مهاجرت به ترکیه

نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه

نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه یکی از مسائلی است که بسیاری از مهاجران در مورد آن نگران هستند. چه اهل ترکیه باشید و چه یک فرد خارجی و بخواهید در ترکیه گواهینامه رانندگی بگیرید، این فرآیند می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد. به‌عنوان مهاجر، مهم‌ترین چیزی که برای زندگی در یک کشور بیگانه نیاز دارید، گرفتن مدرک گواهینامه رانندگی است. داشتن گواهینامه رانندگی ترکیه نه تنها به شما کمک می‌کند تا به صورت قانونی در این کشور رانندگی کنید، بلکه باعث می‌شود جلوی جریمه‌های غیر ضروری را بگیرید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید  در ترکیه گواهینامه رانندگی بگیرید در ادامه با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به ترکیه، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ترکی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه

سیستم گواهینامه رانندگی ترکیه شامل شش دسته است: A، B، C، D، E و F.  هر دسته از این موارد برای یک نوع وسیله نقلیه است. بنابراین در نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه باید به این مسئله دقت کنید. برای مثال، دست A برای موتورسیکلت است، در حالیکه دسته B برای ماشین‌ها است. دسته‌های C، D و E به ترتیب برای وسایل نقلیه تجاری، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها است. دسته F برای ماشین‌های کشاورزی است.

همه این دسته‌ها مرتبط با دسته B هستند.

شرایط سنی

حداقل شرط سنی برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه ۱۸ سال است. اگر کمتر از ۱۸ سال داشته باشید، اجازه دریافت گواهینامه در ترکیه را نخواهید داشت.

گواهی سلامت

برای دریافت گواهینامه ترکیه باید از مرکز پزشکی معتبر یک گواهی سلامت دریافت کنید. این گواهی تایید می‌کند که شما به‌لحاظ پزشکی برای رانندگی یک وسیله نقلیه مناسب هستید. این گواهی را می‌توانید از تمامی مراکز پزشکی که توسط وزارت بهداشت ترکیه مورد تایید واقع شده‌اند بگیرید.

معاینه چشم  

در نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه، معاینه چشم برای اطمینان از سلامت بینایی‌تان بسیار مهم است. این معاینه هم باید در مراکزی انجام شود که توسط وزارت بهداشت ترکیه مورد تایید هستند.

آزمون تئوری رانندگی

وقتی گواهی سلامت و گواهی معاینه چشم را دریافت کردید، باید در امتحان تئوری رانندگی شرکت کنید. این امتحان شامل مقررات ترافیک، علائم رانندگی در جاده و روش‌های رانندگی ایمن است. در این آزمون هم می‌توانید به زبان ترکی و هم به زبان بومی خودتان شرکت کنید.

آزمون عملی  

بعد از اینکه از آزمون تئوری رانندگی قبول شدید، نوبت به آزمون عملی رانندگی می‌رسد. در این آزمون، مهارت‌های رانندگی‌تان در جاده و خیابان سنجیده می‌شود.

شرایط دریافت گواهینامه در ترکیه برای مهاجران

قبل از درخواست گواهینامه رانندگی در ترکیه باید با شرایط آن برای مهاجران آشنا باشید. اسناد و مدارکی که مهاجران برای دریافت گواهینامه رانندگی به آن نیاز دارند عبارتند از:

مجوز اقامت  

هر فرد مهاجر برای شرکت در آزمون رانندگی نیاز به مجوز اقامت دارد. اگر به مدت کمتر از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشید، می‌توانید به جای مجوز اقامت از ویزای معتبر خودتان استفاده کنید.

گواهی پزشکی

برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه باید گواهی پزشکی را از یک مرکز پزشکی معتبر در ترکیه دریافت کنید. معاینه پزشکی شامل بررسی کلی سلامت، معاینه چشم و معاینه شنوایی است.

 

مراحل تقاضا برای دریافت گواهینامه

نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه شامل مراحل زیر است:

مرحله اول: مدارک لازم را جمع‌آوری کنید

مدارکی که باید برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه جمع‌آوری کنید عبارتند از:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی
  • گواهی سلامت
  • گزارش معاینه پزشکی
  • دو قطعه عکس بیومتریکی
  • گواهی اقامت (در صورتی که مهاجر باشید)
  • گواهی آزمون تئوری رانندگی

 

مرحله دوم: رفت به آموزشگاه رانندگی

در دومین مرحله از نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه باید به یک آموزشگاه رانندگی بروید. آموزشگاه رانندگی شما را برای آزمون تئوری و عملی رانندگی آماده می‌کند.

مرحله سوم: شرکت در آزمون تئوری رانندگی

بعد از اتمام دوره آموزش رانندگی در آموزشگاه از شما یک آزمون تئوری گرفته می‌شود. این آزمون باید در مراکزی انجام شود که توسط وزارت حمل‌ونقل و زیرساختار ترکیه تایید شده باشد.

مرحله چهارم: شرکت در آزمون عملی رانندگی  

وقتی در آزمون تئوری قبول شدید، نوبت به شرکت در آزمون عملی در یک مرکز رانندگی می‌رسد که این مرکز باید توسط وزارت حمل‌ونقل و زیرساختار ترکیه تایید شده باشد.

مرحله پنجم: دریافت گواهینامه رانندگی

اگر از آزمون تئوری و عملی رانندگی قبول شدید، گواهینامه رانندگی را دریافت خواهید کرد. این گواهینامه به مدت ۱۰ سال اعتبار خواهد داشت.

 

کلام آخر

نحوه دریافت گواهینامه در ترکیه نیاز به کمی تلاش دارد، اما اگر قصد رانندگی در این کشور را داشته باشید ارزشش را دارد. با داشتن گواهینامه معتبر رانندگی، می‌توانید از چشم‌انداز و مناظر زیبایی ترکیه با رانندگی در جاده‌های ترکیه لذت ببرید. دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه برای افراد مهاجر چندان مشکل نیست، اما نیاز به زمان، تلاش و آمادگی برای شرکت در آزمون‌ها دارد. با اجرا کردن مراحلی که در این مقاله اشاره کردیم به راحتی می‌توانید با قوانین و مقررات و همچنین شرایط رانندگی در این کشور آشنا شوید و به راحتی گواهینامه رانندگی در این کشور را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن