مهاجرت به آلمان

آوسبیلدونگ چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

یکی از فرصت‌های مهاجرت به آلمان و کار و تحصیل در این کشور ثبت نام در آوسبیلدونگ است. در واقع، آوسبیلدونگ سیستمی منحصربه‌فرد است که برای دانشجویان غیر اروپایی این فضا را فراهم می‌کند تا بتوانند در آلمان تحصیل و کار کنند. جالب است بدانید که سیستم آوسبیلدونگ در آلمان از قرون وسطی توسعه یافته‌ است. بنابراین، مردم آلمان با این سیستم به خوبی آشنا هستند و بسیاری از آنها از طریق این سیستم وارد بازار کار آلمان می‌شوند. هر ساله بیش از پانصد هزار قرارداد جدید کارآموزی (آوسبیلدونگ) توسط شرکت‌های مختلف در آلمان منعقد می‌شود. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به آلمان و استفاده از سیستم آسپیلدونک، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را به آلمانی ترجمه کنید. دارالترجمه آلمانی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آوسپیلدونگ آلمان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

معرفی آوسبیلدونگ در آلمان

پیش از هر چیزی، باید بدانیم سیستم آوسپیلدونگ چیست. آوسبیلدونگ همان سیستم فنی و حرفه‌ای در آلمان است و خدمات آموزش را به مهاجران و افراد خارجی ارائه می‌دهد.

وقتی در یک شرکت آلمانی به‌عنوان کارآموز پذیرفته می‌شوید، دوره کارآموزی شما به دو قسمت تقسیم می‌شود:

بخش اول، کارفرما یا شرکت آلمانی با شما ارتباط برقرار می‌کند تا به‌ عنوان کارآموز در محل کار حاضر شوید.

بخش دوم، در کلاس‌های آموزشی، شرکت خواهید کرد و دوره آموزش‌تان به آموزشگاه فنی حرفه‌ای، که در زبان آلمانی به آن Berufsschule گفته می‌شود، وابسته خواهد بود.

بنابراین باید در هر دو مکان حضور داشته باشید و زمان‌تان  را بر اساس دوره کارآموزی تقسیم کنید. برای مثال، فرض کنید که در یک هتل، آوسبیلدونگ هستید. در این مورد باید سه بار در هفته در وقت تعیین شده در هتل حضور داشته باشید تا تجربه عملی کار در هتل را به دست آورید و بقیه روزهای هفته را در موسسه آموزشی سپری کنید.

ممکن است دپارتمان‌های‌تان تغییر کنند، زیرا از شما خواسته می‌شود تا یک ماه در بخش خانه‌داری، یک ماه در سرویس اتاق و یک ماه در دفتر هتل مشغول به کار شوید تا تجربه کافی را در شغل مدیریت هتل به دست آورید.

برای دو روز باقیمانده از هفته خود در موسسه آموزش فنی حرفه‌ای شرکت خواهید کرد و دروس مربوط به کار خود را مطالعه خواهید کرد. موسسه آموزش فنی و حرفه‌ای از شما امتحان میان ترم و پایان ترم خواهد گرفت.

نمره نهایی آوسلبیلدونگ شما شامل مجموع نمراتی است که از شرکت و موسسه آموزش فنی و حرفه‌ای به‌دست آورده‌اید. شرکت بر اساس کاری که انجام می‌دهید به شما نمره می‌دهد و موسسه آموزشی نیز بر اساس آزمونی که از شما می‌گیرد نمره می‌دهد.

مدت زمان برنامه آوسبیلدونگ در آلمان

معمولاً طول دوره برنامه آوسبیلدونگ سه سال است، اما اگر نمرات مطلوبی را در عملکردتان به‌دست آورید، می‌توانید  این دوره را طی در مدت کوتاه‌تری به اتمام برسانید. معمولاً طول دوره آوسبیلدونگ به عوامل مختلفی بستگی دارد، برای مثال:

  • در کدام شرکت کار می‌کنید
  • مسئولیت کدام بخش با شما است
  • در کدام موسسه آموزش فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل هستید

شرایط زبانی برای آوسبیلدونگ در آلمان

زبان مورد استفاده در موسسه آموزش فنی و حرفه‌ای آلمانی است. همه امتحانات این دوره آموزشی به زبان آلمانی برگزار می‌شوند. همچنین، شرکتی که در آن مشغول به فعالیت خواهید شد در آلمان مستقر است، بنابراین تسلط به زبان آلمانی برای تحصیل در آوسپیلدونگ ضروری است. البته در بسیاری از مواقع، افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند می‌توانند در این آموزش شرکت کنند. اما به‌طور معمول، برقراری ارتباط در محل کار به زبان آلمانی است.

بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌ها در آلمان اعلام کرده‌اند که مهارت‌های زبانی برای کامل کردن دوره آموزشی ضروری می‌باشد. بنابراین باید مهارت زبان آلمانی‌تان را بهتر کنید تا بتوانید برای شرکت در این دوره پذیرفته شوید. سطح B2 آلمانی برای این برنامه کافی است. حتی در بسیاری از مواقع، سطح زبان B1 آلمانی نیز پذیرفته می‌شود.

تحصیلات مورد نیاز برای آوسبیلدونگ آلمان

شهروندان غیراروپایی باید حداقل باید دارای مدرک دیپلم متوسطه را داشته باشند. افرادی با سطح تحصیلی بالاتر نیز می‌توانند برای شرکت در برنامه آوسبیلدونگ تقاضای‌شان را ارسال کنند. بسیاری از شرکت‌های آلمانی شرط سنی را حداقل ۱۷ و حداکثر ۳۰ سال در نظر گرفته‌اند، اما اداره مهاجرت یا دولت آلمان هیچ گونه شرط سنی را برای این برنامه اتخاذ نکرده است و شرط سنی به شرکتی که شما را استخدام می‌کند بستگی دارد.

مدارک مورد نیاز برای تقاضای آوسبیلدونگ در آلمان

و اما می‌رسیم به مدارک مورد نیاز برای شرکت در برنامه آوسپیلدونگ آلمان! برای تقاضای آوسبیلدونگ آلمان به مدارک زیر نیاز دارید:

رزومه

رزومه شما باید مختصر باشد و شامل اطلاعات دقیق در مورد تحصیلات‌، تجربه کاری و موارد دیگر باشد.

انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه‌تان را طوری بنویسید تا ثابت کنید که گزینه مناسبی برای حضور در دوره‌های آوسبیلدونگ هستید.

تجربه کاری تاییدشده

اگر در زمینه مربوط به شغل انتخابی‌تان فعالیت کرده باشید، بر نامزدی شما برای شغلی که تقاضای خود را ارسال کرده‌اید تاثیر می‌گذارد.

مدارک تحصیلی

برخی از شرکت‌ها از شما می‌خواهند تا ترجمه رسمی مدارک تحصیلی‌تان را به همراه مدارکی که در بالا اشاره کردیم ارائه کنید.

کلام آخر

تا به اینجا با آوسبیلدونگ آشنا شدید و این فرصت کار و تحصیل در آلمان را شناختید. آوسبیلدونگ آلمان به برنامه آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره دارد که برای آماده کردن افراد در موقعیت‌های شغلی مختلف طراحی شده است. برنامه‌های آوسبلیدونگ نقش مهمی را در آموزش و توسعه نیروی یک کشور بازی می‌کنند. دانشجویان غیر آلمانی نیز می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. یکی از شرط‌های مهم برای شرکت در این برنامه، تسلط به زبان آلمانی است. مدت زمان شرکت در این برنامه سه سال است که با کمی تلاش می‌توانید در مدت دو و نیم سال این دوره را به اتمام برسانید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن