مهاجرت به ترکیه

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه کدام‌اند؟

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه کدام‌اند؟ برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه، برخی از مدارک را باید برای کامل کردن روند ثبت‌نام آماده کنید و قبل از دریافت پذیرش اولیه در دانشگاه همراه با تقاضای پذیرش به دانشگاه ارسال کنید. در طول ثبت‌نام اولیه، می‌توانید برخی از مدارک را به‌صورت آنلاین با فرمت PDF یا JPG ارسال کنید. با این وجود، در طول ثبت‌نام رسمی در دانشگاه، مدارک مورد نیاز نیز باید در نسخه اصلی و همراه با ترجمه رسمی مدارک ارائه شوند. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به ترکیه، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ترکی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

 

اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه کدام‌اند، باید همیشه معیارهای دقیق دانشگاه‌ها را برای پذیرش در دانشگاه به دقت بررسی کنید.

تقاضا برای مقطع کارشناسی در ترکیه

اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی در ترکیه تحصیل کنید، باید دارای مدرک دیپلم باشید. بقیه مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه برای مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • فرم تقاضا
  • دیپلم دبیرستان
  • رونوشت گزارشات
  • نمره مهارت زبانی
  • پرداخت هزینه تقاضا (۳۵ الی ۱۰۰ دلار)
  • گواهی که نشان دهد آزمون ورودی دانشگاه را سپری کرده‌اید (برای مثال، SAT1، آزمون IB و غیره).
  • نامه‌ای که تضمین می‌کند شما دارای بودجه کافی برای حمایت از خودتان در طول تحصیل در ترکیه هستید.

تقاضا برای مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

اگر می‌خواهید مقطع کارشناسی ارشد یا مقطع دکترا را در ترکیه تحصیل کنید، باید مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه را در هر وب سایت مخصوص به برنامه تحصیلی آن دانشگاه بررسی کنید. مدارکی که می‌توانید انتظار داشته باشید که جزو لیست مدارک لازم باشند عبارتند از:

  • فرم تقاضا
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  • بیانیه هدف (ارائه پروژه و انگیزه)
  • رزومه آپدیت شده
  • نامه ارجاع از استاتید و کارفرماها
  • رونوشت گزارشات
  • نمره آزمون کارشناسی (به رشته تحصیلی‌تان بستگی دارد)
  • نمره مهارت زبانی (تافل یا آزمون مهارت زبانی در دانشگاه)
  • نمره آزمون‌های کتبی یا مصاحبه‌ها
  • نامه‌ای که تضمین می‌کند شما دارای بودجه مالی کافی برای حمایت از خودتان در طول تحصیل در ترکیه هستید.

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه

هر دانشگاه و برنامه درسی در ترکیه، شرایط ورودی مخصوص به خود را دارند که ممکن است شامل ارائه مدارک تحصیلی همراه با ترجمه رسمی آنها، مهارت زبانی و دیگر شرایط باشد. خیلی مهم است که شرایط ورودی هر برنامه درسی را که انتخاب می‌کنید قبل از تقاضا به دقت بررسی کنید.

برای برنامه‌های کارشناسی، حداقل شرایط ورودی معمولاً عبارتند از مدرک دیپلم یا معادل آن و مدرک زبان. برای برنامه‌های کارشناسی ارشد، حداقل شرایط ورودی به دانشگاه‌های ترکیه معمولاً عبارتند از مدرک کارشناسی و مدرک زبان که نشان دهد توانایی تحصیل در رشته‌ای که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود را دارید.

پروسه تقاضا برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

وقتی رشته‌ای را انتخاب می‌کنید و مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه را آماده می‌کنید، می‌توانید تقاضایتان را به دانشگاه مورد نظرتان ارسال کنید. فرآیند تقاضا برای دانشگاه‌ها در ترکیه به‌صورت متمرکز است. همه تقاضاها از طریق وب سایت YOK ارسال می‌شوند.

در هنگام تقاضا باید اطلاعات در مورد مدارک تحصیلی، مهارت زبانی و دیگر اطلاعات مربوطه را ارسال کنید. همچنین باید هزینه تقاضا را نیز پرداخت کنید که معمولاً حدود ۱۵۰ لیر ترکیه (۲۰ دلار) است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تقاضا و همه مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه را هر چه سریع‌تر ارسال کنید تا از تاخیر در پردازش تقاضایتان جلوگیری کرده باشید. همچنین بسیار مهم است که بدانید پروسه تقاضا برای برخی دانشگاه‌ها و برنامه‌ها ممکن است رقابتی‌تر باشد. بنابراین، ایده خوبی است تا برای چندین برنامه دانشگاهی تقاضایتان را ارسال کنید تا شانس پذیرش‌تان را بالا ببرید.

پروسه ویزای تحصیلی

وقتی در دانشگاه ترکیه پذیرش شدید باید برای ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید. پروسه ویزا برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه کمی می‌تواند پیچیده باشد، از این رو بهتر است تا حد امکان این پروسه را زودتر شروع کنید.

برای این کار باید همه مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید از جمله نامه پذیرش از دانشگاه، اثبات منابع مالی کافی و پاسپورت معتبر. همچنین باید هزینه ویزا را نیز پرداخت کنید که معمولاً حدود ۶۰ دلار است.

باید به این نکته دقت کنید که پروسه ویزا می‌تواند چندین هفته یا حتی چندین ماه طول بکشد، از این رو این پروسه را هر چه زودتر شروع کنید تا مطمئن شوید که ویزای تحصیلی را تا هنگام شروع برنامه درسی آماده کرده باشید.

 

کلام آخر

اولین مرحله در تقاضا برای یک دانشگاه در ترکیه به عنوان یک دانجشوی بین‌المللی، تحقیق و بررسی در مورد این است که مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه کدام‌اند. ممکن است مدارک لازم برای هر دانشگاه متفاوت از دانشگاه دیگر باشد، بنابراین در هنگام درخواست برای پذیرش در دانشگاه باید در مورد مدارک لازم مطمئن شوید. می‌توانید اطلاعات لازم در مورد پذیرش دانشگاه‌ها را از وب‌سایت دانشگاه‌ها بیابید. ‌

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن