دسته‌بندی نشده

مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی

اگر رویای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را در سر می‌پرورانید، بعد از انجام بررسی‌های لازم و یافتن پاسخ مهاجرت تحصیلی خوب است یا نه، باید به دنبال یافتن جواب این سوال باشید: چگونه از دانشگاه های خارجی پذیرش بگیریم؟ اگر نحوه گرفتن پذیرش دانشگاه را بشناسید، می‌توانید با آگاهی و شناخت بیشتری، در این مسیر سرنوشت‌ساز قدم بگذارید و همۀ ابعاد آن را با نگاهی موشکافانه، بررسی کنید. اما چگونه مراحل اخذ پذیرش تحصیلی را بشناسیم؟ به عنوان مثال، می‌توانید از کسانی که تجربۀ مهاجرت جهت تحصیل در کشورهای خارجی را دارند، پرس‌وجو کنید و در مورد شرایط اخذ پذیرش تحصیلی و  مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی از آن‌ها پرس و جو کنید. همچنین، باید همواره، در ذهن‌تان داشته باشید که مدت زمان گرفتن پذیرش تحصیلی اصلاً کوتاه نیست و باید خودتان را برای روندی طولانی‌مدت آماده کنید و اصلاً دلسرد نشوید. علاوه بر این، باید همواره دقیق و گوش‌به‌زنگ باشید و اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام دهید.

در این مطلب، مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی را قدم به قدم برای‌تان خواهیم گفت تا در این مسیر دشوار و زمان‌‍بر، قدم‌هایی حساب‌شده بردارید. با دارالترجمه رسمی ساترا همراه باشید!

کشور و دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید!

پیش از هر اقدامی برای اخذ پذیرش، باید کشور و دانشگاه‌ موردنظرتان را به خوبی بشناسید! همان‌طور که می‌دانید، تعداد دانشگاه‌ های جهان بی‌شمار است و هر کشور چندین دانشگاه دارد. اما آیا باید هر دانشگاهی درخواست بفرستید؟ خیر! باید کشور و دانشگاه را با آگاهی کامل انتخاب کنید.

برای انتخاب دانشگاه و کشور، می‌توانید یک سری معیارها را برای خودتان مشخص کنید و انتخاب‌تان را براساس آن‌ها صورت دهید.

در ادامه، معیارهای انتخاب دانشگاه و کشور مناسب را برای‌تان آورده‌ایم:

  • کشور و شهر
  • اعتبار دانشگاه
  • هزینه‌ها (هزینۀ تحصیلی، هزینۀ دانشگاه و هزینۀ زندگی)
  • فرهنگ کشور مقصد
  • شرایط سیاسی و اجتماعی کشور مقصد
  • امکان اقامت

اما چگونه دانشگاه‌های خوب را شناسایی کنیم! برای این کار، می‌توانید در مورد دانشگاه مورد نظرتان تحقیق کنید و آن را از جوانب مختلف، بررسی کنید. همچنین، می‌توانید سری به لیست دانشگاه های برتر دنیا و همچنین، لیست وزارت علوم بزنید و دانشگاه‌ های خارجی مورد تایید وزارت علوم ایران را بشناسید!

به طور خلاصه، بدون شناخت کافی، برای هیچ دانشگاهی درخواست پذیرش نفرستید! سعی کنید کشور و دانشگاهی را انتخاب کنید که شرایطش متناسب با شرایط خودتان باشد.

با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه، اطلاعات لازم را گردآوری کنید!

گردآوری اطلاعات مسئلۀ بسیار مهمی است، چرا که این اطلاعات می‌توانند چرغ راه‌تان باشند، تکلیف‌تان را تا حد زیادی روشن کنند و از نگرانی‌های‌تان بکاهند. به وب‌سایت دانشگاه‌ و دانشکدۀ مورد نظرتان مراجعه کنید و همۀ اطلاعات لازم را گردآوری کنید.

در گردآوری این اطلاعات، کمال دقت را به خرج دهید.

و اما با مراجعه به این وب‌سایت‌ها، چه اطلاعاتی را به دست خواهید آورد:

  • زمان پذیرش دانشگاه
  • اساتید دانشگاه و حوزۀ مطالعه‌شان
  • نحوه ارسال درخواست پذیرش
  • مهلت ارسال درخواست
  • شرایط اعطای کمک هزینه تحصیلی
  • مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی

مکاتبه با اساتید را شروع کنید!

مکاتبه با اساتید برای پذیرش قدمی بسیار مهم است. اما بهترین زمان مکاتبه با اساتید کدام است؟ نحوه مکاتبه با اساتید خارج از کشور چگونه است؟ به همۀ این سوالات پاسخ خواهیم داد.

در واقع، چندین ماه پیش از شروع فرآیند اپلای، باید به فکر برقراری ارتباط با اساتید خارج از کشور باشید. برای این مکاتبه، می‌توانید از ایمیل استفاده کنید.

اساتید حوزۀ مورد نظرتان را شناسایی کنید و به آن‌ها ایمیل بزنید و رزومۀ پر و پیمان‌تان را برای‌شان ارسال کنید. اگر نمی‌دانید در این ایمیل، باید چه بگویید، اصلاً نگران نباشید، چارۀ کار آسان است؛ می‌توانید چندین نمونه ایمیل مکاتبه با استاد را مطالعه کنید تا با ساختار و محتوای آن آَشنا شوید.

در ایمیل مکاتبه با استاد، نیاز نیست غلو کنید، بلکه کافی‌ست خودتان را به خوبی معرفی کنید و از این طریق، تصویر مثبتی را از خودتان ارائه دهید. به استاد مورد نظرتان نشان دهید که به زمینۀ مطالعاتی‌اش علاقه‌مندید و توانایی لازم را برای همکاری با ایشان را دارید.

یادتان باشد ایمیل به استاد برای اپلای باید مختصر و مفید باشد، چرا که استاد وقت خواندن نامۀ بلند را ندارد و ممکن است حوصله‌اش سر برود و ایمیل‌تان را ناتمام کنار بگذارد.

اما اگر استاد جواب ایمیل اپلای را نداد، باید چه کار کنید؟ معمولاً، اساتید، روزانه، ایمیل‌های متعددی را دریافت می‌کنند، در نتیجه، ممکن است ایمیل شما را نبیند، بنابراین، اگر جوابی نگرفتید، پس از چند روز، مجدداً، ایمیل ارسال کنید.

با توجه به بازخورد استاد، تصمیم بگیرید که برای آن دانشگاه اپلای کنید یا نه.

در یک کلام، ایمیل مکاتبه با اساتید را جدی بگیرید!

توصیه‌نامه بگیرید!

علاوه بر مکاتبه با اساتید خارجی، باید با اساتید خودتان نیز صحبت کنید و از آن‌ها توصیه‌نامه بخواهید. توصیه نامه استاد از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً، دانشگاه خارجی مورد نظرتان بین دو تا سه توصیه‌نامه از شما می‌خواهد. سعی کنید این توصیه‌ نامه ‌ها را از اساتیدی بگیرید که شناخت خوبی از شما دارند. یادتان باشد استاد راهنما مهم‌ترین شخصی است که می‌تواند برای شما توصیه نامه تحصیلی بنویسد.

برای شرکت در آزمون‌های لازم آماده شوید!

و اما می‌رسیم به آزمون‌های لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی! برای ورود اخذ پذیرش، بسته به رشته‌ و کشور مورد نظرتان، باید در یک سری آزمون‌ها نیز شرکت کنید.

آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین آزمون‌ها برای اخذ پذیرش تحصیلی هستند. آزمون‌های آیلتس و تافل برای پذیرش در دانشگاه ضروری هستند! هنگام پر کردن فرم پذیرش دانشگاه، به نمره تافل یا آیلتس احتیاج دارید، مگر اینکه دانشگاه‌های استثناء را انتخاب کرده باشید!

اما از کجا بدانیم که باید به کدام مدرک زبان برای پذیرش نیاز داریم؟ چارۀ کار ساده است! با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظرتان، می‌توانید مدرک لازم را شناسایی کنید. در این بین، برخی کشورها مدرک مختص به خودشان را تعیین می‌کنند.

با اخذ مدرک مورد نیاز زبان، یکی از مهم‌‌ترین مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاههای خارجی را پیموده‌اید. در ضمن، یادتان نرود که هر چقدر نمرۀ زبان‌تان بالاتر باشد، شانس بیشتری در اخذ پذیرش تحصیلی خواهید داشت.

از دیگر آزمون‌ های معتبر زبان انگلیسی می‌توان به آزمون‌های ام سی اچ ای (MCHE-MSRT)، جی آر ای عمومی (GRE General)، جی آر ای موضوعی (GRE Subject)، ام کت (MCAT)، جی مت (GMAT)، تی اس ای ( TSE) و  ال ست (LSAT) اشاره کرد.

اگر به مدرک زبان آلمانی برای پذیرش نیاز داشته باشید، معمولاً، باید این سطوح را بگذرانید: آزمون‌های سطح آ (Level A)، آزمون‌های سطح بی (Level B) و آزمون‌های سطح سی (Level C).

برای دریافت پذیرش از برخی دانشگاه‌ها نیز ممکن است به مدرک زبان فرانسه نیاز داشته باشید. از آزمون‌ های معتبر زبان فرانسه می‌توان به این موارد اشاره کرد: آزمون دلف (DELF یا  DALF)، آزمون‌های تی ای اف (TEF یا TEFAQ)، آزمون تی اف آی (TFI)، آزمون تی سی اف (TCF یا TCFQ).

اگر برای اخذ پذیرش نیاز به دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی دارید، معمولاً، گزینه‌های آزمون تومر (Tommer) و آزمون الس (ALES) پیش روی‌تان قرار خواهند داشت.

و اما نوبت به آزمون‌های علوم پزشکی می‌رسد. این آزمون‌ها عبارتند از: یو اس ام ال ای (USMLE)، پی لب (PLAB)، ام سی سی ای ای (MSSEE، MSSQE) و ام سی کیو (MCQ).

انگیزه‌نامه بنویسید!

نگارش انگیزه ‌نامه تحصیلی یکی دیگر از مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی است. انگیزه نامه (motivation letter یا statement of purpose) نامه‌ای است که نقش خیلی مهمی در پذیرش شما دارد.

در انگیزه نامه برای پذیرش دانشگاه، باید خودتان را، به طور کامل، معرفی کنید. کمیته پذیرش این نامه را بررسی می‌کند.

اما نحوه نگارش انگیزه نامه چگونه است؟ یک انگیزه نامه قوی شامل چه مواردی می‌شود؟  در ادامه، برای‌تان گقته‌ایم در انگیزه نامه نوشتن،  باید به چه مواردی اشاره کنید:

  • چرا این دانشگاه و کشور را برای تحصیل انتخاب کرده‎‌اید؟
  • به کدام رشته، گرایش و زمینۀ تحقیقاتی علاقه دارید؟
  • از روند تحصیلی و کاری خودتان تعریف کنید.
  • از نحوۀ علاقه‌مند شدن‌تان به این رشته بگویید.
  • از فعالیت‌های پیشین‌تان در این حوزه بگویید.
  • در مورد برنامه‌های‌ آینده‌تان صحبت کنید.
  • بگویید هدف‌تان از ادامه تحصیل چیست.

حال که دانستید در انگیزه نامه چه بنویسیم، یادتان باشد که این نامه مهم‌ترین چیزی است که می‌تواند کمیته را متقاعد کند که شما مناسب دریافت پذیرش هستید. سعی کنید به کمیته نشان دهید که کاملا اهداف برنامه آنها را دریافته‌اید و شایسته‌ترین شخص برای اخذ پذیرش هستید. در نگارش انگیزه‌نامه صادق باشید و به جزئیات توجه لازم را داشته باشید.

پیش از نگارش انگیزه‌نامه، می‌توانید به چندین نمونه انگیزه نامه خوب مراجعه کنید تا از این طریق، با قالب انگیزه نامه آشنا شوید و ایده بگیرید.

رزومه تهیه کنید!

رزومه تحصیلی یکی دیگر از موارد لازم برای اخذ پذیرش است. در نگارش رزومه و انگیزه نامه، باید خیلی دقت به خرج دهید.

سعی کنید رزومه‌ای قوی را تهیه کنید.

اما در نگارش رزومه، باید به چه مواردی اشاره کنید؟

  • سابقه تحصیلی
  • سابقه شغلی
  • نمرات آزمون‌های آیلتس، تافل و GRE
  • اختراعات
  • پروژه‌ها و مقاله‌ها
  • سابقه کاری
  • مهارت‌ها
  • سابقۀ شرکت در همایش‌های بین‌الملی
  • سابقۀ شرکت در کارگاه‌های مرتبط با حوزه‌ تخصصی‌تان
  • داشتن سابقه حل تمرین (اگر هنوز دانشجو هستید، سعی کنید دستیار آموزشی (Teaching Assistant) یا به اختصار، TA شوید. حل تمرین سبب تقویت رزومه‌تان می‌شود و شانس دریافت فاند TA را نیز بیشتر می کند.)

اگر با محتوا و ساختار رزومه آشنایی ندارید، اصلاً نگران نباشید، چرا که می‌توانید با بررسی چند نمونه رزومه اخذ پذیرش تحصیلی، با قالب و نحوۀ نگارش آن آشنا شوید. سعی کنید به رزومه‌های موفق مربوط به رشته خودتان مراجعه کنید و از آن‌ها الگو بگیرید.

دانشنامه و ریزنمرات‌تان را از دانشگاه محل تحصیل‌تان دریافت کنید!

دانشنامه و ریزنمرات‌تان را از دانشگاه مبدا دریافت کنید، سپس در پی ترجمه و اخذ تاییدیه‌های لازم باشید.برای اطلاعات بیشتر درباره ترجمه رسمی ریزنمرات مراجعه کنید.

برای آشنایی با مراحل ترجمه و تایید مدارک تحصیلی، به مقاله «ترجمه مدرک تحصیلی» در وب‌سایت ساترا مراجعه کنید.

اپلیکیشن فرم را پر کنید!

پر کردن اپلیکیشن فرم (Application Form) یا فرم درخواست یکی دیگر از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی است. برای پر کردن فرم اپلیکیشن دانشگاه، می‌توانید به وب سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید و فرم درخواست آن را پر کنید.  یادتان باشد پیش از ارسال فرم درخواست، به مهلت تعیین‌شده در وب‌سایت دانشگاه، توجه داشته باشید و فرم را پیش از اتمام مهلت، پر کنید یا در صورت لزوم، آن را پست کنید.

یادتان باشد که پر کردن فرم اپلیکیشن اپلای مستلزم پرداخت اپلیکیشن فی (Application Fee) است. این مبلغ برای هر دانشگاه متفاوت است.

برای پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه ها، به دو مورد زیر نیاز خواهید داشت:

  • Visa Card
  • Master Card

اگر امکان پر کردن این فرم به صورت آنلاین فراهم نبود، باید آن را پرینت بگیرید یا این‌که از دانشگاه بخواهید فرم را برای‌تان ارسال کند. در چنین شرایطی، باید فرم را برای دانشگاه پست کنید.

اما حتماً همواره، از خودتان می‌پرسید در فرم درخواست، باید به چه مواردی پاسخ دهید؟

  • مشخصات شخصی
  • حوزه‌های مورد علاقه
  • نمرۀ آزمون زبان
  • اساتید موردنظرتان
  • اساتیدی که برای‌تان توصیه‌نامه می‌نویسند.
  • معدل
  • سوابق پژوهشی
  • سوابق تحصیلی
  • رزومه

و مواردی از این قبیل.

یادتان باشد که این فرم را باید با دقت، پر کنید تا در آینده، دچار دردسر نشوید و گرهی در کارتان ایجاد نشود.

مدارک لازم را در مهلت تعیین‌شده تحویل دهید!

و اما نوبت به ارسال مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی می‌رسد! یادتان باشد باید تا قبل از تاریخ تعیین‌شده در وب سایت دانشگاه، باید مدارک مورد نیاز دانشگاه را ارسال کنید.

در ادامه، مدارک مورد نظر برای اخذ پذیرش را برای‌تان خواهیم گفت:

  • دانشنامه
  • ریزنمرات
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی (یا زبان مورد نظر دانشگاه)
  • مقاله‌های علمی و پژوهشی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، باید در اسرع وقت، به وب‌سایت دانشگاه سر بزنید و مدارک لازم را بشناسید تا بتوانید در زمان مناسب، اقدامات لازم را برای گردآوری مدارک انجام دهید تا مبادا مدرکی از قلم بیفتد یا این‌که دیرتر از موعد مقرر به دست‌تان برسد.

یادتان باشد برخی دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند علاوه بر آپلود فایل مدارک‌تان، فایل پرینت‌شدۀ آن‌ها را نیز برای‌شان ارسال کنید. در نتیجه، باید خودتان را برای چنین موردی نیز آماده کنید!

سخن آخر

تا به این‌جا، با نحوه اخذ پذیرش تحصیلی آشنا شدید و دانستید چگونه باید قطعات این پازل را در کنار یکدیگر قرار دهید.  پس از پیمودن این مراحل و اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان، نوبت به جاگذاری آخرین قطعه از پازل می‌رسد: باید به دنبال دریافت ویزا و مهاجرت جهت تحصیل باشید. در تک تک مراحل اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی،همواره، یادتان باشد که باید صبور باشید و مهم‌تر از آن، نباید کارتان را به تعویق بیندازید و کارها را به دقیقۀ نود موکول کنید. از مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی و مهلت تحویل آن‌ها اطمینان حاصل کنید و در اسرع وقت، اقدامات لازم را انجام دهید.

یادتان باشد که فقط یک غفلت یا دیر رسیدن می‌تواند زحمات‌تان را به باد دهد. شناخت مراحل گرفتن پذیرش می‌تواند سبب تسریع در روند پذیرش شما شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن