دسته‌بندی نشده

دانشنامه چیست ؟

اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های خارج از ایران در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری تحصیل کنید یا این‌که قصد اشتغال در کشوری را دارد، گواهی موقت به هیچ دردتان نمی‌خورد و باید به فکر ترجمه رسمی دانشنامه باشید. اما دانشنامه چیست؟ مراحل گرفتن مدرک دانشنامه کدام است؟ دانشنامه یا گواهی پایان‌دورۀ تحصیلی از مهم‌ترین مدارک تحصیلی است و نشان می‌دهد که شما در چه مقطعی و در کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید. دریافت دانشنامه مراحل مختص به خودش را دارد.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد دانشنامه و نحوه دریافت دانشنامه بدانید برای‌تان خواهیم گفت.

فهرست محتوا

دانشنامه چیست؟

دریافت دانشنامه دانشگاه‌های سراسری

مدارک لازم برای دریافت دانشنامه تحصیلی

دانشنامۀ فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد

سخن آخر

دانشنامه چیست؟

دانشنامه مدرک تحصیلی معتبری است و در واقع، گواهِ فارغ‌التحصیلی شما از دانشگاه است و ارزش ترجمه دارد. بنابراین، نباید گواهی موقت و دانشنامه را با یکدیگر اشتباه بگیرید، چرا که گواهی موقت ارزش ترجمه ندارد و برای مهاجرت، به هیچ دردتان نمی‌خورد. در واقع، برای ترجمه رسمی، باید گواهی موقت‌تان را تبدیل به دانشنامه کنید. اما چگونه گواهی موقت را تبدیل به دانشنامه کنیم؟

برای تبدیل گواهی موقت به دانشنامه، باید یک سری مراحل خاص را طی کنید. البته، مراحل و شرایط آزادسازی مدرک و دریافت دانشنامه، بسته به دانشگاه محل تحصیل‌تان، متفاوت است. در ادامه، هر آنچه باید در مورد مراحل دریافت دانشنامه بدانید برای‌تان خواهیم گفت.

دریافت دانشنامه دانشگاه‌های سراسری

دریافت دانشنامه دانشگاه‌های سراسری مراحل و شرایط مختص به خودش را دارد. اگر در دوره روزانه تحصیل کرده‌اید، باید در ازای سال‌هایی که آموزش رایگان دریافت کرده‌اید، در کشور خدمت کنید یا این‌که به سراغ گزینه‌هایی مانند پرداخت هزینه تحصیل یا مراجعه به بنگاه‌های کاریابی بروید. اما اگر در دورۀ شبانه تحصیل کرده‌اید یا این‌که فارغ‌التحصیل موسسات غیرانتفایی و پیام نور یا پردیس‌های خودگردان هستید، دیگر نیازی به گذراندن این مراحل نخواهد بود.

در ادامه، مراحل، شرایط و مدارک لازم جهت دریافت دانشنامه تحصیلی را، به طور مفصل، برای‌تان خواهیم گفت.

مدارک لازم برای دریافت دانشنامه تحصیلی دانشگاه سراسری

برای دریافت دانشنامه تحصیلی، باید یک سری مدارک شخصی و تحصیلی را به همراه داشته باشید. در ادامه، مدارک لازم برای اخذ دانشنامه تحصیلی را برای‌تان خواهیم گفت.

  • تصویر کارت ملی
  • تصویر همۀ صفحه‌های شناسنامه
  • دو قطعه عکس ۴*۳
  • اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت
  • گواهینامه موقت تحصیلی
  • تسویه حساب از دانشگاه محل تحصیل (هر گونه وام و بدهی)
  • تسویه‌نامۀ صندوق رفاه
  • دانشنامۀ مقاطع تحصیلی قبل

مراحل دریافت دانشنامه دوره روزانه

اگر دانشجوی دورۀ روزانه بوده‌اید، برای گرفتن دانشنامه دانشگاه دولتی، باید یک سری مراحل را بگذرانید. همان‌‎طور که می‌دانید، چون از آموزش رایگان برخوردار شده‌اید، تعهد به خدمت دارید، در نتیجه، باید تعهد خدمت دانشگاه روزانه را گذرانده باشید. اما اگر این دوره را نگذرانده‌اید، نگران نباشید، چند راه دیگر پیش رو دارید:

  • هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی را بپردازید.

پرداخت هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی کوتاه‌ترین مسیر برای آزاد کردن مدرک تحصیلی دانشگاه است. هزینه لغو تعهد آموزش رایگان به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. منطقۀ کنکور
  2. سال شروع تحصیل
  3. تعدد واحدهای گذرانده‌شده
  4. تعداد ترم‌های گذرانده‌شده
  5. دانشگاه محل تحصیل
  • ثابت کنید نتوانسته‌اید کاری پیدا کنید.

پس از آن‌که حداقل یک سال از فارغ‌التحصیلی‌تان (طبق تاریخ درج‌شده در گواهی موقت) گذشت، به موسسه کاریابی بروید و درخواست کار کنید. اگر بعد از شش ماه، گواهی دهند که کاری متناسب با رشته شما یافت نشده است، می‌توانید برای آزادسازی مدرک‌تان اقدام کنید.

در ضمن، آقایانی که می‌خواهند مدرک‌شان را از این طریق آزاد کنند، باید حداقل شش ماه نیز از تاریخ دریافت کارت پایان خدمت‌شان گذشته باشد.

این روش دریافت دانشنامه زمان‌بر است. بنابراین، اگر عجله دارید، بهتر است به سراغ این گزینه را انتخاب کنید.

 دریافت دانشنامه تحصیلی وزارت بهداشت

و اما می‌رسیم به نحوه دریافت دانشنامه تحصیلی وزارت بهداشت!  دریافت این دانشنامه نیز مراحل و شرایط مختص به خودش را دارد که در ادامه، به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • پرداخت وام دانشگاهی و دریافت برگۀ تسویه حساب
  • پرداخت هزینۀ تحصیل رایگان
  • ارائۀ وثیقه ملکی یا نقدی (در صورت داشتن طرح اجباری)

البته، برخی ممکن است برخی دانشگاه‌ها مدارک بیشتری نیز از شما درخواست کنند، از این رو، بهتر است از قبل، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. در نهایت، دانشگاه دانشنامه را به وزارت بهداشت ارسال می‌کند و وزارت بهداشت مهر بلامانع بودن ترجمه را روی آن می‌زند.

دریافت دانشنامه دانشگاه پیام نور

برای دریافت دانشنامه دانشگاه پیام نور، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

  1. شش قطعه عکس ۴*۳ پشت‌نویسی شده
  2. کارت دانشجویی
  3. اصول و تصویر کارت ملی
  4. اصل و تصویر همۀ صفحات شناسنامه
  5. اصل و تصویر مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  6. اصل و تصویر مدرک کارشناسی (برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد)
  7. اصل فیش‌های مربوط به واریز شهریه
  8. اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا هر گونه مدرک مربوط به وضعیت نظام وظیفه

مراحل دریافت دانشنامه دانشگاه پیام نور

برای گرفتن دانشنامه دانشگاه پیامو نور، باید به سیستم گلستان، به آدرس http://reg.pnu.ac.ir مراجعه کنید و درخواست دانشنامه دانشگاه پیام نور را ثبت کنید.

در همین سامانه پیگیری، می‌توانید مراحل صدور دانشنامه دانشگاه پیام نور را پیگیری کنید. جهت دریافت دانشنامه، باید کارت ملی و گواهی موقت‌تان را به امور دانش آموختگان ستاد استان محل تحصیل‌تان ارسال کنید.

پس از طی این مراحل، می‌توانید با مراجعۀ حضوری، دانشنامه‌تان را تحویل بگیرید.

دانشنامۀ فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد

گرفتن دانشنامه دانشگاه آزاد، به‌مراتب، آسان‌تر از دریافت دانشنامه دانشگاه سراسری است و دشواری‌ها و مراحل متعدد آن را ندارد. فقط یادتان باشد که دانشنامه را در صورتی می‌توانید دریافت کنید که حداقل شش ماه از تاریخ صدور گواهی موقت‌تان گذشته باشد.

البته، قبل از هر چیزی، باید بگوییم اگر دانشنامه‌تان بعد از تاریخ یکم بهمن سال ۱۳۸۸ (۱/۱۱/۱۳۸۸) صادر شده است، مهر سازمان مرکزی و هولوگرام دارد و دیگر نیازی به طی کردن این مراحل ندارید.

در ادامه، هر آنچه باید در مورد نحوه گرفتن دانشنامه دانشگاه آزاد بدانید برای‌تان خواهیم گفت.

مدارک لازم برای دریافت دانشنامه دانشگاه ازاد

و اما مدارک لازم برای دریافت دانشنامه دانشگاه آزاد! برای دریافت دانشنامه دانشگاه آزاد، باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  1. گواهی موقت
  2. تسویه حساب از واحد محل تحصیل
  3. نامه تسویه حساب وام دانشجویی
  4. تصویر کارت ملی
  5. تصویر همۀ صفحات شناسنامه
  6. دو قطعه عکس ۴*۳
  7. ارائۀ اصل و تصویر کارت پایان خدمت، معافیت، برگۀ سبز اعزام به خدمت یا برگۀ اشتغال به خدمت
  8. گواهی اشتغال به تحصیل در مقاطع بالاتر

یادتان باشد که دانشنامه دانشگاه آزاد را نیز فقط به خودتان یا کسی که از طرف شما، وکالتنامۀ محضری داشته باشد تحویل می‌دهند. به عبارت دیگر، اگر خودتان حضور نداشته باشید، دریافت دانشنامه فقط از طریق وکالت اخذ مدرک تحصیلی دانشنامه امکان‌پذیر خواهد بود.

بعد از آزادساری دانشنامه و دریافت آن، باید مهر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد را نیز دریافت کنید تا دانشنامه‌تان ارزش ترجمه در دارالترجمه پیدا کند.

دریافت دانشنامه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد

و اما می‌رسیم به دانشنامه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد! در این مورد نیز، اگر مدرک تحصیلی‌تان پیش از تاریخ یکم بهمن ۱۳۸۸ صادر شده باشد، باید علاوه بر اقدام برای دریافت هولوگرام و مهر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، مهر وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی را نیز دریافت کنید.

اما مدرک‌تان پس از این تاریخ صادر شده است، فقط باید به دنبال دریافت مهر وزارت بهداشت و درمان آموزش باشید، دیگر نیازی به دریافت هولوگرام و مهر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد نیست.

سخن آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، دریافت دانشنامه مراحل مختص به خودش را دارد. اگر می‌خواهید مدارک‌تان را به ترجمه بسپارید، باید این مراحل را طی کنید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن