دسته‌بندی نشده

فدراسیون روسیه

فدراسیون روسیه

روسیه، با نام رسمی فدراسیون روسیه، پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. این کشور در منطقۀ آسیای شمالی و اروپای شرقی واقع شده و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی داشته و با کشورهای حوزۀ دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.

روسیه با وسعتی بالغ بر ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومترمربع پهناورترین کشور جهان است. وسعت این کشور کمتر از دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا و بیشتر از یک دوم مساحت قاره  آفریقا است. این کشور در عرض های بالای جغرافیایی واقع شده‌است. بیشتر مناطق این کشور سردسیر و کم بارش است، به همین دلیل بیشتر مناطق آن (به ویژه سیبری) خالی از سکنه بوده و کشاورزی در این مناطق میسر نیست. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در غرب و بخش اروپایی کشور واقع شده و بزرگترین شهر اروپا می باشد.

روسیه، با حدود ۱۴۴٫۵ میلیون نفر (در سال ۲۰۱۷)، نهمین کشور پرجمعیت دنیاست. تراکم جمعیت روسیه ۸٫۴ نفر در هر کیلومتر مربع است که از پایین ترین نرخهای تراکم جمعیت در جهان می باشد. شایان ذکر است که نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی می باشد. بخش عمدۀ جمعیت روسیه در غرب این کشور (بخش اروپایی) زندگی می‌کنند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰، حدود ۸۱ درصد از مردم این کشور روس هستند. در مجموع ۱۶۰ قوم در این کشور زندگی می‌کنند. تاتارها ۳٫۹۹ درصد جمعیت روسیه را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت قومی این کشور محسوب می‌شوند. اقوام اوکراینی، چوواش، باشگیر، چچنی و ارمنی نیز هر یک بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند و  قفقازی ها، بلاروس‌ها، آسی‌ها، آذربایجانی‌ها و قزاق‌ها از دیگر اقوام پرجمعیت روسیه هستند.

برای مهاجرت به هر کشوری نیاز به ترجمه رسمی مدارک دارید برای ترجمه رسمی مدارک می توانید به سایت دارالترجمه ساترا مراجعه کنید.

همسایگان زمینی روسیه عبارتند از:

در جنوب شرق(آسیا): کره شمالی، چین، مغولستان، و قزاقستان

در جنوب غربی (قفقاز): جمهوری آذربایجان و گرجستان

در غرب (اروپا): اوکراین، بلاروس، لتونی، استونی، فنلاند، و نروژ؛ و در بخش جدامانده کالینینگراد با کشورهای لیتوانی و لهستان.

زبان

روسی زبان رسمی فدراسیون روسیه است. علاوه بر زبان روسی ۲۷ زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌ها و مناطق خودگردان این کشور وجود دارد. روسیه کشوری فدرال با تقسیمات کشوری پیچیده بوده و شامل ۸۳ واحد فدرال از جمله ۲۱ جمهوری خودگردان می‌شود.

زبان روسی پرگویشور ترین زبان اروپا بوده، و از میان زبان‌های اسلاوی، دارای بیشترین پراکندگی گویشوران می باشد. این زبان در اروپای شرقی و شمال شرق آسیا، و به ویژه در روسیه و سایر کشورهای تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی سابق،  مورد استفاده قرار می گیرد. روسی زبان مادری حدود ۱۴۵ میلیون نفر بوده و ۱۱۰ میلیون نفر آن را به عنوان زبان دوم می ‌دانند. با این حساب این زبان هشتمین زبان پر گویشور جهان محسوب می شود. روسی یکی از زبان‌های رسمی کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، و جمهوری خودمختار کریمه، و همچنین یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است.

زبان روسی با خط سیریلیک نوشته و خوانده می‌شود.

 

تقسیمات کشوری فدراسیون روسیه 

تقسیمات کشوری فدراسیون روسیه نسبتاً پیچیده و تا حد قابل توجهی متفاوت از دیگر کشورهاست.  روسیه یک کشور فدرال است و تقسیمات کشوری آن برگرفته از تقسیمات اتحاد جماهیر شوروی می باشد.

واحدهای فدرال

بر اساس اصل ۶۵ قانون اساسی روسیه،  فدراسیون روسیه از تعدادی واحد فدرال تشکیل می‌شود. در سال ۱۹۹۳، زمانی که قانون اساسی روسیه تصویب شد، ۸۹ تقسیم‌بندی فدرال وجود داشت اما تا سال ۲۰۰۸، به خاطر ادغام برخی از تقسیمات، این تعداد به ۸۳ تقسیم‌بندی کاهش یافت. از مارس ۲۰۱۴، در پی الحاق کریمه به فدراسیون روسیه، به ۸۵ واحد فدرال افزایش یافت. این ۸۵ واحد فدرال به ۶۶ نوع مختلف با میزان خودگردانی متفاوت تقسیم شده‌ و تعداد آنها با احتساب کریمه و سواستوپل به این شرح است:

  • ۲۲ جمهوری خودمختار
  • یک استان خودمختار (Автономная область)
  • ۴ ناحیه  خودمختار (Автономный округ)
  • ۹ خطه (Край)
  • ۴۶  استان یا منطقه (Область)
  • ۳ شهر فدرال (مسکو، سن پترزبورگ و سواستوپل)

هر یک از این واحدهای فدرال قوه قانون‌گذاری و قوه اجرایی خود را دارند اما قوانین آنها نباید مغایر با قوانین دولت فدرال باشد. وضع حقوقی هیچیک از این واحدهای فدرال بدون موافقت آنها تغییر نخواهد کرد. جمهوری‌های خودمختار این حق را دارند که علاوه بر زبان رسمی فدرال (زبان روسی) یک یا چند زبان دیگر را هم به عنوان زبان رسمی برای استفاده در ارگان‌ها و موسسات دولتی تعیین کنند.

اقتصاد

روبل واحد پول روسیه می باشد. روسیه با تولید ناخالص داخلی ۲۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و ششمین کشور بر اساس قدرت خرید بوده‌است. روسیه پس از فروپاشی شوروی به اقتصاد بازار روی آورده و به منابع طبیعی عظیم خود متکی است. در سال ۲۰۱۳ ، درآمد سرانه این کشور بیش از ۱۸ هزار دلار (بر مبنای قدرت برابری خرید) بوده که این کشور را در رتبه پنجاه‌ و هفتم دنیا قرار می‌دهد. این کشور یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، عضو گروه هشت، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل مشترک المنافع است.

مناطق اقتصادی

فدراسیون روسیه به ۱۲ منطقه اقتصادی تقسیم می‌شود که هر یک از واحدهای فدرال در داخل یکی از آنها قرار می‌گیرد. مناطق اقتصادی به منظور سهولت در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و  بررسی‌های آماری به تقسیمات کشوری فدراسیون روسیه افزوده شده‌اند.

ساعت

روسیه ۹ منطقه زمانی دارد. از کالینینگراد (بخش اروپایی روسیه) که ۱ ساعت از وقت مسکو عقب‌تر است تا ماگادان (شرق روسیه) که ۸ ساعت از وقت مسکو جلوتر است.

مردم

روس ها  از نژادهای اسلاو شرقی هستند. مردمان این نژاد به طور عمده در روسیه و کشورهای همسایه سکونت دارند. نام روسیه از همین نام منشا گرفته‌است. روس‌ها به زبان روسی سخن می‌گویند. جمعیت این گروه قومی در روسیه ۱۱۵٬۸۸۹٬۱۰۷ نفر و با احتساب سایر کشورها این رقم به ۱۵۰ میلیون نفر می‌رسد.

روس‌ها از اقوام ساکن در اوراسیا هستند که به خانواده قومی و زبانی اسلاو تعلق دارند. روس ها خود به اقوام و تیره‌های متعددی تقسیم می‌شوند که در دو گروه روس‌های شمالی و جنوبی از یکدیگر مجزا هستند. زبان ایشان نیز اگرچه روسی است اما گویش‌های زیادی داشته و بطور کلی گویش‌های شمالی روسی از گویش‌های جنوبی متفاوت است. مطالعات ژنتیکی نشان داده که مردم روس از نظر ژنتیک تفاوت چندانی با اوکراینی‌ها، لهستانی‌ها و مردم اسلوونی ندارند.

فرهنگ و مذهب مردم روس

فرهنگ روس‌ها در حقیقت از فرهنگ اسلاوهای شرقی ریشه می‌گیرد که در نظر مسیحیان رومی پگان و کافر قلمداد می‌شدند. اقوام دیگر در شکل‌گیری اولیه هویت قومی و فرهنگی مردم روس تاثیرات بسزایی داشتند. از میان این اقوام می‌توان به اورالی‌ها و وایکینگ‌ها اشاره کرد. در اواخر هزاره یکم میلادی اقوام روس مسیحی شده و به مذهب ارتودوکس شرقی گرویدند. پس از سقوط قسطنطنیه در اواخر قرن پانزدهم میلادی، روسیه بزرگترین پایگاه مذهب ارتدکس باقی‌ماند. از دیدگاه دیگر، روسیه از نظر فرهنگی نیز تحت تاثیر اروپا قرار گرفت و این تاثیرات پس از اصلاحات اساسی پطر کبیر بیشتر و بیشتر شد. بدنبال آن، فرهنگ روس از حالت سنتی و شرقی خود به سوی فرهنگ غربی گرایید. در ابتدای قرن بیستم، به دلیل انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ روسیه و سلطه کمونیسم برای مدت هفتاد سال بر این کشور، تغییرات اساسی زیادی پیدا کرد. روسیه در برخی مسائل فرهنگی مانند ادبیات، فلسفه، موسیقی کلاسیک، نقاشی، سینما و انیمیشن صاحب سبک می‌باشد.

جاذبه های گردشگری

روسیه به عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، هنوز هم یک کشور عالی به عنوان مقصد گردشگران خارجی است. روسیه کشور کنتراست ‌ها و تضاد هاست. سواحل بزرگ نیمه گرمسیری تا مناطق زمستانی و سرد، همه به خوبی در این کشور دیده می‌شود. شرق روسیه جمعیت کمتری دارد اما هنوز هم در آن شهرهایی است که می‌تواند توریست‌ها و گردشگران بیشتری نسبت به غرب جذب نماید. روسیه تاریخی غنی دارد و توریست‌ها به هر ناحیه‌ای که سفر کنند می‌توانند نشانه‌ای از این تاریخ غنی را ببینند. تقریبا در همه جا بازدید کنندگان می‌توانند نمونه‌هایی از هنر با شکوه را نه تنها در موزه‌ها ، بلکه در کلیساهای آن نیز مشاهده نمایند:

یکاترینبورگ یک شهر صنعتی در کوه‌های اورال است که جاهای زیادی برای بازدید دارد. با اینحال این ناحیه بیشتر به عنوان مکانی که تزار نیکلاس ، آخرین تزار روسیه ، و خانواده‌اش در سال ۱۹۱۸ در زمان انقلاب روسیه اعدام شدند یاد می‌شود. یکاترینبورگ امروزی، به عنوان صحنه پر جنب و جوش فرهنگی، میزبان بسیاری از کتابخانه‌ها، سالن‌های تئاتر و نمایشنامه نویسان، و همچنین گروه‌های موسیقی راک روسیه است. چهارمین شهر بزرگ روسیه همچنین دارای بیش از ۳۰ موزه است. یکی از این موزه‌ها دارای قدیمی‌ترین مجسمه‌ی چوبی جهان می باشد.

ولیکی نووگورود در قرن دهم بنا شده و یکی از قدیمی‌ترین شهرها در شمال دور روسیه است. ولیکی نووگورود ادعا می‌کند از زمان دعوت شاهزاده روریک اسکاندیناوی به حکومت روسیه برای ایجاد یک خاندان حاکم، که ۷۵۰ سال به طول انجامید، زادگاه روسیه بوده است.مناظر برتر در این شهر شامل کلیسای جامع سنت سوفیا و برج ناقوس، چشمه‌ بازرگانان وموزه‌هایی همچون موزه‌ آهن، سفال و تاریخ است. شهر ولیکی نووگورود در کنار دریاچه ایلمن واقع شده و بهترین مکان برای خوردن سوپ روسی و خرید عسل طبیعی است.

حلقه‌ی طلایی روسیه شامل چند شهر قدیمی است که در کنار یکدیگر ظاهری زیبا به روسیه داده اند. این منطقۀ زیبا پر از باغهای گیلاس، کلبه‌های عجیب و جالب، گنبد پیازی شکل و کلیساهای شمایلی است که حاوی قدیمی‌ترین هنر این کشور بوده و این منطقه را به بهترین نقطه برای بازدید گردشگران تبدیل کرده است. این ناحیه به عنوان قدیمی‌ترین ناحیه‌ی روسیه امروزه توانسته است توریست‌های بسیاری را به خود جلب کند. روش سنتی برای بازدید از شهرها و شهرستان‌های کوچک باعث ایجاد یک حلقه‌ در جهت عقربه‌های ساعت شده که از مسکو آغاز شده و به آن نیز ختم می‌شود. ولادیمیر، سوزدال ، کوستروما، یاروسلاول، روستوف از جمله شهرهای این حلقه‌ی زیباست. کلیساهای سنگ سفید ، صومعه‌ها و قلعه‌ها تنهای برخی از مناظر دیدنی در این ناحیه است.

دومین شهر بزرگ روسیه یعنی سنت پترزبورگ در سال ۱۷۰۳ توسط تزار پتر کبیر بنا نهاده شد. سنت پترزبورگ پس از آن پایتخت امپراتوری روسیه بود. نام آن در سال ۱۹۲۴ به لنینگراد تغییر کرد. به خاطر موقعیت آن در رودخانه‌ نوا، که به خلیج فنلاند ریخته و سپس وارد دریای بالتیک می‌شود، این شهر موقعیتی عالی برای کشتی‌های کروز بوده و محبوب‌ترین مکان در روسیه است. این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی روسیه شناخته شده و دارای یکی از بهترین مجموعه‌های هنری در جهان است.

مسکو به عنوان پایتخت روسیه مهم‌ترین شهر این کشور است. این موضوع تنها به خاطر وجود مسائل سیاسی نیست. این شهر با جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر به خاطر تلاش‌های هنری آن، از جمله باله ، سمفونی و هنر شناخته شده است.گنبد‌های پیازی شکل کلیساهای تاریخی آن، خط افق را پر می‌کنند. شکوه کرملین و میدان سرخ، یکی از بزرگترین میادین در جهان بوده و جزو مناظری است که نباید بازدید آن‌ها را از دست داد.

 صنایع دستی

 

 ماتروشکا، از نام ماتریونا و ماتریوشا به معنای مادربزرگ الهام گرفته شده، معرفترین صنایع دستی روسیه می باشد. این عروسک مجموعه ای از دخترانی هستند که لباس گلدار رنگی به تن دارند و همه به یک شکل هستند و تنها در اندازه متفاوتند و به صورت تو در تو داخل هم قرار می گیرند. این نحوه چیدمان جذابیت خاصی برای این عروسک ها پدید آورده است. حدود قرن ۱۹ میلادی این عروسک ها جایگاه خوبی کسب کردند و بعنوان هدیه و نماد روسیه شناخته شدند.

خوخلوما یکی از صنایع دستی روسی در قرن ۱۷ در ناحیه نووگورد است که شامل، شیوه ای از نقاشی بر روی کارد و چنگال و مبلمان چوبی می شود.ظروف خوخلوما نیز ظروفی با طرح های سنتی بوده و سبک این کار به صورت طرح هایی ازگل های طلایی و قرمز در زمینه ای تیره رنگ می باشد.

 جعبه های لاکی در میان صنایع دستی روسی؛ یکی از زیباترین صنایع  محسوب می شوند. این جعبه های زیبا از مواد مخصوصی ساخته شده و دارای ساختاری از چوب هستند. جعبه هایی زیبا با طرح ها و اشکال مینیاتوری که در ساخت آن ظرافت خاصی به کاربرده شده و دارای اندازه های مختلفی می باشد.

کهربا صمغ درختانی است که پس از سال ها و با گذر زمان به یک ماده سخت همچون سنگ تبدیل می شود. از دوران باستان کهربا به عنوان سنگ جواهری با ارزش برای ساخت اشیای تزئینی و جواهرات استفاده می شود. مردم روسیه معتقداند کهربا علاوه بر زیبایی، خواصی آرامش بخش، نشاط آور دارد و انرژی های منفی را دفع می کند. گرچه کهربا را در بسیاری از نقاط جهان می توان یافت اما بزرگترین و مرغوب ترین معدن کهربا در کشور روسیه قرار دارد. از این رو یکی از مهمترین سوغات روسیه محسوب می شود. کهربا می تواند به رنگ های زرد لیمویی، قهوه ای روشن و تیره باشد.

والنکی نوعی چکمه یا پاپوش ساق بلند از جنس نمد است که به عنوان نمادی از کشور روسیه شناخته می شود. والنکی چکمه سنتی روس ها است که در فصل های سرد زمستانی استفاد می شود. گرچه این چکمه ها در مقابل آب مقاوم نیستند اما در مقابل سرما به خوبی خود را نشان می دهند. قدمت چکمه های والنکی به ۱۵۰۰سال قبل باز می گردد.

 ترجمه رسمی تمام اسناد و مدارک به زبان روسی در دارالترجمه روسی انجام می شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن