مهاجرت به ایتالیا

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی ایتالیا هر ساله از طرف دولت ایتالیا و همچنین انواع موسسات و دانشگاه‌های این کشور هم به دانشجویان ایتالیایی و هم دانشجویان بین‌المللی اهدا می‌شود. بیش از ۳۲ هزار دانشجوی بین‌المللی در موسسات آموزشی ایتالیا مشغول به تحصیل هستند. با این وجود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تحصیل در ایتالیا هزینه زیادی دارد. اما بیشتر از ۸۰۰ نوع بورسیه توسط دانشگاه‌های مختلف ایتالیایی به دانشجویان بین‌المللی اهدا می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم بهترین بورسیه‌ها را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به ایتالیا، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه ایتالیایی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

 

انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا

حقیقت جالب در مورد دولت ایتالیا این است که دولت ایتالیا همراه با دانشگاه‌های این کشور، بورسیه‌های بیشتری را نسبت به مراکز خصوصی اهدا می‌کند. به‌طور متوسط، این بورسیه‌ها ماهانه ۲۵۰۰ یورو به شما می‌دهند تا بتوانید هزینه شهریه دانشگاه، هزینه‌های خوابگاه، بیمه سلامت و حتی کمک هزینه سفر را نیز در حین تحصیل تامین کنید.

اما انتخاب نوع بورسیه تحصیلی ایتالیا بسیار مهم است. در ادامه بهترین بورسیه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

بورسیه‌های دولتی

بورسیه‌های دولتی توسط دولت هر کشور اهدا می‌شود. این بورسیه یا می‌تواند توسط دولت ایتالیا به شما اهدا شود و یا می‌تواند توسط دولت کشور خودتان باشد. در ایتالیا، بورسیه‌های تحصیلی به‌طور مستقیم توسط وزارت امور خارجه و همکاری بین‌المللی  (MAECI) اهدا می‌شود.

هدف اصلی این نوع بورسیه تحصیلی ایتالیا، حمایت از دانشجویان بین‌المللی و تقویت فرهنگ کشور ایتالیا و همچنین تقویت بخش‌های آموزشی است.

مدرک لازم برای دریافت بورسیه: کارشناسی ارشد، دکتری

مزایا: با بورسیه دولتی می‌توانید تمامی هزینه‌ها و هزینه بیمه سلامت خود را تامین کنید و ماهانه ۹۰۰ یورو از طرف دولت ایتالیا دریافت کنید.

 

شرایط دریافت:

  • دانشجویانی که مقیم ایتالیا نیستند و یا دانشجویان ایتالیایی که در خارج از کشور ایتالیا زندگی می‌کنند می‌توانند برای دریافت بورسیه دولتی و تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا اقدام کنند.

 

بورسیه‌های دانشگاهی  

چندین دانشگاه برتر ایتالیا بورسیه‌هایی را به دانشجویان بین‌المللی اهدا می‌کنند. هدف بورسیه‌های دانشگاهی تقویت بخش آموزشی با ترغیب مشارکت جهانی است. برخی از بورسیه‌های دانشگاهی عبارتند از:

  • بورسیه دانشگاه بوکونی و جوایز بین‌المللی: این بورسیه برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اهدا می‌شود. مبلغ آن ۱۴۰۰۰ یورو در هر سال است.

کمک هزینه تحصیلی دانشگاه بولونیا:  کمک هزینه بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا در حال حاضر ۱۱۰۵۹ یورو در ماه است.

  • افرادی که حداقل دو سال آخر از مدرک تحصیلی خود را در خارج از ایتالیا گرفته باشند.
  • افراد زیر سال ۳۰ سال
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه پادوا: این بورسیه برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. مبلغ آن ۸۰۰۰ یورو در سال است. این بورسیه به دانشجویان بین‌اللملی اهدا می‌شود و برای دریافت آن باید مسلط به زبان انگلیسی باشید.

این بورسیه‌ها براساس شایستگی علمی ارائه می‌شوند و ممکن است هزینه شهریه، هزینه زندگی و یا هر دو را پوشش دهند.

 

 

بورسیه‌های خصوصی

بورسیه‌های خصوصی توسط سازمان‌های خصوصی و یا افراد خاص تامین می‌شوند. اهدای این بورسیه‌ها به شرایط خاصی بستگی دارد از جمله پیش‌زمینه تحصیلی، وضعیت مالی دانشجو و پیشرفت‌های فردی دانشجو.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا که به‌صورت خصوصی اهدا می‌شوند عبارتند از:

  • بورسیه ادیسون
  • بورسیه اینل (Enel)
  • بورسیه اینتسا سانپلائولو (Intesa Sanpaolo)

 

بورسیه‌های منطقه‌ای

بورسیه‌های منطقه‌ای جزو بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا هستند که به دانشجویان منطقه یا ناحیه خاصی اهدا می‌شود. این بورسیه‌ها توسط دولت‌ها، دانشگاه‌ها و یا سازمان‌های خصوصی آن منطقه داده می‌شود. برخی از بورسیه‌های منطقه‌ای ایتالیا عبارتند از:

  • بورسیه استانی لومباردی
  • بورسیه استانی کالابریا
  • بورسیه کامپانیا

معمولاً بورسیه استانی به کسانی اهدا می‌شود که دیپلم دبیرستان را در آن استان تمام کرده باشند.

 

بورسیه بر اساس رشته تحصیلی

بورسیه‌ها بر اساس رشته تحصیلی، بورسیه‌هایی هستند که به دانشجویانی اهدا می‌شوند که در یک رشته خاصی مشغول به تحصیل هستند. این بورسیه‌ها از طرف دانشگاه‌ها، سازمان‌های حرفه‌ای یا حزب‌های خصوصی اهدا می‌شود. برخی از بورسیه‌های تحصیل ایتالیا که بر اساس رشته تحصیلی اهدا می‌شوند عبارتند از:

بورسیه لئوناردو داوینچی برای رشته هنر و طراحی

بورسیه مارکونی برای رشته ارتباطات و روزنامه‌نگاری

بورسیه گالیله برای رشته علوم و فناوری

بورسیه انجمن ایتالیایی مهندسی شیمی

 

بورسیه بر اساس نیاز دانشجویی

بورسیه بر اساس نیاز دانشجویی همانطور که از نام آن پیدا است بر اساس نیاز مالی دانشجویان اهدا می‌شود. این بورسیه‌ها برای کمک به دانشجویانی طراحی شده است که توان مالی برای تامین هزینه‌های زندگی و پرداخت شهریه در ایتالیا را ندارند. برای اینکه واجد شرایط این نوع بورسیه تحصیلی ایتالیا باشید باید ثابت کنید که نیاز مالی دارید.

بورسیه‌های INPS یکی از این بورسیه‌ها است که توسط انجمن امنیت اجتماعی به دانشجویانی اهدا می‌شود که دارای خانواده‌های کم درآمد هستند.

 

کلام آخر

بورسیه تحصیلی ایتالیا برای حمایت مالی، فرصت‌های برابر، رشد شخصی، چند فرهنگی شدن ایتالیا، تقویت مهارت‌های زبانی و تجربه بین‌المللی ارائه می‌شود. در واقع ایتالیا دارای بهترین بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. با شناخت انواع این بورسیه می‌توانید برای تقاضای آنها اقدام کنید و شانس خودتان را برای دریافت بورسیه افزایش دهید. برای درخواست بورسیه‌ها باید به وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها سر بزنید و یا با سفارت ایتالیا در تماس باشید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن