مهاجرت

GPA چیست و چرا این همه مهم است؟

اگر در حال تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد در ایالات متحده آمریکا باشید، حتماً می‌دانید GPA چیست. دانشگاه‌های آمریکا از GPA استفاده می‌کنند و بر اساس آن، مشخص می‌شود آیا دانشجوی خوبی هستید یا نه. در واقع، GPA  حاکی از معدل تحصیلی شما در طول تحصیل است.  در واقع، این عدد معدل شما حاکی از آن است که آیا شما توانسته‌اید استانداردها و انتظارات دانشگاه یا برنامه تحصیلی‌تان را برآورده کنید و یا خیر. یکی از مراحل مهاجرت و تحصیل در ایالات متحده آمریکا ترجمه رسمی اسناد و مدارک است. در دارالترجمه ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را به صورت آنلاین و حضوری و بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌دهیم. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد GPA بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

GPA چیست؟

 

پیش از هر چیزی، باید بدانیم GPA  یا (Grade Point Averagge) چیست! در واقع،  GPA  میانگین نمرات تحصیلی‌تان است که برای ارزیابی موفقیت شما در طول دوره تحصیلی استفاده می‌شود. معدل عددی است که نشان می‌دهد در طول ترم و سال تحصیلی چه نمره‌ای را کسب کرده‌اید. مقیاس GPA از ۱٫۰ تا ۴٫۰ است. البته ممکن است میانگین نمرات تحصیلی (GPA) در طول تحصیل تغییر کند، بنابراین در سراسر دوران تحصیل‌تان فرصت دارد تا میانیگن تمره GPA را تغییر دهید.

نحوه محاسبه GPA چگونه است؟

بالاترین نمره در GPA عدد ۴ است. در واقع، نمره GPA بین ۰ تا ۴ است. بالاترین نمره‌ای که در هر آزمونی به دست می‌آورید (A، ۱۰، ۵، ۱۰۰% و غیره) برابر با بالاترین نمره در GPA هستند. برای مثال، در آمریکا نمره A بالاترین نمره‌ای است که می‌توانید در کلاس درس به‌ دست آورید. بعد از گذراندن چند کلاس، این نمره‌ها جمع بسته می‌شوند و بر مجموع واحدهای تمام دروس گذرانده‌شده تقسیم می‌شود. نمره‌ نهایی‌تان همان معدل  GPA است.

اجازه بدهید مثالی بزنیم تا نحوه محاسبه GPA را به‌طور کامل درک کنید. فرض کنید در یک ترم، سه درس انتخاب کرده‌اید: زیست شناسی (دو واحد)، ریاضیات (۲ واحد) و زبان انگلیسی (۳ واحد). نمره شما در این دروس به صورت زیر است:

زیست شناسی: C (C برابر با نمره ۲ در GPA است)

ریاضیات: B (B برابر با نمره ۳ در GPA است)

انگلیسی: A (A برابر با نمره ۴ در GPA است)

اگر این نمرات را در تعداد واحدهای درسی ضرب کنیم، خواهید دید که برای زیست شناسی نمره ۴، برای ریاضی نمره ۶ و برای انگلیسی نمره ۱۲ را به دست خواهید آورد. در کل، نمره شما ۲۲ است. برای محاسبه متوسط GPA، این عدد را تقسیم بر تعداد کل واحدهای درسی می‌کنیم (۷=۳+۲+۲). GPA شما برابر با ۳٫۱۴ است.

 چرا GPA مهم است؟

در طول تحصیل در دانشگاه، میانگین نمره GPA در واقع شاخصی است که نشان می‌دهد آیا شما دانشجوی خوبی هستید یا نه. با اینکه می‌دانید که در دوره‌های درسی خود موفق شده‌اید یا نه، میانگین نمره‌های‌تان نمای کلی از نمرات و موفقیت شما را نشان می‌دهد.

طی مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، از شما می‌خواهند میانگین نمره GPA خودتان را در موقعیت‌های خاص ارائه کنید. در اینجا چند مثال می‌زنیم تا بهتر متوجه شوید:

  • تقاضا برای بورسیه تحصیلی
  • پیوستن به یک سازمان
  •  هنگام انجام برنامه‌های فوق برنامه
  • تقاضا برای تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و یا دکتری)

در واقع، میانگین معدل شما کلیدی برای باز کردن سایر موارد هیجان‌انگیزی است که ممکن است در طول تحصیل، از آن‌ها استفاده کنید. اگر سازمانی بخواهد از وضعیت‌تان در مقام دانشجو مطلع شود، ملاک را نمره GPA شما قرار خواهد داد.

سازما‌ن‌ها، کمیته‌های بورسیه تحصیلی و دانشگاه‌ها به دنبال جذب دانشجویان سخت‌کوش با نمره GPA بالا هستند.

چگونه نمره بالای GPA را حفظ کنیم؟

حفظ یک نمره عالی GPA همیشه کار راحتی نیست. اگر در شروع برنامه تحصیلی، نمره GPA پایینی را کسب کنید، بعداً افزایش میانگین GPA سخت‌تر می‌شود (مخصوصاً در حوزه ریاضیات).

اما اگر در ابتدا سخت‌کوش باشید، حتی اگر در سال سوم نمره کمتری را کسب کنید، معدل‌تان چندان پایین نخواهد آمد. در طول سال، معدل شما  متغیر خواهد بود و تغییر خواهد کرد، اما این نکته را باید بدانید که نمره GPA شما در هر ترم حاکی از میزان پیشرفت‌تان است.

نمره GPA خوب در دانشگاه‌ها چقدر است؟

در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها، معدل‌تان حاکی از واجدالشرایط بودن شما برای برخورداری از برنامه‌های کمک مالی، بورسیه‌های تحصیلی و سایر حمایت‌ها است. اگر حداقل نمره معدل‌تان پایین باشد (معمولاً نمره پایین ۲ است، اما این نمره معیار در موسسه‌ها متفاوت با یکدیگر است)، ممکن است حمایت مالی را از دست بدهید.

همچنین نمره GPA یکی از شرایط ثبت‌نام در انجمن خاص یا مشارکت در فعالیت‌های فوق برنامه است. اگر نمره GPA پایین باشد، فرصت‌های بسیاری را برای فعالیت از دست خواهید داد.

همچنین اگر می‌خواهید تحصیلات‌تان را ادامه دهید و برای مقاطع بالاتر اقدام کنید، نمره GPAتان بسیار مهم خواهد بود. البته GPA خوب به دانشگاه و نوع برنامه مورد نظرتان بستگی دارد.

کلام آخر

نمره GPA بسیار مهم است، اما همه چیز نیست. شاید بی‌انصافی باشد که در طول دوران تحصیل در دانشگاه فقط با یک عدد پیشرفت یک دانشجو مورد ارزیابی قرار گیرد و موفقیت‌های شخص در طول تحصیل مهم نباشد. بسیاری از دانشجویان احساس می‌کنند با وجود آنکه نمرات‌شان در حد عالی نیست، اما همچنان سخت‌کوش و در حال پیشرفت هستند. کافرماها و دانشگاه‌ها نیز از این واقعیت آگاه هستند. بنابراین، هنگام درخواست برای یک دانشگاه و یا جستجو برای یک شغل، فقط ارسال میانگین GPA لازم نیست. بلکه رزومه، نمونه کار و نمره آزمون‌تان نیز ارزیابی خواهد شد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن