود باشد، چرا که ممکن است به دلیل حجم بالای پرونده ها، اعلام نتیجه مدتی به تعویق بیفتد.

در صورتی که روادید اقامت و اشتغال صادر شود، متقاضی باید طی مدت یک ماه جهت دریافت کارت شناسایی اتباع خارجی به اداره مهاجرت و یا پلیس اسپانیا مراجعه کند. لازم به ذکر است، قبل از اقدام به انجام این کار، نامبرده باید گواهی ثبت نام در تأمین اجتماعی و اداره مالیات را نیز دریافت نماید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن