مهاجرت به ایتالیا

راهنمای کامل در مورد تحصیل دکترا در ایتالیا

پروسه تقاضا برای تحصیل دکترا در ایتالیا می‌تواند بسیار طولانی مدت باشد و مراحل پیچیده‌ای داشته باشد. اگر بتوانید از دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع دکترا پذیرش شوید، قطعاً فرصت طولانی برای بازدید از آثار تاریخی باشکوه و دیدن مناظر زیبا خواهید داشت. همچنین با فرهنگ این کشور آشنا خواهید شد و از خوردن غذاهای لذیذ ایتالیایی لذت خواهید برد. اگر تصمیم گرفته‌اید مقطع دکتری را در ایتالیا ادامه دهید، فرصت مشارکت در برنامه‌های تحقیقاتی بین‌المللی را خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم همه مراحل پذیرش در مقطع دکترا در ایتالیا را به شما توضیح دهیم. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به ایتالیا، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ایتالیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

 تحصیل دکترا در ایتالیا

برای ادامه تحصیل دکترا در ایتالیا باید پروسه رقابتی تقاضا برای مقطع دکتری در دانشگاه‌های ایتالیا را سپری کنید. برای اینکه این پروسه را به راحتی سپری کنید باید دارای واجد شرایط آن باشید. هر دانشگاه پارامترهای خود را منتشر می‌کند از جمله معیارهای واجد شرایط بودن، مقررات، ارزیابی، اهداف تحقیقاتی و شهریه دانشگاه. این اطلاعات در هنگام فراخوانی برای رقابت به دانشجویان ارائه می‌شود.

پروسه تقاضا برای برنامه‌های PhD در ایتالیا

معمولاً روند تقاضا برای تحصیل دکترا در ایتالیا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. به عنوان بخشی از روند تقاضا ابتدا باید مدارک زیر را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید:

  • مدارک تحصیلی همراه با ترجمه رسمی
  • مراجع تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • مدرک زبان

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما بخواهند فهرستی از مقالات و یا کتاب‌های منتشر شده را ارسال کنید. برای تحصیل دکترا در ایتالیا باید مدارک لازم را به سفارت و یا کنسولگری ایتالیا ارسال کنید.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا

برای تحصیل دکتری در ایتالیا در صورتی که مقطع کارشناسی ارشد را در خارج از ایتالیا گذرانده باشید، باید مطمئن شوید که واجد شرایط تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا هستید یا خیر. بهتر است قبل از ارسال تقاضای پذیرش با دانشگاه تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا واجد شرایط بودن شما را مورد ارزیابی قرار دهند.

در کنار مدارک تحصیلی لازم ممکن است مهارت زبانی برای دانشجویان بین‌المللی نیز لازم باشد.

اگر دوره به زبان انگلیسی تدریس شود: در ایتالیا دانشگاه‌های بسیاری هستند که دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. اگر دوره قبلی‌تان به انگلیسی تدریس نشده باشد، می‌توانید در آزمون زبان انگلیسی تافل یا آیلتس شرکت کنید تا مهارت زبانی‌تان سنجیده شود. قبل از تحصیل دکترا در ایتالیا باید به دانشگاه مورد نظر سر بزنید و ببینید که کدام مدرک زبانی برای آنها معتبر است.

اگر دوره به زبان ایتالیایی تدریس شود: اگر دوره‌ای که می‌خواهید در مقطع دکترا در آن به تحصیل ادامه دهید به زبان ایتالیایی ارائه شود، باید مسلط به زبان ایتالیایی باشید. احتمالاً دانشگاه‌تان از شما مدرک معتبر زبان ایتالیایی بخواهد. دو نوع مدرک زبان ایتالیایی معتبر ارائه می‌شود (CILS و CELI) که توسط دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی اجرا می‌شود.

تخصص‌های PhD در ایتالیا

برخی از تخصص‌های مرتبط با تحصیل دکترا در ایتالیا عبارتند از:

  • علوم فناوری
  • هنر و طراحی
  • مطالعات اجتماعی
  • آموزش
  • علوم انسانی
  • سلامت
  • مهمان‌داری
  • مدیریت
  • مد

هزینه مقطع PhD در ایتالیا

هزینه تحصیل دکترا در ایتالیا در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر بسیار پایین است. شهریه دانشگاههای دولتی ‌در مقطع دکترا می‌تواند از ۹۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو متغیر باشد. در مورد دانشگاه‌های خصوصی، متوسط شهریه دانشگاه می‌تواند از ۶۰۰۰ یورو تا ۲۰۰۰۰ یورو متغیر باشد.

 

دانشگاه‌های برتر

برخی از برترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در مقطع دکترا عبارتند از:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه ساپینزای رم
  • دانشگاه سان رافائل
  • دانشگاه ترنتو
  • دانشگاه میلان

بورسیه تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل دکترا در ایتالیا توسط وزارت امور خارجه ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی اهدا می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها عبارتند از:

بورسیه دولت ایتالیا برای دانشجویان خارجی

دانشجویان بین‌المللی رشته‌های هنر، موسیقی و رقص، تحقیقات و دوره‌های فرهنگ و زبان ایتالیایی در مقطع دکترا می‌توانند  از بورسیه‌های دولتی در این زمینه استفاده کنند. مبلغ این بورسیه ۹۰۰ یورو در ماه است.

بورسیه پیه مونه EDISU

دانشجویان بین‌المللی که در یکی از دانشگاه‌های پیه مونته پذیرش برای تحصیل دکترا در ایتالیا پذیرفته شده‌اند می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.

بورسیه PhD اسکولا نرماله سوپریور

این بورسیه هر ساله به ۷۸ دانشجویی بین‌المللی در مقطع دکترا اهدا می‌شود.

بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌ها

بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا برای دانشجویانی که در آزمون ورودی دانشگاه نمره برتر را کسب کرده باشند بورسیه تحصیلی به مبلغ ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ در سال ارائه می‌کنند.

کار کردن در حین تحصیل

دانشجویان ایتالیایی و همچنین دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کار کردن در حین تحصیل دکترا در ایتالیا نیازی به مجوز کار ندارند. این دانشجویان می‌توانند به‌صورت نیمه وقت کار کنند و حق ۴۰ ساعت تدریس در هر سال را دارند.

دانشجویانی که عضو کشورهای اتحادیه اروپا نیستند برای کار کردن در ایتالیا نیاز به مجوز کار دارند. زمان کار باید ۲۰ ساعت در هفته باشند.

 

کلام آخر

ایتالیا نقش مهمی را در شکل‌گیری آموزش عالی اروپاییان بازی کرده است. این کشور به خاطر کیفیت آموزشی بالایی که دارد تبدیل به یک مقصد تحصیلی برای بسیاری از دانشجویان برای تحصیل دکترا در ایتالیا شده است. برنامه دکترا در ایتالیا حداقل سه سال طول می‌کشد که به ساختار و موسسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید بستگی دارد. در حین تحصیل در مقطع دکتری می‌توانید با دریافت مجوز کار در هفته ۲۰ ساعت کار کنید. همه دانشجویان مقطع دکترا این اجازه را دارند که ۴۰ ساعت در سال در دانشگاه تدریس کنند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن