مهاجرت به اسپانیا

روادید نومد دیجیتال (دورکاری بین‌المللی) در اسپانیا

نومد به زبان انگلیسی به معنای کوچ­نشین است و این نوع روادید در دنیا به افرادی تعلق می­گیرد که به صورت فریلنسر یا دورکار برای شرکتی در کشور دیگر فعالیت می­کنند و این انعطاف شغلی به آنها اجازه می­دهد در هر جای دنیا، با دارا بودن حداقل امکانات و زیرساخت، فعالیت حرفه­ای خود را انجام دهند.

از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۳)، دولت اسپانیا این نوع روادید به شهروندان خارجی ارائه می­دهد. ویزای نومد دیجیتال اسپانیا به کارمندان غیر اروپایی شرکت­های کشورهای دیگر اعطاء می­شود که تنها با استفاده از رایانه و سامانه ­های الکترونیکی و ارتباطاتی قادر به انجام فعالیت حرفه­ای خود باشند.

این روادید یک فرصت ایده­آل دریافت اقامت برای کلیه افرادی که فعالیت شغلی آنها به طور اختصاصی با کامپیوتر یا موبایل انجام می­شود و علاقمند به مهاجرت یا زندگی در کشورهای خارجی هستند، به حساب می­آید. لازم به ذکر است که شما برای دریافت روادید نومد دیجیتال، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را به زبان اسپانیایی ترجمه کنید. دارالترجمه اسپانیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی فارسی به اسپانیایی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

شرایط دریافت روادید دورکاری بین‌المللی

شرایط دریافت روادید دورکاری بین‌المللی

حال این سوال ایجاد می­شود: چطور ویزای دورکاری بین‌المللی (نومد دیجیتال) در اسپانیا را دریافت کنیم؟

برای دریافت روادید دورکاری بین‌المللی  یا نومد دیجیتال در اسپانیا باید شرایط زیر را داشته باشیم:

  • شهروند اتحادیه اروپا نباشیم.
  • کارمند شرکتی ثبت شده در خارج از اسپانیا باشیم.
  • امکان انجام فعالیت حرفه­ای مربوطه به صورت دور کاری
  • دارا بودن مدرک معتبر با حرفه/شغل از مراکز علمی و آموزشی معتبر و تجربه حداقل سه سال در آن زمینه تخصصی
  • برقراری ارتباط شغلی (کارمند-کارفرما) بین متقاضی و شرکت مربوطه در طول حداقل ۳ ماه گذشته
  • اثبات اینکه متقاضی در اسپانیا شغل دیگری نخواهد داشت و تنها به همکاری با شرکت خارجی می­پردازد.
  • تأئیدیه دریافت حقوق ماهیانه برابر با میزان دستمزد حداقلی در اسپانیا (شخص متقاضی باید ثابت کند در ماه حداقل ۲۲۰۰ یورو حقوق دریافت می­کند) و یا دارا بودن سرمایه­ای بالغ بر ۳۰۰۰۰ یورو.
  • دارا بودن قرارداد بیمه خصوصی که تمامی دوره اقامت در اسپانیا را پوشش دهد.
  • عدم سوء پیشینه کیفری و ممنوعیت ورود به حوزه شنگن

مدت روادید دورکاری بین‌المللی

طرح اعطای ویزای نومد دیجیتال اسپانیا در قالب قانون استارتاپ­ها (Ley de Startups) از ژانویه سال ۲۰۲۳ در اسپانیا اجرائی شده است. طول مدت این روادید ۱ سال می­باشد و برای ۳ سال نیز قابل تمدید است. برای دریافت این ویزای اقامتی، متقاضی بایست، پس از احراز دارا بودن شرایط بالا، از طریق نمایندگی­های دیپلماتیک، سفارت­­­ها یا کنسولگری­های اسپانیا اقدام نماید.

مزایای روادید دورکاری بین‌المللی

از جمله مزایای روادید دورکاری بین‌المللی یا نومد دیجیتال اسپانیا می­توان به امکان سفر آزادانه به کلیه کشورهای حوزه شنگن، دسترسی به خدمات بهداشتی، سلامت، آموزشی و امکان کسب اقامت دائمی اسپانیا پس از ۵ سال سکونت مداوم در این کشور اشاره کرد. این روادید همچنین به شما اجازه همراه داشتن اعضای خانواده (البته با اثبات تمکن مالی) را می­دهد.

امور مالیاتی متقاضیان روادید دورکاری بین‌المللی

تعیین وضعیت اقامت مالیاتی از مهم­ترین مسائل مربوط به این نوع روادید در هر کشور است، چرا که هر دولت قوانین خاص خود را دارد.

در اسپانیا، طبق ماده ۹ قانون ۲۰۰۶/۳۵ مرتبط با مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند، به لحاظ مالیاتی مقیم اسپانیا محسوب می­شوند:

  • بیش از ۱۸۳ روز در سال در اسپانیا ساکن باشند.
  • منافع مالی-اقتصادی و یا درآمد اصلی آنها در اسپانیا باشد.
  • همسر قانونی یا فرزندان خردسال آنها در اسپانیا ساکن باشند.

در صورتی که شما یکی از شرایط بالا را دارا باشید، می­بایست مالیات خود را به دولت اسپانیا بپردازید. در همین راستا، متقاضی باید نزد اداره مالیات و اداره تأمین اجتماعی اسپانیا (به عنوان خویش­فرما) ثبت نام نماید.

به طور کلی، شناخت قوانین و ضوابط مالیاتی در خصوص روادید شغلی برای متقاضیان بسیار حائز اهمیت است، چرا که هرگونه ناآگاهی از این موارد می­تواند جریمه­های سنگین را برای آنان دربر داشته باشد.

در این خصوص، کارمند دورکار بین‌المللی (نومد دیجیتال) باید اقدامات مالیاتی ذیل را در اسپانیا انجام دهد:

الف) پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (IRPF)

ب) پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (IVA)

ج) پرکردن فرم اظهارنامه مالیاتی هر سه ماه یکبار نزد اداره مالیات و دارایی

همانطور که مشاهده نمودید، دریافت اقامت موقت اسپانیا بوسیله دورکاری بین‌المللی از جمله گزینه­های در دسترس برای مهاجرت به این کشور است. برای این منظور، تنها کافی است (در صورت دارا بودن شرایط) عزم خود را جزم کرده و برای دریافت ویزا اقدام نمایید.

سوالات متداول:

  • ویزای نومد دیجیتال اسپانیا چیست؟

روادید نومد دیجیتال یا دورکاری بین‌المللی اسپانیا به متقاضیان غیراروپایی اعطاء می­شود که در یک شرکت خارجی فعالیت داشته و امکان اشتغال به صورت دورکاری برای آنان فراهم است.

  • شرایط دریافت ویزای نومد دیجیتال اسپانیا چیست؟

برای دریافت این ویزا باید شاغل یک شرکت غیراسپانیایی باشید و دست کم ماهانه ۲۲۰۰ یورو حقوق دریافت کنید. سایر شرایط را می­توانید در همین مقاله مطالعه نمایید.

  • امکان دریافت اقامت برای اعضای خانواده وجود دارد؟

بله. بستگان درجه یک (همسر، پدر، مادر، فرزند) می­توانند همراه با متقاضی اقامت اسپانیا را دریافت کنند. برای این منظور، به ازای همراه اول، اثبات تمکن به میزان ۸۷۵ یورو و برای نفر دوم به بعد به میزان ۲۹۲ یورو نیاز است.

  • با دریافت ویزای نومد دیجیتال می­توان به سایر کشورهای اروپایی سفر کرد؟

بله. این امکان وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن