مهاجرت به اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا

کشور اسپانیا مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. علت آن هم کیفیت بالا و فرصت‌های آموزشی مناسب دانشگاه‌های آن است.

شهریۀ دانشگاه‌ها در این کشور بر اساس هر واحد درسی محاسبه و پرداخت می‌شوند. بنابراین، هزینه‌ها متغیر هستند و با هر واحد درسی تغییر می‌کنند. به همین دلیل، شما می‌توانید در یک واحد درسی، بیش از یک بار شرکت کنید. شهریۀ برنامه‌های تمام مقاطع تحصیلی در بسیاری از مناطق، نسبتاً از شهریۀ دانشگاه‌های انگلیس پایین‌تر است. گرچه برخی از دانشگاه‌های اسپانیا کمترین هزینه‌ها را در قیاس با سایر کشورهای اروپایی دریافت می‌کنند، اما هزینۀ دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا بیشتر است. «مجمع عمومی سیاست دانشگاهی» اسپانیا به‌عنوان نهادی نظارتی، حداقل و حداکثر هزینه‌های دانشگاه‌ها را براساس مناطق آن‌ها تعیین می‌کند.
قبل از این که به ادامه محتوا بپردازیم می خوام دارالترجمه اسپانیایی ساترا را بهتون معرفی کنم، اگه قصد مهاجرت به اسپانیا دارید قطعا باید مدارک و اسنادتان را به اسپانیایی ترجمه کنید و برای ترجمه رسمی خود می توانید به دارالترجمه رسمی ساترا مراجعه کنید.

دانشگاه‌های عمومی در اسپانیا

شهریۀ دانشگاه‌های عمومی اسپانیا را سازمان‌ها و هیئت‌های آموزشی در سطح منطقه‌‌ای تعیین می‌کنند و در مناطق مختلف کشور متغیر است. به‌طور میانگین، هزینۀ شهریه بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ پوند در سال است و دانشجویان کارشناسی، بین ۱۲٫۵ تا ۳۶ یورو برای هر واحد درسی شهریه پرداخت می‌کنند که معادل ۷۵۰ تا ۲۱۰۰ یورو در سال است. دانشجویان کارشناسی ارشد، بین ۱۵ تا ۵۵ یورو برای هر واحد درسی شهریه پرداخت می‌کنند که معادل ۹۰۰ تا ۳۳۰۰ یورو در سال است. شهریه برای دانشجویان اسپانیایی و خارجی یکسان است. دانشجویانی که برای دفعات دوم و سوم در همان واحد درسی شرکت می‌کنند، شهریۀ بیشتری نسبت به شهریۀ معمولی می‌پردازند. بااین‌حال، این مبلغ بیشتر از حداکثر مقدار تعیین‌شده توسط سازمان‌های آموزشی نیست.

هزینۀ شهریه در دیگر مؤسسات آموزشی

براساس دستور سازمان‌های نظارتی، دانشگاه‌های خصوصی نباید برای برنامه‌های تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بیشتر از ۱۸ هزار یورو در سال شهریه دریافت کنند. گرچه برخی از مدارس تجارت در اسپانیا، حدود ۲۰ هزار یورو در سال شهریه دریافت می‌کنند. از رشته‌های تحصیلی با کمترین میزان شهریه می‌توان به: علوم تربیتی، پرستاری، حقوق، اقتصاد و بیوپزشکی اشاره کرد. حداکثر هزینۀ شهریه برای این رشته‌ها در مقطع کارشناسی برابر با دو هزار یورو و برای مقطع کارشناسی ارشد برابر با سه هزار یورو در سال است. برای مقطع دکترا، بسیاری از دانشگاه‌ها کمتر از هزار یورو شهریه دریافت می‌کنند.

ارزان‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا

هزینۀ تحصیل در اسپانیا چندان بالا نیست و فقط دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کنند. در زیر به برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های این کشور که شهرت زیادی نیز دارند، اشاره می‌شود:

  • دانشگاه جائن: ۱۰۰۰ یورو در سال؛
  • دانشگاه آزاد کاتالونیا: ۱۵۰۰ یورو در سال؛
  • دانشگاه لیدا: ۱۸۰۰ یورو در سال؛
  • دانشگاه والنسیا: ۲۷۶۰ یورو در سال.

شهریۀ دانشگاه‌های برتر اسپانیا

دانشجویان خارجی تمایل دارند تا در دانشگاه‌های برتر اسپانیا تحصیل کنند. در ادامه به برخی از بهترین دانشگاه‌های این کشور و میزان شهریۀ دریافتی هرکدام اشاره می‌شود:

  • دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا: بین ۱۳۵۰ و ۹۰۰۰ یورو؛
  • دانشگاه پومپو فابرا: بین ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ یورو در سال؛
  • مدرسۀ مدیریت و گردشگری CETT: شهریه از چهار هزار یورو شروع شده و ممکن است تا یازده هزار یورو در سال ادامه یابد؛
  • مدرسۀ تجارت EAE: بین ۱۲۹۰۰ و ۲۸۰۰۰ یورو در سال؛
  • دانشگاه والنسیا: میانگین هزینۀ شهریه ۲۷۶۰ یورو در سال است که برای تمام رشته‌های تحصیلی یکسان است.

بورسیه‌های تحصیلی در اسپانیا

به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اسپانیا، بورسیه‌های تحصیلی خوبی اعطا می‌شود و دولت اسپانیا نیز مشوق‌هایی برای دانشجویان مقطع دکتری درنظر می‌گیرد. دانشجویان براساس شایستگی‌ها، منطقۀ تحصیلی و فارغ‌التحصیلان سالانه، انواع مختلفی از بورسیه‌ها را دریافت می‌کنند. به‌طور کلی، بورسیه‌ها توسط سه نوع نهاد ارائه می‌شوند: دولت اسپانیا، سازمان‌های مطالعاتی اسپانیا و مؤسسۀ آمریکایی برای مطالعات خارج از کشور (AIFA).

از بورسیه‌های تحصیلی محبوب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مؤسسۀ آمریکایی برای مطالعات خارج از کشور، بورسیه‌های جزئی مختلفی برای دانشجویان تمام رشته‌‌ها و حتی آن‌هایی که از اقشار کم‌درآمد هستند، مهیا می‌سازد؛
  • بورسیۀ بین‌المللی Erasmus Mundus که مختص دانشجویان خارجی مقطع دکترا است؛
  • بورسیه‌های MBA رهبری آفریقا در کسب‌و‌کار؛
  • بورسیه‌های دولت اسپانیا برای دانشجویان خارجی.

هزینۀ زندگی در اسپانیا

به‌طور کلی هزینه‌های زندگی در اسپانیا معقول است و بین شهرهای مختلف این کشور، بارسلون و مادرید دو شهر گران‌قیمت هستند. به‌طور میانگین، دانشجویان در اسپانیا بین شش تا دوازده هزار یورو در سال هزینه می‌کنند. نوع مسکن بسیار در هزینۀ زندگی تأثیرگذار است. هزینۀ زندگی در بارسلون و مادرید حدود ۱۳۰۰ یورو در ماه و در شهرهای دیگر مانند والنسیا، کادیس و سویل، حداکثر هزینۀ زندگی ۸۵۰ یورو در ماه است.

مسکن در اسپانیا

دانشجویان خارجی می‌توانند یکی از موارد زیر را به‌عنوان مسکن انتخاب کنند:

  • اقامتگاه شخصی برای دانشجویان: حداقل هزینۀ ماهیانه ۳۵۰ تا ۶۵۰ یورو؛
  • اجارۀ آپارتمان: حداقل هزینۀ ماهیانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو (اگر به‌صورت مشترک اجاره شود، هزینۀ مسکن بسیار کمتر می‌شود)؛
  • اقامت خانگی: حدود ۶۰۰ یورو در ماه، همراه با وعده‌های غذایی.

هزینۀ غذا در اسپانیا

هزینۀ غذا در اسپانیا به‌طور میانگین، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. مواد غذایی در بازار میوه و سبزیجات ارزانتر هستند.

حمل‌و‌نقل در اسپانیا

هزینۀ حمل‌و‌نقل بسیار پایین و حدود ۱٫۵ یورو برای هر سفر با وسایل نقلیۀ عمومی است. در ماه، هزینۀ حمل‌ونقل با داشتن یک کارت اشتراک حمل‌ونقل، بیش از ۶۰ یورو نمی‌شود.

هزینه‌های اضافی و صرفه‌جویی در اسپانیا

سایر موارد اساسی به‌جز غذا، که شامل اینترنت، برق، گرمایش، آب و غیره است، حداکثر ۲۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شوند. هزینه‌های اضافی می‌توانند مانند بیمۀ بهداشتی باشند. با‌این‌حال، هزینۀ بیمۀ بهداشتی برای دانشجویانی که قبلاً مهاجرت کرده‌اند، بار اضافی نیست، زیرا داشتن بیمۀ بهداشتی برای تأیید ویزا اجباری است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن