دسته‌بندی نشده

اقامت دائم چیست؟

اگر می‌خواهید برای همیشه در یک کشور خارجی زندگی کنید، باید به دنبال اقامت دائم باشید. در واقع اقامت دائم نوعی مجوز اقامت طولانی مدت است که دیگر نیازی به تمدید ویزا نیست. در این مقاله می‌خواهیم هر چیزی را در مورد این نوع اقامت به شما توضیح دهیم و در مورد مزیت‌ها و شرایط آن با شما صحبت کنیم. علاوه‌بر این با نکات مهمی در مورد نحوه تقاضا برای اقامت دائم آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

همانطور که می‌دانید اقامت دارای دو نوع است: اقامت موقت و اقامت دائم که هر کدام مزایا و ویژگی‌های خودشان را دارند.

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اقامت دائم چیست باید بگوییم که اقامت دائم یعنی حق استفاده نامحدود از حقوق شهروندی آن کشور. با داشتن اقامت دائم به‌طور قانونی شهروند آن کشوری خواهید بود که اقامت دائم را از آن کشور گرفته‌اید.

بسیاری از افراد هنوز تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت را نمی‌دانند و فکر می‌کنند با تمدید اقامت موقت می‌توانند از حقوق شهروندی برخوردار شوند.

اعتبار اقامت دائم برای همیشه است. این بدین معنا است که دیگر برای اقامت در آن کشور نیازی به تمدید ویزا ندارید و دیگر نیاز نیست هر سال به اداره مهاجرت مراجعه کنید.

مزیت‌های اقامت دائم

اقامت دائم تضمین می‌کند که شما برای همیشه شهروند آن کشور باقی خواهید ماند. در ادامه پاسخ به سوال اقامت دائم چیست، می‌خواهیم به مزیت‌های این نوع اقامت اشاره کنیم:

امکان اقامت برای همه اعضای خانواده

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقامت دائم این است که می‌توانید به همراه خانواده‌تان در یک کشور برای همیشه زندگی کنید. منظور از خانواده، همسر و فرزندان و در برخی از کشورها اجازه اقامت پدر و یا مادر هم داده می‌شود.

 استفاده از تسهیلات بانکی

مزیت دیگر اقامت دائم که نباید نادیده بگیرید این است که با داشتن مجوز اقامت دائم می‌توانید از بانک‌ها وام بگیرید. اگر اقامت موقت داشته باشد هیچ بانکی به شما وام نخواهد داد.

 اجازه سفر

با داشتن اقامت دائم در هر کشوری می‌توانید بدون محدودیت به همه جای کشوری که در آن اقامت دارید سفر کنید. حتی اقامت دائم برخی کشورها به شما این امکان را فراهم می‌کند که بدون مجوز به کشورهای دیگر نیز سفر کنید.

 اجازه کار نامحدود

با داشتن مجوز اقامت دائم می‌توانید برای همیشه مشغول به کار شوید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز شغل خودتان را عوض کنید. همچنین به راحتی می‌توانید کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید. برای مثال اگر آرزوی داشتن یک رستوران در خارج از کشور را دارید، فقط با داشتن اقامت دائم می‌توانید به این آرزو دست یابید.

 پیش‌نیازهای اقامت دائم

برای اینکه بتوانید اقامت دائم کشوری را بگیرید باید دارای شرایط بسیاری باشید. این شرایط به کشوری بستگی دارد که قصد دارید در آن کشور اقامت داشته باشید. به‌طور کلی، برخی از مهم‌ترین شرایط برای برخی از کشورها به صورت زیر است:

  1. باید برای مدت زمان مشخصی در آن کشور زندگی کرده باشید برای مثال در برخی کشورها این مدت زمان، ۵ تا ۱۰ سال است.
  2. باید بتوانید ثابت کنید که برای اقامت دائم در آن کشور دارای بودجه کافی هستید.
  3. باید برای زمان بازنشستگی‌تان نیز برنامه‌ریزی داشته باشید.
  4. نباید دارای سوء‌سابقه باشید.
  5. در برخی مواقع باید ثاتب کنید که می‌توانید به زبان بومی آن کشور صحبت کنید.
  6. باید دارای پاسپورت معتبر باشید.

 نحوه تقاضا برای اقامت دائم

نحوه تقاضا برای هر کشوری ممکن است متفاوت باشد. اما در کل بعد از اینکه دارای شرایط اقامت دائم باشید می‌توانید به صورت زیر برای آن اقدام کنید.

به‌عنوان یک قانون باید تقاضا برای اجازه اقامت دائم را به‌صورت کتبی به اداره مهاجرت آن کشور ارسال کنید. ممکن است ارزیابی درخواست شما تا ۳ ماه طول بکشد.

بعد از ارسال فرم تقاضا باید مدارک دیگری را نیز ارسال کنید از جمله:

  • قرارداد کار
  • فیش حقوقی
  • اظهارنامه مالیاتی
  • مدرک زبان
  • قرارداد اجاره یا خرید خانه
  • گواهی تولد

هزینه اقامت دائم چقدر است؟

اگر همه شرایط اقامت دائم را برآورده کرده باشید و حق اقامت دائم در کشوری را داشته باشید باید طبق قانون هر کشور هزینه اقامت دائم آن کشور را پرداخت کنید. بنابراین هزینه هر کشور برای اقامت دائم متفاوت خواهد بود. برای مثال برای اقامت دائم ترکیه باید خانه‌ای به ارزش ۴۰۰ هزار دلار خریداری کنید و یا برای اقامت دائم آلمان باید ۱۱۳ هزار تا ۱۴۷ هزار یورو پرداخت کنید. اما در برخی مواقع استثناهایی هم وجود دارد که ممکن است هیچ هزینه‌ای برای اقامت دائم پرداخت نشود. برای مثال افراد پناهنده هیچ هزینه‌ای برای اقامت دائم پرداخت نمی‌کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که اقامت دائم چیست و شما را با مزیت‌های این نوع اقامت آشنا کردیم. دانستن تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت بسیار مهم است. بدون شک با داشتن اقامت دائم از حقوق بیشتری برخوردار خواهید بود و مثل یک شهروند واقعی در یک کشور به زندگی‌تان ادامه خواهید داد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن